Ik heb onlangs een heel deel foto's gemaakt en indien ik nu autocontrast toepas dan is eigenlijk iedere foto beter... hoe komt dat?
Kan ik dat zelf veranderen door anders te fotograferen? Hoe betere foto's maken zodat het contrast duidelijker is?
THNX
Canon EOS 500D + EF 18-55 IS + EF-S 55-250mm IS
Je kan het contrast bij sommige camera's verhogen in de menu-instellingen van het toestel zelf. Maar krijg je meestal wel foto's waarbij lichte delen volledig wit (uitgebrand) zijn, en de donkere tinten worden dan altijd volledig zwart.
Het is beter om die aanpassingen achteraf zelf in photoshop (elements) of een ander programma aan te passen. Dan kan je veel meer verbeteren zonder dat je de details verliest in donkere en lichte delen.
Autocontrast werkt niet altijd even goed, soms krijg je daarmee heel slechte resultaten.
Hier is een voorbeeldje van wanneer de "Auto-Contrast" de foto nog veel slechter maakt:
Deze is alleen verkleind, ze kwam dus zo uit de 300D, door de grijze lucht is de onderkant van de vliegtuigjes bijna zwart, en zit er weinig detail in:
Hier heb ik de Auto Contrast toegepast, de lucht wordt nu volledig wit, en de vliegtuigjes nog donkerder:
Dan heb ik de foto bewerkt met Lighten Shadows/Darken Highlights (Photoshop Elements 4). Er zit nu duidelijk veel meer detail in de onderkant van de vliegtuigjes. De foto is nog niet perfect, maar toch al beter dan het origineel en zeker véél beter dan met de Auto Contrast.
Je ziet dus dat de Auto Contrast niet altijd het beste resultaat oplevert.
Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 5 januari 2006 om 21:17
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Het enige nut dat ik zie van batch gebruik is voor kaderkes, resizing en format conversion... (zo gebruik ik het...)
-=- Light is the key...