Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Standaard Afstanden berekenen vanaf een foto

Fototoestel: Nikon D3200 dus een cropcamera
    Met welke formule kan ik de werkelijke afstand van een onderwerp tot de camera berekenen vanaf een genomen foto, als ik de werkelijke breedte van het voorwerp ken, de verhouding van de breedte van het voorwerp tot de hoogte of breedte van de foto zelf en natuurlijk de brandpuntsafstand van het (DX-)objectief?

Paul

Standaard Re: Afstanden berekenen vanaf een foto

Ik vraag me af waarom je dit zou willen? Maar je kan het gewoon uit de exif halen. Je kasn dit beter afvragen als je de foto maakt en dan opmeten.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

http://photo.stackexchange.com/quest...ect-in-a-photo

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Ik weet ook niet direct waarom je het nodig hebt, maar het is wel mogelijk met wat basic wiskunde/meetkunde denk ik.

Eerst en vooral: je weet de breedte van het voorwerp. Daaruit moet je zelf eerst de breedte van de hele foto berekenen. Als er iets in je foto staat met een breedte van 1 meter, en die neemt 1/2de van je foto in, dan is de hele breedte van je foto dus 2 meter. Vervolgens neem je de Field-of-View van de betreffende lens (in graden). Hiervoor kan je volgende tool gebruiken (scroll naar beneden op de pagina tot je een calculator ziet), gebaseerd op de lens die je hebt. Je vult er simpelweg de focal length van je lens op in, gevolgd door de multiplier die je camera bepaalt. Vul dan volgende formule in:

X = (Breedte van de foto/2)/tangens(Field-of-View/2).

Ik heb het hierzelf net even in de praktijk getest, en mijn berekening klopt: mijn gsm heeft een breedte van 12.5 cm. Ik heb met een 55mm lens ervoor gezorgd dat deze de helft van mijn totale beeld innam, waardoor ik dus kon berekenen dat ik een totaal van 25 cm in beeld bracht (als mijn gsm 1/3de van het beeld innam, dan was mijn totale breedte dus 37.5cm). Vervolgens in de calculator 55mm ingevuld, en x1.6 cropfactor op m'n Canon 700D. Dat gaf een FOV van 23.1 graden.

X = (25cm/2)/tan(23.1/2) = 61 cm. Uitgemeten met een meter, en dat was om en bij de afmeting van mijn gsm tot de voorkant van de lens.
    Met mijn gsm die één derde van mijn beeld vult, wordt dit dus:
    X = (37.5cm/2)/tan(32.1/2) = 91 cm, wat in de praktijk ook min of meer klopt.

Héél nauwkeurig zal het niet zijn, maar het komt dus wel in de buurt.
    Laatst gewijzigd door Senne-vdb; 10 oktober 2015 om 22:45
    www.500px.com/sennevdb________________________________________________

Kan altijd praktisch zijn.
    Stel dat je een bepaald gebouw op plaat wil vastleggen, en de omliggende straten hebben een bepaalde breedte waardoor je met een bepaalde lens het gebouw er misschien niet op krijgt.
    Als je dan de afstand weet van dat gebouw tot de plaats waar je kan staan met je rug tegen de muur, dan weet je welke brandpuntsafstand je minimum nodig hebt.
    Je kan zeggen: "neem dan sowieso je breedste lens mee?", maar als je keuze hebt uit een arsenaal lenzen, die elk nog andere eigenschappen hebben waaruit je kan beslissen, dan heb je toch al 1 eliminerende factor om mee te filteren.
    Voila, dat gezegd zijnde, hoop ik dat iemand anders het antwoord al heeft gepost

De vraag was: hoe kan ik de afstand berekenen vanaf een foto, iets heel anders.

Bij PhotoMe kun je het gewoon uit de exif halen, maar ik heb er altijd twijfels bij de waarde.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Soortgelijke discussies

1. Afstanden in Exif.
    Door Johan G in forum Objectieven
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 28 juli 2015, 18:24
  2. Foto vanaf Eiffeltoren op iso-3200
    Door Eminent in forum Beginnershoek
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 28 september 2010, 22:33
  3. spelen met afstanden
    Door pyrie in forum Tips, Trucs & Techniek
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 17 december 2009, 00:06
  4. Dieptescherpte, diafragma en afstanden.
    Door Monolitos in forum Tips, Trucs & Techniek
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 19 augustus 2008, 16:33
  5. Macro afstanden
    Door dadude in forum Camera's
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 12 mei 2002, 16:43

Regels voor berichten