Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Standaard Automatische autofocus focuspunten

Hoe kan automatische autofocus verschillende focuspunten aanduiden? Een lens kan toch maar op 1 beeld scherp stellen dus waarom worden er verschillende scherptedieptes opgelicht?
    En op basis van wat stelt hij op die punten scherp? Ik heb mij een afstandsbediening aangeschaft en wil het gebruiken voor groepsfoto's, kan ik dan zomaar betrouwen op automatische autofocus?

Standaard Re: Autofocus focuspunten

Autofocus en de keuze van focuspunten is niet hetzelfde.
    Bij autofocus is er sprake van automatisch scherpstellen, maar de keuze van die focuspunten is daarna nog volledig vrij:
    Handmatig selecteren van 1 of meer punten.
    De camera de punten laten kiezen,dit gaat sneller, waarbij de kans aanwezig is dat de camera andere punten kiest dan de gebruiker wil. Bij een groeps foto kan je gewoon 1 punt (midden) selecteren, daarbij wel zorgen voor genoeg scherptediepte....

Als je alle focuspunten gebruikt dan zijn degene die oplichten, die in het scherptevlak liggen, dus op punten die allemaal even ver af zijn.

Het is voor die gelegenheden niet beste methode om te gebruiken, beter één punt kiezen en die op het onderwerp/belangrijkste persoon zetten.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

je kan ook manueel scherpstellen bij een groepsfoto: al een persoon of groep klaarzetten op de plaats en manueel scherpstellen.
    erbij gaan staan en foto's nemen. Zo vermijd je het risico dat je toch een foute focus krijgt (bvb wanneer je middelste focuspunt
    oorspronkelijk gericht is op een persoon, maar door kleine beweging van deze persoon het focuspunt nu ergens in de achtergrond gaat focussen...

Bedankt voor de info en tips allemaal!

Standaard Re: Automatische autofocus focuspunten

Dan blijft deze vraag toch nog bestaan...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
    Hoe kan je verschillende focuspunten aanduiden? Een lens kan toch maar op 1 beeld scherp stellen, dus waarom lichten er dan verschillende scherpstelpunten op?
    De post heb ik een beetje aangepast, maar de vraag is volgens mij wel duidelijk.
    Ik ben zelf ook wel benieuwd naar het antwoord.
    EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

Mijn Razzi account

Dat heeft hjanssen toch al duidelijk uitgelegd?
    Scherpstellen kan in principe over het hele beeld, mits de afstand tot de camera maar hetzelfde is.
    Alle geactiveerde punten die in het focusvlak liggen, lichten dan op.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
    Dat heeft hjanssen toch al duidelijk uitgelegd?
    Scherpstellen kan in principe over het hele beeld, mits de afstand tot de camera maar hetzelfde is.
    Alle geactiveerde punten die in het focusvlak liggen, lichten dan op.
    ok, op die manier.
    Sorry, overheen gelezen
    EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

Mijn Razzi account

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
    je kan ook manueel scherpstellen bij een groepsfoto: al een persoon of groep klaarzetten op de plaats en manueel scherpstellen.
    erbij gaan staan en foto's nemen. Zo vermijd je het risico dat je toch een foute focus krijgt (bvb wanneer je middelste focuspunt
    oorspronkelijk gericht is op een persoon, maar door kleine beweging van deze persoon het focuspunt nu ergens in de achtergrond gaat focussen...
    Kijk je niet door de zoeker als je een foto maakt?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Kijk je niet door de zoeker als je een foto maakt?
    De TS blijkbaar niet:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
    Ik heb mij een afstandsbediening aangeschaft en wil het gebruiken voor groepsfoto's, kan ik dan zomaar betrouwen op automatische autofocus?

Regels voor berichten