Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11

Standaard Belichting voor 'studio-macrofotografie'

Dag iedereen

Ik heb een beginnersvraag:

Welke belichting heb ik nodig voor 'studiofotografie'?

Hiermee bedoel ik zelf een kleine opstelling te maken met witte achtergrond van BV: printpapier. Dit zou ik enkel gebruiken bij het nemen van foto's; eerder voor macrofotografie en close-ups.

Dus wat heb ik nodig 'als ik professioneel' ben?
    (BV: softbox, .....)

Wat heb ik nodig als amateur?

+ wat is de functie van dat type 'lamp'?

Met vriendelijke groet,
    Swisi

Standaard Re: Belichting voor 'studie-macrofotografie'

Veel lezen,opzoeken hier op BD staat massa info, linken volgen,internet en andere online winkels afschuimen,lijstjes maken en terug schrappen,niet verstaanbare woorden voor een leek, opzoeken,en zo zal je binnen een jaar al héél veel begrijpen en weten.Dus geduld hebben en willen leren,succes ! mvg

Als je objecten niet groot zijn, is hier ergens op het forum een topic over om dat te doen in een plastiek opbergdoos en daar 2 bouwlampen op zetten voor licht.
    Werkt zeer goed.

Is het groter dan ben je beter met een lichttent (zo doen de pros het)

hier is de topic met bouwlampen klik hier
    Laatst gewijzigd door xafke; 9 februari 2011 om 02:16 Reden: aanvulling

Aangezien je over MACRO praat den kik iet dat een lichttent /Softbox etc... je echt gaan helpen.

ALs je echt kort tegen je onderwerp zit ben je beter met een MACRO ringflits die je vooraan je objectief plaatst.

Nikon heeft een leuk systeem waar je kleine flitsers op een ring kan plaatsen (gaande van 2 tot 8). JE kan via de commander de flitsen individueel bedienen.
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Standaard Re: Belichting voor 'studio-macrofotografie'

Maar, waarom moet er een blad papier voor een lamp?
    Ik dacht dus echt een mooie, houten opstelling te maken, dus geen karton.

Probleem is dan wel die 'soft-box', etc. Hoe pak ik dit aan, ook in kleur?

Falcon-Eyes heeft tegenwoordig continu licht gebaseerd op spaarlampen. Lijkt me wel wat voor het thema.

http://www.falconeyes.com.hk/Products.aspx?id=115
    Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Falcon-Eyes heeft tegenwoordig continu licht gebaseerd op spaarlampen. Lijkt me wel wat voor het thema.

http://www.falconeyes.com.hk/Products.aspx?id=115
    Nerdi
    spaarlampen? continu licht? Moet wel heel speciaal zijn. Spaarlampen flikkeren altijd, net als TL buizen en niet alle flitsen (een paar duizend per seconde) zijn even sterk, wat soms het probleem geeft dat je lichtmeter ernaast zit.
    The Knight That Says Ni...kon

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
    Veel lezen,opzoeken hier op BD staat massa info, linken volgen,internet en andere online winkels afschuimen,lijstjes maken en terug schrappen,niet verstaanbare woorden voor een leek, opzoeken,en zo zal je binnen een jaar al héél veel begrijpen en weten.Dus geduld hebben en willen leren,succes ! mvg
    Zeker weten en .... veel experimenteren, dat levert mooie plaatjes op.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.
    Van macro naar kinderen en sport en ...terug naar de natuur !

Ik zag gisteren in de MediaMarkt zo een opvouwbare opstelling met doekjes, 2 lampjes (50W)... voor 60 euro...

Zou het iets waard geweest zijn? Die lampjes lijken met maar slapjes, jammer dat je ze niet kon uitproberen (ook niet gevraagd).
    (Traveler) Supra Super Slim XS7 .:. f=5.8-17.4 mm .:. 7.0 megapixels | Gimp, Photoshop Express en iPad Apps.

@ swisi, een hele tijd geleden vond je die ook bij leenbakker. er waren hier toen ook goeie commentaren, maar met een kartonnen doos, dun papier en (bureau)lampen (en een schaar en plakband natuurlijk) kan je voor bijna niks hetzelfde in elkaar knutselen.
    natuurlijk voor statische objecten, ze sterk zijn die lichten nu ook niet, maar een ring, een lego manneke, een bloem... dat beweegt niet hard he
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Je kan al eerst beginnen met één bureaulampje, en daarna experimenteer je verder met een tweede lampje. Op die manier leer je werken met de schaduwen, een schaduw kan voor een betere foto zorgen, maar die kan ook net zo goed een foto verknoeien.

In onze fotoclub heb ik al een paar keer een simpele "workshop" gehouden over stillevens, en daarvoor gebruik ik gewoon een paar halogeen bureaulampjes (2 lampjes van 50W). Let dan wel op de witbalans als je mooie kleuren wil.

Je hebt ook een statief nodig, want met dat licht zullen de sluitertijden vrij lang worden. Gebruik een afstandsbediening of de timer-functie van de camera om de camerabeweging uit te sluiten (mirror lock-up kan je ook gebruiken om de trillingen die veroorzaakt worden door de opklappende spiegel te vermijden).

Begin dus simpel, één lampje, een A4 blad kan dienen als reflectiescherm om de schaduwen zachter te maken. Je hebt niet voor elk onderwerp een softbox nodig, het is meestal mooier dat je "speelt" met de schaduwen. De lampjes verder weg zetten zorgt voor minder licht, op die manier kan je de lichtintensiteit regelen.

Experimenteer, je zal zien dat de foto's daardoor over het algemeen beter worden.

Je kan dat soort foto's op vele manieren maken, wat de beste oplossing is zal je uiteindelijk zelf moeten beslissen. Het hangt af van het resultaat dat je wil bereiken.
    Ik heb ook al een aantal foto's gemaakt die belicht zijn met led-zaklampjes, en dat werkt ook prima.
    Voor onderwerpen die bewegen zal je wel veel licht nodig hebben, want dan is een korte sluitertijd noodzakelijk om geen bewegingsonscherpte te krijgen. Dan werk je best met flitsers.

Nog een tip, als je met lampen werkt, zorg er dan voor dat de ruimte waarin je werkt volledig verduisterd is, anders krijg je in de achtergrond rare kleuren als er bijvoorbeeld daglicht binnen komt terwijl je met halogeenlampjes werkt.

Regels voor berichten