Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 16 juli 2008, 18:13
Xcram Xcram is offline
Junior Member

Standaard Bestandgrootte 8MP jpg

Beste iedereen,

Ik heb enkele foto's digitaal toegekregen, genomen met een Kodak Easyshare M853 toestel. Dit toestel heeft 8MP. Inderdaad, als ik naar de details ga kijken: 3296 x 2472 pixel.
Nochtans is elke foto gemiddeld slechts 1 MB groot (jpg).
Als ik naar fotobestanden kijk die ik met mijn Canon 30D heb gemaakt, ook 8MP (3504 x 2336), dan zijn die in jpg ongeveer 3 tot 4 MB groot.
Als ik de Kodak bestandjes met Photoshop resize naar 1500 x 1125 pixels (afdruk 10cm), dan worden de kleinere formaat foto's GROTER in bestandgrootte (1,4 ipv 1 MB)
Wie heeft hier een verklaring voor?
  #2 (permalink)  
Oud 16 juli 2008, 19:07
Black B@ndit is lid van de Belgiumdigital VZW Black B@ndit's schermafbeelding
Black B@ndit Black B@ndit is nu online
Senior Member

Standaard Re: Bestandgrootte 8MP jpg

Dat komt door het verschil in compressie, een kleiner bestand wil zeggen dat er meer compressie is toegepast, en daardoor krijg je minder details.

Een 30D heeft met zijn grotere sensor een meer gedetailleerd beeld dan de Kodak, ook al hebben ze allebei ongeveer evenveel pixels. Dat geeft dus een groter bestand.
Maar foto's met veel ruis zijn gewoonlijk ook "groter". Bij de Kodak zal er bij de hogere iso-waarden wel heel wat ruis weggewerkt worden, samen met de details, en dan krijg je weer een kleiner bestand.

Met de hoogst mogelijke compressie kan je een 8-megapixel foto misschien wel op 200KB krijgen, maar dan zie je ook duidelijk dat de kwaliteit achteruit gaat.

In Photoshop kan je de mate van compressie zelf kiezen als je de foto's na het bewerken weer opslaat. 1 = lage kwaliteit en veel compressie (heel klein bestand), 12 is maximale kwaliteit en weinig compressie (vrij groot bestand). Als je een foto verscherpt, dan zal het bestand ook wat groter worden.

BD0338BE
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten