|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Gisteren nam ik foto's van een danseres bij blauwe hemel + mooie witte wolken. Ik trachtte zowel onderwerp als hemel mooi in beeld te brengen en gebruikte hiervoor de invulflits. Ik heb inmiddels al heel wat gelezen, getest, ... ivm flitsfotografie (Nikon sb-800) maar de theorie om dit te verwezenlijken heb ik nog niet geheel beet. Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn camera en mijn flitser hiervoor best afstel?
Dank je! Sven |
|
|||||
|
denk niet dat daar een goed advies op te geven is, daar de omstandigheden te vaak wisselen.
je zal het aan de bestaande situatie moeten aanpassen. grt,bouk.
|
In ieder geval Auto FP instellen op je camera, anders heb je problemen met de max. synchronisatiesnelheid van je toestel, en een te klein diafragma, verder gewoon TTL invulflitsen op middenveldmeting, lukt over het algemeen aardig.
Nikon D3/ Nikon 14-24 f2.8 AFS/ Nikon 24-70 f2.8 AFS/ Nikon 70-200 f2.8 AFS-VR/Nikon 50mm AF-S f1.4/ 105mm Micro Nikkor f2.8 AFS-VR/TC-14 E II/ Twee maal SB900/Carbon Statief,Velbon Sherpa PRO CF640/Eye One Pro/Printer,Epson stylus PRO 4000 |
|
||||
|
Citaat:
|
standaard staat je flits op TTL-BL, dat wil zeggen dat als jij de lucht correct belicht, je camera automatisch zal proberen inflitsen. Mijn (beperkte!) ervaring is dat dit meestal vrij goed lukt, als je rekening houdt met de snelste sluitertijd van 1/200e
|
|
|||
|
- camera op M (manueel)
- flits op TTL (ZONDER BL) - sluitertijd niet boven maximale synchronisatie (1/250) - belichting (dmv diafragma ) instellen zodat omgeving (hier blauwe lucht) een halve tot een hele stop onderbelicht is. - let erop dat je flash ver genoeg draagt (zie display flash) ; eventueel ISO verhogen om verder te flitsen. Het komt er in feite op neer dat je 2 verschillende belichtingen onder controle moet houden : de belichting van de omgeving controleer je dmv van de instellingen op je toestel , de belichting van je onderwerp (hier de danseres) laat je over aan je flits. Good luck Silent M. |
|
|||
|
Zeg het mij als ik verkeerd ben, maar ik dacht dat als je manueel werkt, je je belichting van de achtergrond regelt met je sluitertijd, en je flits ervoor zorgt dat je onderwerp, waar je op meet, correct belicht is. Ik dacht niet dat het diafragma daar iets mee te zien had.
Eigenlijk ben ik daar zelfs vrij zeker van...
|
Citaat:
Sluiterijd en diafragma hangen dus altijd samen ... Silent M. |
|
|||
|
Citaat:
![]() Dit artikel heeft mij veel geholpen: http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm |
|
|||
|
Citaat:
Zou een kenner dat eens kunnen ontkrachten of bevestigen? Anders ben ik al een hele tijd verkeerd bezig met toch een goed resultaat :-)
|
Citaat:
|
Hier is mijn conclusie: voor de flits geldt alleen het diafragma. Voor belichting van de achtergrond geldt zowel diafragma als sluitertijd. Als je dus je achtergrond correct wil belichten, heb je geen andere keus dan spelen met je sluitertijd: hoe langer je die kiest, hoe helderder de achtergrond zal zijn in vergelijking met je onderwerp.
Eens je achtergrond belichting gekozen, flitst de camera net zoveel als nodig is om ook je voorgrond correct te krijgen. |
|
|||
|
Als je (binnen de synchronistatietijd) iets aan je sluitertijd verandert verandert er niks aan het licht van de flits.
Je verandert er wel het omgevingslicht mee dat nog op het meisje valt. Dus: voor het flitslicht op zich maakt het niet uit - maar voor de belichting van het meisje wel. Het antwoord op je vraag is dus: ja en nee.. |
|
|||
|
Citaat:
Silent M. |
|
|||
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar zoals Silent M zegt: de speelruimte is beperkt (hoewel je wel nog lager kan dan 1/60) Maar bij een echt heldere lucht kan je bv aan de bovengrens zitten van 1/250. En wanneer je aan die grens zit bepaalt de lucht ook je diafragma: je moet het dan wel toedraaien om de lucht goed belicht te krijgen. En daar gaat de 'vrije keuze' van je scherptediepte dan - tenzij je een filter gebruikt. |
|
|||
|
Citaat:
Bovendien kan je ook nog je high speed sync gebruiken toch? Ik heb dat artikel hier iets hoger diagonaal bekeken dus ik weet niet van naald tot draad wat erin staat, maar ik doe dat vaak toch zo. en als laatste: als je in RAW fotografeert kan je in lightroom nog behoorlijk wat terughalen ook. Om maar te zeggen: ik zie het niet echt als beperking, en als die er toch is: niks aan te doen. Dan maar wat meer scherptediepte. Met een goed gekozen achtergrond is dat helemaal niet zo erg toch?
|
Citaat:
Ik wou maar zeggen: pas op met al te eenvoudige regeltjes op te stellen - het is meestal iets genuanceerder. Wat ik eerder zei is bv heel belangrijk: het flitslicht zelf wordt niet beïnvloed door de sluitertijd, maar je bepaalt er wel het evenwicht tussen flits- en omgevingslicht mee op het model. De belichting van het model kan dus nog altijd bepaald worden door diafragma en sluitertijd. |