Zeg, 't is niet dat ik momenteel zwaar depressief rondloop of zo hoor, maar vermits het de bedoeling is dat een mens ook bijleert uit de challenge![]()
Er is geen commentaar gepost bij de foto die ik heb ingezonden (reflector op riooldeksel) en de objectieve vaststelling is dat die niet echt in de smaak viel
Kan iemand me efkes (mag ongezouten) vertellen hoe het beter moet ?
Niet genoeg to the point (verval) ?
Niet goed qua kleur of compo ?
Niet origineel genoeg ?
alle feedback is welkom !
Geert
geef alle inzendingen(na kritisch bekijken) een cijfer, maar geef bij challenge nooit een comment hoor.
grt,bouk.
wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
Ik geef eigenlijk zelden commentaar bij challengefoto's tijdens de challenge, maar ik ben een van de personen die jouw foto laag hebben gewaardeerd.
Ik heb jouw foto met een 2 gewaardeerd. De redenen daarvan zijn:
Dat waren mijn grootste "bezwaren" tegen jouw foto. Niet dat ik zelf zulke perfecte foto's maak, maar deze keer vond ik mijn eigen foto mooier.
- Ik vind de foto niet echt verval (volgens mijn idee van verval dan ;-) ), het is voor mij meer rommel op de straat.
- De compositie vind ik ook wat rommelig, ik zie niet een verband met de sigarettenpeuken, de straatput en het reflectiescherm, behalve dat het afval is, en het is vind ik ook niet echt spannend gefotografeerd. Ik zou hier eerder een ander standpunt hebben gekozen (bijvoorbeeld op de grond gaan liggen) en een andere DOF. Ook zou ik hier liever één onderwerp hebben gezien, dus of het reflectiescherm of de sigarettenpeuken of de straatput, zodat je blik niet wordt afgeleid door iets anders.
- De techniek is wel goed, want het reflectiescherm is scherp (en dat is je hoofdonderwerp), maar daar kijk ik minder naar. De "emoties" die een foto bij mij oproept hebben een grotere invloed dan een eventuele technisch perfecte foto.
![]()
Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.--------
Thnxs jlp,
nu weet ik tenminste al enigszins waarop of waaraan....
![]()
Volgende maand beter
![]()
Geert
Als mod van de Challenge mag ik gedurende de lopende Challenge geen commentaren geven in de Challenge nog op het forum. Maar je kan me altijd verzoeken om je een comment persoonlijk tijdens de lopende Challenge per PM toe te sturen, zie onderstaande link.
Link naar "een neiuw idee"
ghrrm ik zal proberen je deze avond nog een beoordeling en mijn bevindingen op jouw inzending te geven.
Spookys Fotoweb
BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300
Zoals gevraagd even mijn beoordeling op deze foto.
De ingezonden foto beantwoord niet 100% binnen de echte verwachtingen van de opgelegde uitdaging.
Op zich is het echte verval in deze foto niet zo uitgesproken duidelijk.
Er zijn 3 elementen in deze foto die zouden kunnen duiden op enig vergval namelijk de achteloos achtergelaten sigarettenpeukjes, de fietsreflector en het riooldeksel.
Ik zou deze foto eerder toepasselijker vinden voor een thema als slordigheid, nonchalance, achtergelaten afval, opgebrand. Door het niet volledig beantwoorden aan de opdracht zal je alvast al enkele goede puntjes hebben verloren.
Indien het de bedoeling was om de rioolputje als verval in beeld te brengen dan zou je hier het accent hebben kunnen verhogen door lopend water te laten afvloeien in het rioolputje. In dit geval zou ik zowel de fietsreflector als de sigarettenpeukjes niet in beeld gebracht hebben. Ik zou ze dus verwijderd hebben. Om de spanning te verhogen zou ik wel gepoogd hebben een extra element naast het stromend water aan het geheel toe te voegen door een blad van een boom in het water te laten meedrijven. Nu we nog herfst zijn zou een dergelijk drijvend blad nog wat extra kleur hebben toegevoegd en zou de foto minder vlak geworden zijn. De max zou dan kunnen zijn dat je net het blad fotografeert voor het in het rioolput verdwijnt. Je zou dan nog kunnen kiezen of je de stroming van het water zou bevriezen door het nemen van de foto met een korte sluitertijd. Ofwel doe je net het omgekeerde door te werken met een lange sluitertijd waardoor je juist de beweging van het stromend water accentueert.
Maar zoals je nu de foto brengt wordt de foto te druk en gaat de eigenlijke bedoeling van je onderwerp verloren.
Met bovenstaande uitlef wil ik duidelijk maken dat het niet altijd volstaat om je tevreden te stellen met de toevallige ontdekte of gevonden locatie. Vaak is het de fotograaf die naast het nemen van de foto ook de regie in handen moet nemen door toevoeging extra elementen om de spanning in een foto te verhogen of juist wegnemen van storende elementen.
Spookys Fotoweb
BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300
JLP heeft mijn gevoel over de foto eigenlijk perfect weergegeven. Ik heb wel meer dan 2 gegeven![]()
![]()
De woordspeling met "reflectie" in de begeleidende tekst vond ik wel goed gevonden maar imo is het de foto die punten moet verdienen en niet de begeleidende tekst...
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij bvb de link ziet tussen je foto en verval ?
Mijn foto's kan je ook bekijken in mijn portfolio
Tja, laten we zeggen dat ik verval ook misschien wel wat ruim heb geinterpreteerd he. De reflector die ooit van een fiets moet zijn losgekomen, de peuken die opgesmeuld zijn....
Ik had een zeventigtal foto's en heb er deze uitgekozen omdat ik de achtergrond eigenlijk geometrisch goed samengesteld vond (beetje zoals de foto van de camaro), omdat ik het kleuraccent van de reflector eens iets anders vond dan al het roest dat ook op mijn cf-kaartje te vinden was en zo van die dingen.....maar ja, ik ben door al die rationele dingen misschien de emo-waarde wat uit het oog verloren zeker ?
Andere kandidaten die ik op de shortlist had staan vond ik persoonlijk minder:
http://users.skynet.be/ghrrm/shoot/foto2.JPG
http://users.skynet.be/ghrrm/shoot/foto3.JPG
http://users.skynet.be/ghrrm/shoot/foto4.JPG
maar misschien ben ik daar fout in
of was ik deze keer onvoldoende geinspireerd
volgende keer beter !
Geert
Wel, als ik eerlijk mag zijn, vind ik de andere veel interessanter.![]()
Ik vind ze alledrie iets hebben met misschien een lichte voorkeur voor Foto3, gevolgd door Foto4.
Mijn foto's kan je ook bekijken in mijn portfolio
Ja, net zoals Filipo vind ik de andere foto's beter. Met foto 4 als beste (in mijn ogen). Deze hebben een veel rustigere compositie (daar hou ik wel van) en drukken het verval vind ik ook veel beter uit.![]()
Maar het gaat niet om wat ik vind, het gaat erom wat je zelf vind. Zoals jij het thema verval hebt benaderd (door het iets ruimer te zien als de meeste van ons) is niet verkeerd. Te strak denken is ook niet goed, en wat creatief denken is altijd goed. De ene keer zal het wat beter uitpakken dan de andere keer. Dus laat je zeker niet weerhouden om de opdrachten wat ruimer te interpreteren.![]()
Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.--------