Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkele beoordelingen Challenge foto's Sep 08

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkele beoordelingen Challenge foto's Sep 08

    Per PM werd ik gevraagd om net zoals verleden maand enkele foto's te beoordelen.

    Ingaande op het PM verzoek even mijn bevindingen van een drietal foto’s Challenge Sep 08 “Beweging in beeld”.

    De beoordelingen zijn telkens beoordelingen gegeven onmiddellijk na de evaluatie dus los van de beoordelingen gegeven in de Challenge. Behalve de laatste bespreking (foto Martine) die heb ik pas later op verzoek van de inzender besproken.

    Dit betekend dat de beoordelingen zowel over- als onder- beoordeeld kunnen zijn in vergelijk met de uiteindelijke uitslag.

    De foto’s zijn hier niet geplaatst in functie van de rangschikking maar wel in de volgorde waarin de foto's werden ontvangen.

    Deelnemer: filipo (Behaalde 17de plaats)
    Titel: Fietswiel in beweging (close-up "Joytech" wielnaaf)


    Link naar foto

    Ditmaal terug een foto op het niveau van filipo.

    Eindelijk een foto die binnen mijn verwachtingen valt een bewegend onderdeel van een fiets.

    Als ik zou deelnemen zou ik ook aan de fiets gedacht hebben alhoewel ik dan niet zo meteen zou geweten hebben hoe het in beeld te moeten brengen. Zoals U het benadert vind ik het wel de top.

    De sterkte van het beeld wat wordt gebracht, ligt hem voornamelijk in het detail waar zowel de draaiende beweging van de naven te zien zijn als een duidelijk scherp beeld van het niet bewegende deel..

    Het eigenaardige is dat hier heel uitzonderlijk min of meer overbelichte delen sterk positief bijdragen aan de foto.

    Deze close-up zou zeker wegens de aanwezige abstractie een geschikte foto zijn om te laten raden wat het is.

    Verder is de blauwtoon in de foto goed aansluitend aan het metaalachtige onderdeel van het fietswiel.

    Een schitterende foto die wel eens de top drie zou kunnen halen.

    Deelnemer: mypicture (Behaalde 31ste plaats)
    Titel: Starting Engine *


    Link naar foto

    Zeker voor mij een mooie foto en dit omwille van meerdere redenen die heel veel herinneringen oproept, waardoor het echt en neutraal en subjectief beoordelen van de foto wel moeilijker wordt.

    Zeker en vast een foto die beantwoord aan de opdracht beeld in beweging. Hier brengt U een dubbele beweging in beeld. Namelijk de draaiende beweging van de schroeven van de C130 en de beweging van de warme lucht welke worden teweeg gebracht door de hitte van de draaiende motoren.

    Sterk in deze foto is de hoek van waaruit de foto werd genomen, hierdoor krijg je een invalshoek van waaruit mensen die niet vertrouwt zijn met de luchtvaart en het vlieggebeuren een boeiend kijk krijgen op een voorbereidend vlieggebueren. Een mooi spanningspunt is, dat een lid van de crew in beeld wordt gebracht die het visueel toezicht op het goede verloop van de opstart procedure in het oog houd. Ook fijn om te zien hoe de man in beeld niet alleen visueel oogcontact heeft met de andere bemanningsleden van de C130 maar dat hij ook via een ingebouwde helmmicrofoon in contactstaat met de overige bemanningsleden.

    Door de beweging van de hete lucht wordt de achtergrond niet alleen wazig maar krijg je min of meer een geschilderde achtergrond wat dan de foto ook weer speciaal maakt.

    Deelnemer: Martine (Behaalde 47ste plaats)
    Titel: amateur tennis - maar aan inzet zal het niet ontbreken ;-)


    Link naar foto

    Dit is zeker een foto die beantwoord aan het onderwerp “Beweging in beeld”. Fototechnisch weinig op aan te merken. Gezien de Exif van de foto ontbreekt moet ik bij het beoordelen uiteraard voortgaan op het beeld en zal ik bij het beoordelen moeten gokken wat de instellingen van het fototoestel was.

    De actie en de houding van de tennisspeler laat duidelijk merken dat het hier gaat om een speler in actie waarvan het beeld van de beweging op zich grotendeels werd bevroren. Gezien er bij weinig bewegingsonscherpte merkbaar is werd deze foto vermoedelijk genomen met een redelijke korte sluitertijd. Doch werd niet gewerkt met een extreem korte sluitertijd gezien we toch een bewegingsonscherpte kunnen waarnemen op de raket van de speler.

    In deze foto zitten 3 elementen die de foto kunnen maken.

