Ik neem nu reeds een vijftal jaar foto's met een Canon Powershot Pro90 IS. In feite is dit een ong. 3 megapixel pocketcamera voorzien van een degelijke lens (37-370mm niet verwisselbaar). Door de jaren heen begin je zo bij verschillende omstandigheden wat instellingen, combinaties van diafragma's en sluitersnelheden te kennen voor de verschillende situaties. Die situties varieren van een airshow met tegenlicht tot een zwak verlichte feestzaal waar niemand stilzit. Op zo'n momenten loop je dus tegen de grenzen van het toestel aan.
Om uiteindelijk eens eens stap voorwaarts te zetten heb ik mij een 30D besteld. Naast het feit dat dat wel een zeer behoorlijk toestel zal zijn, biedt het ook het voordeel van dezelfde kaartjes en batterijen te gebruiken.
Mijn vraag is echter: in welke de iso- en f-waarden en sluitersnelheden zullen overeenstemmen met deze van een oud toestel ? Ik denk dat er met het nieuwe beestje een volledig nieuw bereik bijkomt met grotere iso-waarden die nu geen ruis opleveren, vluggere sluitersnelheden en grotere f-waarden die ik nog niet weet wanneer en waarvoor ik die ga gebruiken. Als ik echter met dezelfde instellingen dezelfde foto neem, zouden die dan eigenlijk gelijk moeten zijn ?
Als je van toestel omschakelt, in hoeverre begint de ontdekkingstocht dan opnieuw ?
The only time you have too much fuel is when you are on fire
In principe geeft het verschil in ISO het grootste verschil is mijn eerste reactie. De rest zou in de basis hetzelfde moeten zijn.
Wel zal het werken met een ander toestel weer een ontdekkinsgtocht op zich zijn. Wat mij opvalt is dat ik met m'n G5 vaak makkelijker een goed resultaat bereik dan met m'n 10D. Alles is net een stukje kritischer.
Als je foto's maakt met een DSLR op dezelfde diafragma-waarde, dan zal je véél minder scherptediepte in je foto's krijgen dan met een compact. Dat is al iets waarmee je rekening moet houden.
Een 30D zal op iso 1600 minder ruis opleveren dan iso 400 op je huidige camera.
Om alles uit je 30D te halen zal je veel moeten bijleren, maar dat loont wel de moeite.
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Ik hoop dat je er ook een lens bij besteld heb, want daar lees ik niets van en dat zal toch ook van belang zijn bij de diverse instellingen.Oorspronkelijk geplaatst door StevenD
Maar ik denk dat je die wel heb besteld enmoet je gewoon uitgaan van vanwat je gewoon was en dan kijken hoever je kan afwijken en toch nog acceptabele tesultaten krijgt. Met de zelfde instellingen als op je opude camera moet je ongeveer dezelfde resultaten krijgen en dan weet je wat de speelruimte is op je nieuwe.
hartelijk dank voor de reacties tot dusver.
Om op enkele vragen / opmerkingen te antwoorden :
- kit besteld met lens 17-85 mm.
- ISO200 durfde ik nu al niet meer gebruiken omdat er al teveel ruis op kwam.
Het ziet er dus naar uit dat het iets wordt als een 'small step for man, giant leap for mankind' ? Maar ik ben al blij dat het huidige bereik aanzienlijk zal uitgebreid zijn.
The only time you have too much fuel is when you are on fire