Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veel discussies over de maand april

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Veel discussies over de maand april

    Ik merk dat er toch veel discussie is op de volgende challengemaand. Voldoet deze niet of wel aan de opdracht of is het voldoende duidelijk of niet. Om nog meer discussies te vermijden op ee foto zelf kan dit beter hier gebeuren.
    De opdracht luid:
    "Maak een foto op een door U gekozen uur van de dag. Met als doel dat het gebrachte beeld voldoende klaarheid schept voor de kijker om zonder enige toelichting uit te maken op welk tijdstip van de dag de foto werd genomen."

    De opdracht kan letterlijk genomen worden of figuurlijk. Bij een letterlijke invulling is dit geen probleem, dit is duidlijk. Bij een figuurlijke invulling berust het al dan niet voldoen van de challenge bij de puntengever. Het is de interpretatie die het natuurlijk moeilijk maakt. Volgens mij hebben deze inzenders het moeilijker om goed beoordeeld te worden.
    Ik interpreteer het ook letterlijk en moet dikwijls moeite doen om de figuurlijke inzendingen te beoordelen op juistheid

  • #2
    Re: Veel discussies over de maand april

    Bedoel jij met "letterlijk interpreteren" dat er een klok in beeld moet zijn, waarop je het juiste uur kunt aflezen?
    Wat dat zijn precies de minst boeiende foto's in mijn ogen. Ik geloof nooit dat dat de bedoeling van de opdracht was.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Veel discussies over de maand april

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Bedoel jij met "letterlijk interpreteren" dat er een klok in beeld moet zijn, waarop je het juiste uur kunt aflezen?
      Wat dat zijn precies de minst boeiende foto's in mijn ogen. Ik geloof nooit dat dat de bedoeling van de opdracht was.
      Zie je wel dat smaken verschillen. Iedereen kan dan een foto met het blauwe uurtje brengen. Iemand die een horloge of klok orgineel in beeld brengt krijgt daarvoor meer punten omdat dit het duidelijkst is en niet voor interpretatie vatbaar is

      Comment


      • #4
        Re: Veel discussies over de maand april

        Boeiende fotografie is naar mijn mening een foto die een verhaal vertelt zonder dat er uitleg bijhoort. Je krijgt maar een beperkt deel van het geheel dat de fotograaft zag te zien en ervaart ook z'n belevenissen van dat moment niet, dus die foto moet dat bij jou oproepen en dit betekend meestal dat er interpretatie mogelijk/noodzakelijk is. Een ganse uitdaging voor de fotograaf.
        Een foto die geen interpretatie toelaat is imo enkel een vastlegging van de feiten, goed voor sommige gevallen/onderwerpen.
        Ik vind die challenge van de maand net goed omdat het 'het technisch correct instellen en knopjes drukken' overstijgt en de fotograaft veel artistieke vrijheid gunt.
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

        Comment


        • #5
          Re: Veel discussies over de maand april

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Bedoel jij met "letterlijk interpreteren" dat er een klok in beeld moet zijn, waarop je het juiste uur kunt aflezen?
          Wat dat zijn precies de minst boeiende foto's in mijn ogen. Ik geloof nooit dat dat de bedoeling van de opdracht was.
          Volledig mee eens
          Zo had ik de opdracht trouwens ook geïnterpreteerd... je moet aan de FOTO kunnen afleiden welk tijdstip het is, niet aan de KLOK die op de foto staat.

          Maar dit is een interpretatie, stond niet expliciet in de opdracht omschreven...

          Grtz,
          Peter
          Canon EOS 550D - Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC - Canon EFS 55-250mm - Tamron 90mm f/2.8 DI Macro 1:1

          Comment


          • #6
            Re: Veel discussies over de maand april

            klok of geen klok
            je moet van je gevoel uit kunnen opmaken welk tijdstip van de dag word weergegeven
            een ontbijt ,dan weet ik dat het meestal toch wel vroeg in de dag is of je moet een langslaper zijn
            zons opgang op ondergang dan weet je ook hoe laat het is
            dan is enkel de opdracht om hier creatief uit de hoek te komen
            bepaalde soorten eten eet je ook maar alleen op een bepaald tijdstip van de dag.
            dingen die een tijdstip van de dag oproepen kunnen ook boeiend zijn het is enkel hoe JIJ het bekijkt.
            en zoek er niet verden achter, van dit kan de hele dag door
            het is immers de eerste indruk van de foto die een bepaald tijdstip oproept en beoordeel dan ook hier naar
            anders zitten we in een straatje zonder einde en nodelose discussies die de foto waar deze gevoerd worden niet ten goede komen
            ik beoordeel de foto's deze maand vanuit mijn buikgevoel, dus wat wil men ons vertellen en op welk tijdstip gebeurt dit voor mij
            voor de een kan slapen gaan al op 21 uur zijn voor de ander 2 uur in de nacht dus is het moeilijk beoordelen deze maand
            het is maar hoe JIJ het bekijkt
            Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
            Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

            Comment


            • #7
              Re: Veel discussies over de maand april

              Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
              klok of geen klok
              je moet van je gevoel uit kunnen opmaken welk tijdstip van de dag word weergegeven
              Van uit je gevoelens opmaken welk tijdstip van de dag het is, kan alleen zonder klok in beeld. Anders heeft het niets meer met gevoel te maken, maar met vastgelegde feiten.