    Eerste element is de bevriezing van de actie zoals ze hier nu aangeboden wordt.
    • De pluspunten

      voldoende scherpe foto voor een actie in beweging.
      De volledige actie met inbegrip van de tennis bal werd in het totaalbeeld opgenomen.
      Redelijke natuurlijke kleuren
    • Minpuntjes

      De achtergrond is nogal storend en vraagt teveel aandacht. Hier had mogelijk een grotere diafragma opening kunnen zorgen voor een grotere DOF waardoor de achtergrond waziger had kunnen worden en op die manier ook minder storend had kunnen overkomen. Het gebruik van een telelens had mogelijk ook kunnen bijdragen tot een minder storende achtergrond, maar dan had je vrees ik niet het totaalbeeld met tennisbal en voeten van de grond kunnen brengen.
    Tweede element die in deze foto had kunnen gebruikt worden (Maar dan geen totaal beeld meer van het gebeuren maar eerder een uitvergroting van de slag met de tennisraket op de bal)

    Gezien hier het thema beweging in beeld is had je beter de eigenlijke beweging in beeld gebracht.

    Namelijk de slag van de tennisraket op de bal.

    Dan had een telelens hier uitstekend van pas gekomen.

    Je kon zelf kiezen tussen

    ofwel een lange sluitertijd dan leg je het accent op de beweging van de raket en de tennisbal door bewegingsonscherpte in beeld te brengen

    ofwel maak je gebruik van een extra korte sluitertijd waar de beweging van de raket en de tennisbal bevroren wordt.
    • Bij de keuze van lange sluitertijd zou ik kiezen voor het moment net voordat dat de bal geslagen zal worden (dus er is nog geen kontact van de bal en de raket) waardoor de bewegingsonscherpte dus hoofdzakelijk komt te vallen op de raket in zwaaibeweging en de beweging van de tennisbal in de vlucht.
    • Bij de keuze van een korte sluitertijd zou ik dan weer kiezen voor het moment dat de bal juist de tennisraket raakt al zal in dit geval de beweging door bevriezing minder tot uiting komen.
    Derde element die in deze foto verscholen zit

    Dit is de mimiek die van de speler uitgaat die mede de foto had kunnen bepalen. Met een telelens en een ander standpunt (hoek en hoogte) had een prachtig beeld kunnen geven van de kracht en de inspanning welke men op het gelaat van de speler kon aflezen. Maar ik vrees dat je hier niet in de mogelijkheid zal geweest zijn om naar eigen goeddunken je standpunt en hoek zelf te kunnen kiezen.

    Besluit:

    De ingezonden foto is goed maar mist net dat ietsje meer om uit de ban te springen en de andere inzendingen te overtreffen. Ik verwacht deze foto terug te vinden bij de gemiddelde inzendingen.

    Om een topfoto voor de Challenge te hebben is het noodzakelijk dat men
    • Een goede technische foto heeft = Uw foto is OK +
    • De compositie voortreffelijk is = Uw foto is OK +
    • De foto beantwoord aan het onderwerp = Uw foto is OK + (gemiddeld)
    • Origineel is = Uw foto is een doorsnee foto net iets meer dan een familiekiekje
    • De foto een creatief en/of kunstzinnig wordt benaderd = Uw foto is dit niet
    • De foto een WAW gehalte heeft. Uw foto mist net dat tikkeltje meer.
    Bovenstaande is een heel erg kritische beoordeling gestoeld op de normen voor een Challenge TOP foto.

    Als ik de foto zou moeten beoordelen als zijnde de waarde als sportfoto of deel uitmakende van een reportage foto dan zou U dan weer van mij een andere beoordeling krijgen in functie van het sportgebeuren of in functie van een verslaggevende foto. In een reeks sportfotografie zou de foto alvast zeker hoger scoren. Verder zal voor het familie gebeuren deze foto een hooggehalte hebben. Voor deze foto zal de waarde aan belang zeker voor de familie nog groeien met de tijd. Leg deze foto eens weg. Haal deze foto in familiekring binnen de 5 jaar boven en je zal merken dat je in de familiekring een topfoto zal hebben.
    Last edited by spooky; 2 oktober 2008, 02:16.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Enkele beoordelingen Challenge foto's Sep 08

    Nog héél erg bedankt Spooky voor je beoordeling (want sorry, maar 'k had nog geen tijd om er eerder op te reageren).
    Er is één ding waar je niks over zegt en wat ik zelf wel mooi vond aan de foto, namelijk de voeten en de schaduw. Maar omdat de tennisraket er niet helemaal op stond en de achterste voet overbelicht, dacht ik dat het toch niet zo'n goeie crop was t.o.v. van volledig.



    Je hebt wel volledig gelijk wat de storende achtergrond betreft, maar dat lukt me nog altijd niet om een bewegend onderwerp scherp te krijgen en de achtergrond wazig.
    Wel als ik héél erg inzoom, maar dan zelfs nog niet wazig genoeg zoals ik hier vaak voorbeelden zie op deze site.

    'k ben trouwens toch wel erg tevreden met de punten die ik kreeg.
    Wel vervelend is om het ééntje, de tweekes en de drietjes te zien, maar geen verklaring waarom juist.

    groetjes,
    Martine.
    Canon 50D, EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS -- EF 85mm f/1.8 USM
    http://www.fotogeniekmalle.be/onbegrensd.html/

    Comment

    Working...
    X