Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn oproep: probeer comment tot 50% van de foto's (en mijn bijdrage)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn oproep: probeer comment tot 50% van de foto's (en mijn bijdrage)

    Beste Deelnemers van de BD-Challenge,

    Bij de voorbije challenge van mei, had ik, samen met BGJ, de eer om geen commentaar te krijgen op mijn bijdrage.
    Dit is voor het eerst dat mij dit overkomt, en ik vind het zeer betreurenswaardig. DIT is net het toffe van deze challenge: de commentaar en de eventuele wisselwerking met anderen en de fotograaf.

    Zelf probeer ik zoveel mogelijk commentaar te geven, goed of niet goed, grondig of oppervlakkig. Maar bij voorkeur doe ik dit bij foto's die nog geen commentaar kregen. Je kunt ook niet alle foto's becommentariëren, anders geef je je anonimiteit prijs.

    Moest iedereen die deelneemt eens een poging ondernemen om op de helft van de foto's commentaar te geven, dan zouden we geen 140 comments hebben, maar 800, en veel interactiviteit. En iedereen zou zich daarbij goed voelen.

    Ik ben zelf geen professional, maar hooguit een amateur die zijn mening probeert te formuleren. Al zit er soms naast qua inschatting...

    Desalniettemin, mijn bijdrage bleef zonder commentaar, en eindigde op een engiszins ontgoochelende 34° plaats. Ik kan met het resultaat leven, daar niet van, maar voor deze foto deed ik alles wat mogelijk is om een zo goed mogelijk shot te maken van een live-gebeuren. Nachtfotografie, weinig licht dus, veel beweging, en toch een goed scherp onderwerp (de bus met de spelers van Zulte-Waregem). Het enigste beste plaatsje een uur gereserveerd voor mij (kastje van Belgacom), en zodoende een apart beeld vastgelegd met een acceptabele lichtbalans.

    Ik was - uiteraard - heel tevreden met dit resultaat. Geen enkele professionele fotograaf (en er liepen er nogal wat) heeft het feestgedruis op straat zo mooi kunnen vastleggen. Ik kon ook de foto's niet doorsturen naar de (lokale) kranten, want andermaal zou dit de anonimiteit prijsgeven.

    Dus maar deelnemen en rustig wachten op een eerste comment, om dan te kunnen repliceren. Maar ja, dus geen comment... Jammer, want dan zou deze foto mogelijks hoger geëindigd zijn.

    Om toch een idee te geven van de lege straat (achter de kerk), hierbij een foto van vooraf (ca. 11u30). De deelnemende foto werd genomen om 01u45.





    Jambo.
    Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
    En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

  • #2
    Re: Mijn oproep: probeer comment tot 50% van de foto's (en mijn bijdrage)

    Beste Jambo en de rest,

    Ik persoonlijk vind dat het bd-forum de juiste plek is om becommentarieerd te worden op je foto. De challenge is een wedstrijdplek en daar voel ik me veeeeel minder geroepen om nog eens te zeggen wat ik goed en/of niet goed vind aan een foto.

    Ik weet niet of dat bij anderen ook zo is, maar bij mij alvast wel.

    Louvain
    Lieven Degrauwe
    http://www.beeldbedrijf.be

    Comment


    • #3
      Re: Mijn oproep: probeer comment tot 50% van de foto's (en mijn bijdrage)

      Beste Louvain,
      Je bent een man van uitersten Hier schrijf je dat de challenge een wedstrijdplek is en dat je je hier minder geroepen voelt om commentaar te geven Maar zelf vroeg je bij het plaatsen van je eerste foto expliciet naar commentaar
      Ieder ziet de challenge op zijn manier, de meesten als 'n wedstrijdje waardoor ook spijtig genoeg de negatieve kanten van onze medefotografen naar boven komen
      Ikzelf bezie het als 'n leerproces, de geheugen-, concentratiestoornissen en vermoeidheid ivm mijn fibromylagie, geven mij niet altijd de optimale kans om dag in dag uit rustig doorheen de wereld te huppelen op zoek naar DE perfecte kiekjes En zo kan ik mij specifiek concentreren op één bepaald onderwerp
      Beste Jambo,
      Aan de commentaren hecht ik niet al te veel waarde . Iedereen heeft zijn eigen smaak en voorkeur . Bovendien worden de reacties (en ontbreken van reacties) soms overduidelijk gegeven om de foto's naar beneden te halen .
      Op de challenge verschijnen met regelmaat perfecte foto's . Doch zelf mis ik een beetje de kunstfoto's à la Louvain deze maand (die ondanks zijn 2de mindere inzending in mijn ogen toch nog een 10 kreeg )
      En commentaren (zoals de mijne) als niet-techneut worden helemaal niet geapprecieerd in dit wereldje (alhoewel men steevast het tegendeel beweerdt) ... dus ikzelf hou mijn mond . Buiten deze topic dan, waardoor ik waarschijnlijk weer op een heleboel lange tenen trap Het zij zo
      Groetjes,
      Magalie

      Comment


      • #4
        Re: Mijn oproep: probeer comment tot 50% van de foto's (en mijn bijdrage)

        @ to jambo,

        Eerst wil ik je toch bedanken jambo en de andere deelnemers die tijdens de Challenge hun commentaren hier op de ingezonden foto’s met regelmaat brengen.
        Ikzelf bracht vroeger maandelijks mijn commentaren. Ik weet hoe het aanvoelt wanneer je foto geen commentaar krijgt. Je krijgt een beetje het gevoel van buitengesloten te zijn.

