Zoals je kan zien op de foto is mijn beeld niet volledig scherp. De focus staat op het potlood maar ik had toch graag rondom meer scherpte. Heeft iemand tips om een beter resultaat te krijgen?
Foto werd genomen met een nikon D3100 (18-55mm lens).
Alvast bedankt voor jullie reacties!
nog kleiner diafragma!! nu was't f8 ga maar hoger f16 ofzo
en eventueel verder van je potlood
nikon stuff
webstekje
Misschien een domme vraag maar hoe ga ik hoger?
Zet je toestel op A en draai aan het wieltje. Aan je vraag te merken heb je geen ervaring hierin. Maak er werk van zou ik zeggen.
Sony A77 / Tamron 200-500 / RX100
Mijn foto's
Heb mijn toestel nog maar sinds enkele dagen. Ik leer hier elke seconde bij! Ondertussen verschillende testshots genomen met variërende diafragmawaarden. Dit toestel blijft me maar verwonderen :-). Alvast bedankt voor jullie tips. Nu heb ik een bijkomende vraag, bewegende beelden en een hoog diafragma is geen goede combinatie zeker?
Waarom niet? Alles hangt af van wat je wil zien in de foto...beweging of bevriezing. Met een klein diafragma (hoge waarde) wordt je sluitertijd ook langer en kunnen bewegende beelden ook zodanig op je foto te zien zijn. Wil je een beeld bevroren hebben, dan is een lange sluitertijd (als gevolg van een hoge diafragma waarde) in ieder geval niet wenselijk...
Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.
Welke waarden zou jij dan kiezen om bovenstaande foto mooi scherp te krijgen?
Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.
Alles op deze foto scherp krijgen is helaas niet mogelijk, zelfs niet met het diafragma zo ver mogelijk dichtgedraaid.
Het gaat hier dus om de scherptediepte.
De scherptediepte is vooral afhankelijk van de vergrotingsfactor en de gebruikte diafragma-opening.
Als je dichter bij het onderwerp komt, dan wordt dat groter ten opzichte van de sensor. Dat is dus een grotere vergrotingsfactor, en dan wordt de scherptediepte kleiner. Als je zoals hier probeert om een klein onderwerp scherp op de foto te krijgen terwijl het zo groot mogelijk in beeld komt, dan wordt dat bijzonder moeilijk.
Je kan in dit geval het potlood draaien zodat het evenwijdig komt aan de sensor van de camera, dan heb je minder scherptediepte nodig om het volledig scherp in beeld te krijgen.
Als ik vlinders of libellen fotografeer, dan probeer ik ze ook op die manier op de foto te krijgen als ik wil dat ze er helemaal scherp opstaan. De beperkte scherptediepte is dan zelfs een voordeel, daardoor is het meestal vrij gemakkelijk om storende elementen uit de achtergrond weg te krijgen.
Meestal wordt er gezegd dat de scherptediepte vooral afhankelijk is van de lengte van de gebruikte lens, maar dat komt vooral doordat je met een tele het onderwerp gaat uitvergroten, de vergrotingsfactor speelt hier dus weer een rol.
Met een breedhoek zal je niet zo gemakkelijk een onderwerp uitvergroten, en dan krijg je over het algemeen ook meer scherptediepte.
Maar met een breedhoek kan je ook foto's maken met een beperkte scherptediepte als je maar dicht genoeg bij het onderwerp kan komen (de minimum scherpstel-afstand van de lens is dan meestal de beperkende factor).
Scherptediepte berekenen: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Even aan het experimenteren geslagen
(diafragma F6.3)
(diafragma F16)
(diafragma F29)
Jullie tips waren zeer nuttig voor mij. Alvast bedankt!
Wellicht haal je ook nog de nodige tips van deze website ?
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
Hier vind je veel informatie terug over de diverse instellingen die je kunt maken met je camera.
Bedankt voor de link!
Geen dank
Gezien je vraag. Denk ik dat je hier heel veel informatie vandaan zult halen.
Ik mag nog steeds graag dit soort sites door lezen. Je haalt er toch elke keer weer wat leuke tips vandaan.
Hier kan je de dof ( depth of field, dus dat gedeelte wat scherp is) berekenen, gebruik ik ook nog vaak, dof calculator
Sony A77 / Tamron 200-500 / RX100
Mijn foto's
Door op die manier te experimenteren leer je het meeste.
Dat is een groot voordeel van digitale fotografie, nu kan je meteen zien wat er gebeurt als je een bepaalde instelling verandert, vroeger moest je wachten tot het filmpje ontwikkeld was (toen was experimenteren dus heel wat duurder).
Je kan via de EXIF ook controleren wat je hebt gedaan, vroeger moest je noteren wat de camera-instellingen waren als je achteraf wou weten wat de gebruikte instellingen waren (de iso moest je niet noteren, die stond op de negatieven of dia's, maar de andere instellingen kon je nergens terugvinden).
Hou er ook rekening mee dat lenzen op een digitale camera minder scherp worden als je het diafragma ver dicht zet, vanaf f16 wordt dat doorgaans goed zichtbaar (bij sommige lenzen al vanaf f11). Er is dan wel meer scherptediepte, maar de foto's worden minder scherp door diffractie.
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
er is nog een andere methode, die van het Scheimplfug-principe, maar die vereist nogal specifiek materiaal. Als je objecten die niet paralel zijn met het beeldvlak (de sensor) allemaal scherp wil kan je je scherptevlak veranderen zodat het niet meer paralel met de sensor ligt.
Je hebt daarvoor een lens nodig waarvan het lensvlak kantelbaar is. Als je de lens zo kantelt dat de verlengden van het lensvlak, beeldvlak en het vlak waarin de objecten zijn (in jouw geval je terrastegeles) is elk object van begin tot einde scherp. Je hebt op die manier maar een scherptediepte nodig die zo dik is als je onkruid en ander voorwerp (ytongplug of zo?) boven je tegels uitsteken.
Je hebt dan veel minder refractie en je voorwerpen liggen dan echt in het scherptevlak, wat altijd scherper is dan 'binnen de scherptediepte, maar dicht bij de rand ervan'.
Duur materiaal en geen eenvoudige techniek, maar als je echt volledig scherp wil is het soms de enige oplossing.
The Knight That Says Ni...kon