              Voor de rest van je toelichting zitten we volledig op dezelfde lijn

              Grtz,
              Peter
              Canon EOS 550D - Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC - Canon EFS 55-250mm - Tamron 90mm f/2.8 DI Macro 1:1

              Comment


              • #8
                Re: Veel discussies over de maand april

                Oorspronkelijk geplaatst door gilpet71 Bekijk bericht
                Van uit je gevoelens opmaken welk tijdstip van de dag het is, kan alleen zonder klok in beeld. Anders heeft het niets meer met gevoel te maken, maar met vastgelegde feiten.

                Voor de rest van je toelichting zitten we volledig op dezelfde lijn

                Grtz,
                Peter
                tja ik bedoelde hier dan ook de foto's zonder klok
                met een klok vindt ik het een te makkelijke deelname deze maand
                Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                Comment


                • #9
                  Re: Veel discussies over de maand april

                  het is immers de eerste indruk van de foto die een bepaald tijdstip oproept en beoordeel dan ook hier naar
                  anders zitten we in een straatje zonder einde en nodelose discussies die de foto waar deze gevoerd worden niet ten goede komen
                  ik beoordeel de foto's deze maand vanuit mijn buikgevoel,
                  hier kan ik mij bij aansluiten .... trouwens deze discussie dient tot niet veel want op het einde van de rit zal de som van de beoordelingen/quoteringen weer leiden tot een verdiende winnaar!
                  The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                  Comment


                  • #10
                    Re: Veel discussies over de maand april

                    Ik vind het spijtig dat er soms challenge foto's verdwijnen wegens onterecht of niet echt opbouwend commentaar Dus challenge deelnemer laat je niet ontmoedigen !
                    Last edited by rooman; 19 april 2010, 20:18.
                    zero

                    Comment


                    • #11
                      Re: Veel discussies over de maand april

                      Oorspronkelijk geplaatst door rooman Bekijk bericht
                      Ik vind het spijtig dat er soms challenge foto's verdwijnen wegens onterecht of niet echt opbouwend commentaar Dus challenge deelnemer laat je niet ontmoedigen !
                      Misschien het moment om de foto's die volgens jou (niet persoonlijk bedoeld aan rooman, maar in het algemeen) wel goed zijn en bij het thema aansluiten een positieve comment te geven en onterrechte kritiek te weerleggen. Ik lees al hoofdzakelijk negatieve dingen en bij deze die dan wel iets origineels weten te brengen soms muggezifterij.

                      Persoonlijk heb ik ook mijn bedenkingen bij sommige inzendingen die meer over "tijd" in het algemeen gaan dan over het "uur (of moment) van de dag". Als ik naar de slager om worst ga dan moet hij me ook geen biefstuk geven onder het voorwensel dat het ook vlees is. Een uurwerk in beeld kan voor mij, maar dan niet het "uurwerk voor het uurwerk" maar dan als deel van een veel ruimer bekeken foto.

                      Volgende keer stemmen voor iets gemakkelijks
                      Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Veel discussies over de maand april

                        Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                        Misschien het moment om de foto's die volgens jou (niet persoonlijk bedoeld aan rooman, maar in het algemeen) wel goed zijn en bij het thema aansluiten een positieve comment te geven en onterrechte kritiek te weerleggen.
                        aha..mijn stokpaardje:
                        geen comments meer in Challenge, het beïnvloed tè veel de inzendingen.
                        Challenge is niet om te leren, daar zijn genoeg andere fotoonderdelen op BD voor.
                        grt,bouk.

                        PS:
                        Spooky Van Harte.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Veel discussies over de maand april

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          aha..mijn stokpaardje:
                          geen comments meer in Challenge, het beïnvloed tè veel de inzendingen.
                          Challenge is niet om te leren, daar zijn genoeg andere fotoonderdelen op BD voor.
                          Zo simpel is het
                          De score die je inzending krijgt... daar kan je dan misschien nog iets uit leren

                          Grtz,
                          Peter
                          Canon EOS 550D - Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC - Canon EFS 55-250mm - Tamron 90mm f/2.8 DI Macro 1:1

                          Comment


                          • #14
                            Re: Veel discussies over de maand april

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            aha..mijn stokpaardje:
                            geen comments meer in Challenge, het beïnvloed tè veel de inzendingen.
                            Challenge is niet om te leren, daar zijn genoeg andere fotoonderdelen op BD voor.
                            grt,bouk.

                            PS:
                            Spooky Van Harte.
                            Daar is niet iedereen het over eens. Integendeel: de Challenge heeft altijd een educatief karakter gehad, en is NIET zoals andere wedstrijden, waar dure prijzen aan verbonden zijn. De Challenge is ook typisch een BD activiteit die beginnende fotografen aantrekt, precies omdat zij daar kunnen leren van een aantal oudere, meer ervaren collega's.
                            Het is niet omdat enkelen zich gedragen alsof het om een op-leven-of-dood concours gaat met een Ferrari als hoofdprijs, dat het ook zo is.

                            Wat betreft het feit dat comments invloed (kunnen?) hebben op de scores, daar ben ik het mee eens. Helaas heeft een/de Moderator (omwille van de specifieke Challenge-software) niet de macht/mogelijkheid om in te grijpen.

                            Je weet dat een werkgroep zich gebogen heeft over de huidige en de toekomstige Challenge. De gesprekken waren min of meer afgerond, maar omwille van andere prioriteiten vond de RvB van BelgiumDigital het wijs om een haalbaarheidsonderzoek en eventuele uitvoering van de geformuleerde suggesties uit te stellen. (Tot wanneer?)
                            Last edited by LesC; 20 april 2010, 07:35.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Veel discussies over de maand april

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Daar is niet iedereen het over eens.
                              daarom is mijn eerste zin dan ook: aha.."mijn" stokpaardje!.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X