        Maar zoals jezelf zegt de persoon die commentaar heeft en zelf deelnemer is aan de Challenge kan niet alle foto’s gaan beoordelen anders schend hij zijn anonimiteit.
        Inderdaad het succes van de Challenge hangt een groot deel af van de goede opbouwende kritieken omdat juist uit deze kritieken de maker en mede Challengers vaak heel wat nuttigs kunnen opsteken.

        Daarom vrees ik dat louvain het wat verkeerd ziet als hij zegt dat de Challenge een wedstrijdplek is. Het doel van de Challenge is en blijft een mogelijkheid om je te vervolmaken door het krijgen van positieve en negatieve suggesties en opbouwende kritieken. Dat men de ingezonden foto’s naast de commentaren ook een puntenwaarden kan toekennen laat aan de maker van de foto toe op deze wijze vast te stellen hoe de foto door anderen wordt ingeschat.

        En zoals Magalie het zo mooi verwoord “Ieder ziet de challenge op zijn manier” m.a.w.elk zal zijn eigen reden hebben waarom hij wel of niet deelneemt aan de Challenge. Voor de één zal het wedstrijd element primeren, voor de andere dan weer hoe men de foto zal gaan beoordelen. Andere nemen zo maar eens deel gewoon voor het plezier. Als toeschouwer is het niet altijd duidelijk waarom iemand deelneemt aan de Challenge. Maar ik denk dat een klein woordje onder een ingezonden foto de inzender altijd zal plezieren.

        Jambo alsnog wil ik wel even mijn bevindingen over je ingezonden foto geven.

        Technisch gezien een foto met de juiste instellingen. Deze foto lijkt een op een doodgewone dagelijkse foto. Maar ik meen dat om deze foto te kunnen nemen heel wat technische kennis en doordacht snel denkwerk aan te pas is gekomen. Het is het vastleggen en bevriezen van een belangrijk moment.

        Zoals ik kan merken is het een foto genomen bij duisternis. Een rumoerige en opgewonden feestende menigte fotograferen met lange sluitertijden zal niet zo eenvoudig zijn. Ik zie dat de foto genomen werdt met een sluitertijd van 1/30 sec. Was die plaats dan zo mooi en goed verlicht ? Met welke ISO werd deze foto genomen. Want je foto is mooi perfect belicht, je hebt een goede scherpte ondanks dat dit publiek wel voor jou niet zal geposeerd hebben.

        Ook moet je naar mijn mening een goed standpunt hebben kunnen in nemen om een zo mooi overzicht te krijgen van het gebeuren.

        Ondanks de technische waarde van de foto en het inderdaad gaat om een echt straat gebeuren bekoord de foto mij dan weer heel wat minder. De foto komt naar mijn gevoel te druk over en mijn ogen vinden geen echt spanningspunt of laten we zeggen rustpunt. Zonder de bijkomende verklarende tekst krijg ik geen echt verhaal en weet ik niet wat er echt aan het gebeuren is. Is dit een staking, een feest is moeilijk zonder de tekst ui t maken. Maar de foto zou dan wel heel meer waarde hebben als die de volgende dag zou geplaatst worden in een plaatselijke sportkrant. Zo zie je maar de keuze van de foto moet ook nog eens goed aansluiten bij het opgelegd thema.

        Jammer dat de foto die je hier als bijkomende foto meestuur niet werd ingezonden voor de Challenge. Deze foto spreek mij dan wel heel beter aan in de context van de opdracht de straat.
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #5
          Re: Mijn oproep: probeer comment tot 50% van de foto's (en mijn bijdrage)

          Misschien een suggestie :

          Op de overzichtspagina met de thumbnails van alle ingestuurde inzendingen staan nu bij elke thumbnail volgende gegevens :
          - Average Rating (enkel zichtbaar na afloop van challenge)
          - No. of ratings
          - Your Rating

          Als daar nu nog "No. of comments" zou aan toegevoegd worden, dan vang je drie vliegen in een klap :

          - foto's die nog geen commentaar gekregen hebben zijn er zo uit te halen en maken zo meer kans om toch commentaar te krijgen

          - als je nu het totaal aantal comments (op alle foto's samen) in de gaten houdt, kan je weten of er commentaar is bijgekomen of niet. De vraag is dan natuurlijk : bij welke foto('s) is er een commentaar bijgekomen ? De enige manier om dat nu te weten is alle foto's 1 voor 1 te doorlopen wat vrij tijdrovend kan zijn bij een groot aantal inzendingen... Moest er op de overzichtspagina per foto een aantal staan, kan je beter zien op welke foto's dat zou kunnen zijn en kan je je beperken tot het herbekijken van die foto's. Als je trouwens een reactie verwacht van de maker op een commentaar die je gegeven hebt, kan je imo op die manier sneller zien of er al reactie(s) gekomen zijn.

          - het (geld kostende) dataverkeer op de BD servers zou hierdoor ook een beetje verminderd kunnen worden, want men zou niet noodzakelijk meer alle foto's (op ware grootte !) moeten doorlopen om te zien waar er commentaar is bijgekomen.


          DE vraag is natuurlijk of dit doenbaar is ?
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #6
            Re: Mijn oproep: probeer comment tot 50% van de foto's (en mijn bijdrage)

            Je voorstel is nog niet zo gek. Inderdaad dit zou voor de gebruiker van de Challenge een praktisch tijdbesparend bijkomend hulpmiddel zijn. Is niet de eerste maal dat je die vraag oppert. Maar of dit software matig doenbaar is weet ik ook niet.

            Doch een goede vraag om even voor te leggen aan Sven en Christian.
            Spookys Fotoweb
            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

            Comment


            • #7
              Re: Mijn oproep: probeer comment tot 50% van de foto's (en mijn bijdrage)

              @jambo : gisteren waren je foto's even niet te zien, nu dus wel. In extremis ook een commentaar op je foto.

              Ik kan me aansluiten bij de commentaar van spooky op je inzending.
              Technisch ziet het er ok uit maar dat betekent nog niet dat het een foto is die aanspreekt. In tegenstelling tot spooky, vind ik wel een aandachtspunt in de foto. Het is wel, naar mijn gevoel, een storend aandachtspunt : die bewegende vlag in het midden die een deel van de achterliggende gezichten wegveegt.

              De andere foto vind ik eigenlijk ook beter (mits nog wat bijknippen, links bvb), die oogt ook rustiger.

              Je had gerust de foto's naar (lokale) kranten mogen doorsturen. Het linken van een familienaam van een fotograaf in een krant met een forum-nickname gebeurt veel minder snel dan je zou denken. En dan nog : de "regel" heeft eigenlijk vooral als bedoeling te vermijden dat foto's zowel op het forum als in de challenge zouden te zien zijn of dat er handtekeningen op de foto worden geplaatst ...
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

              Comment


              • #8
                Re: Mijn oproep: probeer comment tot 50% van de foto's (en mijn bijdrage)

                Oorspronkelijk geplaatst door Magalie
                Beste Louvain,
                Je bent een man van uitersten Hier schrijf je dat de challenge een wedstrijdplek is en dat je je hier minder geroepen voelt om commentaar te geven Maar zelf vroeg je bij het plaatsen van je eerste foto expliciet naar commentaar
                Ieder ziet de challenge op zijn manier, de meesten als 'n wedstrijdje waardoor ook spijtig genoeg de negatieve kanten van onze medefotografen naar boven komen
                Ikzelf bezie het als 'n leerproces, de geheugen-, concentratiestoornissen en vermoeidheid ivm mijn fibromylagie, geven mij niet altijd de optimale kans om dag in dag uit rustig doorheen de wereld te huppelen op zoek naar DE perfecte kiekjes En zo kan ik mij specifiek concentreren op één bepaald onderwerp
                Beste Jambo,
                Aan de commentaren hecht ik niet al te veel waarde . Iedereen heeft zijn eigen smaak en voorkeur . Bovendien worden de reacties (en ontbreken van reacties) soms overduidelijk gegeven om de foto's naar beneden te halen .
                Op de challenge verschijnen met regelmaat perfecte foto's . Doch zelf mis ik een beetje de kunstfoto's à la Louvain deze maand (die ondanks zijn 2de mindere inzending in mijn ogen toch nog een 10 kreeg )
                En commentaren (zoals de mijne) als niet-techneut worden helemaal niet geapprecieerd in dit wereldje (alhoewel men steevast het tegendeel beweerdt) ... dus ikzelf hou mijn mond . Buiten deze topic dan, waardoor ik waarschijnlijk weer op een heleboel lange tenen trap Het zij zo
                Groetjes,
                Magalie
                Kennelijk had ik inderdaad een verkeerde blik op de challenge. Zal het volgende maand eens uit het andere standpunt bekijken.

                Thanks voor de replies, ik had er wat aan.

                groeten,

                Lieven
                Lieven Degrauwe
                http://www.beeldbedrijf.be

                Comment

                Working...
                X