Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 26 t/m 37 van 37

Discussie: Dat commentaar

Standaard Re: Dat commentaar

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    Zielig hoor. Heb jij argumenten waarmee je deze stelling over Wim kan hard maken ?
    Niet iedereen vertrekt vanuit jouw standpunt "ik laat niet..."

Toch een zonnige dag gewenst, met heel veel positieve ideeën...

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Niks zielig. Kijk naar de reactie van Wim op mijn bericht dat het een heel goed idee is. Die reactie zegt genoeg hé.
    Wim kon even goed schrijven "als ik dan geen commentaar mag geven, dan zal ik wel... (vul zelf maar in). Allee, dat versta ik er toch onder.
    Bedankt voor de wensen voor een zonnige dag (alhoewel het eens goed mag regenen), en wat positieve ideeën betreft, ik heb geen andere, hier stel ik alleen vast dat...
    En die "ik laat niet..." begrijp ik al helemaal niet, maar dat zal zeker aan mij liggen.

PS Ik denk wel dat Wim zichzelf kan verdedigen .

En mocht ik het allemaal verkeerd begrepen hebben, verontschuldigingen.
    Laatst gewijzigd door Djivan; 27 mei 2017 om 12:49

Dat Wim al begon met het item
    "Compositie : ..." weg te laten hé !
    Hij schrijft daar gewoon wat hij ziet of vermoedt te zien, dat heeft met de inhoud te maken die iedereen toch wel ziet (of zijn we allemaal zo dom ? ) en niks met compositie dat eigenlijk meer over de vorm handelt.
    Hij kan daar dan beter ook niet proberen uit te leggen hoe anderen een foto maakten, maar dat overlaten aan de maker zelf als daarnaar gevraagd wordt.
    groeten, frans ...

In mijn opinie geeft Wim enkel weer hoe hij tot de beoordeling komt en één van de elementen in Wim zijn beoordeling is de compositie.
    Maar dat is mijn interpretatie natuurlijk.

[QUOTE=Heembeek;4558629]In mijn opinie geeft Wim enkel weer hoe hij tot de beoordeling komt en één van de elementen in Wim zijn beoordeling is de compositie.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    In mijn opinie geeft Wim enkel weer hoe hij tot de beoordeling komt en één van de elementen in Wim zijn beoordeling is de compositie.
    Beste,
    Als ik reageer is dat niet om zomaar kritiek te leveren maar om een idee te geven wat men kan doen om iets beter te gaan maken, ik heb na deze reactie wel de indruk dat mijn boodschap niet tot u doorgedrongen is !

Misschien is het zo duidelijker met een voorbeeld uit een vorige challenge :
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Origineel: Ja, opspattende gekleurde druppels
    Compositie: In tegenstelling van klassiek kom, druppelt men hier tegen een zwart oppervlak. 2 aan 2 compl. kleuren
    Kleur-licht: De opspattende druppels in compl. kleur. Mooi verlicht Rare reflectie van lichtbronnen.
    Indruk: mooi rustig kleurplaatje. Eenvoudig. Geluk met de druppels waarbij de groen lag zit en zo alles op bouwt. Wil wel eens zien hoe dit gedaan werd.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Compositie: ... heb ik in kleur gezet en dat heeft niks met compositie te maken maar dat is wat men ziet ... zoals ik aanhaalde gaat compositie niet over inhoud zoals in dit voorbeeld maar wel maar over vorm.

Een prettige dag iedereen (en in mijn tuin mag het gerust regenen, ik hou ook van de natuur)
    groeten, frans ...

Ik veronderstel dat iedereen die meedoet aan de challenge een zo goed mogelijke foto probeert in te zenden? Wanneer je dan een hoge score krijgt, is iedereen blij. Krijgt de foto echter meerdere lage scores, en staat er niet bij waarom ... dan zal er wel 'tactisch gestemd' zijn zeker? Ofwel is de inzending echt niet goed, maar weet de inzender niet waarom, want het staat er niet bij !! Daarom, zorg ervoor dat wanneer je commentaar geeft, deze een weerspiegeling is van je quotering. En wanneer je quotering laag is, geef dan zeker een gefundeerde reden. Hij/zij moet het er daarom nog niet mee eens zijn... maar dan weet hij/zij tenminste van waar de lage score en wie weet steekt hij/zij er nog iets van op.

Ik wil wel eerlijk toegeven dat sommige commentaren me attent gemaakt hebben op dingen waar ik vroeger nooit op lette.
    Die foutjes probeer ik nu meer te vermijden.

Maar sommige opmerkingen kan ik niet begrijpen noch appreciëren.
    Een tijdje geleden heb ik een foto gepost die genomen was met de enige lens die ik toen in mijn bezit had, een standaard zoomlens ( 18-140mm f=1:3.5-5.6 )
    Commentaar was in de genre van "DOF beter gebruiken" en dit terwijl ik al volledig op mijn limiet van de instellingen zat.
    Beseft de commentator wel dat niet iedereen een arsenaal aan (macro)-lenzen, flitsers, filters en andere attributen heeft.
    Zo ja, hoe kan hij dan - zonder te weten welk materiaal de fotograaf ter beschikking heeft - besluiten dan hij de limieten van zijn lenzen maar moet overschrijden?

Idem zo met kleuren … wie heeft er op regelmatige basis zijn scherm gekalibreerd en wie werkt er onder optimale omstandigheden?
    Het zal zeker de minderheid onder ons zijn en toch lees je dan commentaren dat het gras niet “groen” genoeg is.
    Gebruik je een laptop of valt er zijdelings licht in de kamer ? Vergeet dan maar dat je beoordeling correct is.

Ondanks deze negatieve opmerkingen ben ik wel voorstander van het plaatsen van commentaren en opmerkingen MAAR ...
    deze zouden dan alleen NA het afsluiten van de stemmingen mogen getoond worden.

ps. deze maand heb ik geen foto ingediend, ik heb gewoon punten gegeven en genoten van alle sterke (en minder sterke) inzendingen.
    En daar is het mij om te doen, genieten van het fotograferen en hopen dat ik iets kan bijleren.

bijkomende opmerking in verband met mijn vorige posting:

Ik weet niet of het mogelijk is maar maak de stemming na het afsluiten openbaar.
    Zodat je kan zien wie je hoeveel sterren gegeven heeft.
    Dan kan je hem een persoonlijk bericht sturen en bedanken of desgewenst om uitleg vragen want wie iets zo slecht vind
    dat hij weinig sterren geeft kan toch ook wel vertellen wat je moet doen om het in de toekomst anders en of beter te doen.
    Merk je dan dat je geen - of een nietszeggend antwoord krijgt in de trend van "gewoon slecht" - dan weet je wel dat je
    met een flauwe plezante of iemand die zijn eigen foto wil bevoordelen te doen hebt.

Enfin, dat is mijn mening maar zoals eerder gezegd, ik hou van goede adviezen ( maar gruwel van onterechte opmerkingen/beoordelingen ).
    En och ja, ik bevind me nog steeds in de rechterkolom van de klasseringen ( en niet dat ik me daar om schaam )

Moge iedereen het plezier om te fotograferen je nog veel leuke momenten bezorgen.

Als ik als commentaar geef om met DOF meer te spelen betekent dat gewoon dat je eens na de challenge moet proberen om met die DOF te spelen. Niet meer niet min. Type lens, camera, ... spelen dan niet echt een rol.
    Ik probeer met de opmerkingen een impuls te geven om misschien het eens op een andere manier te proberen.
    De raad kan immers niet aangewend worden in de Challenge zelf, dus ik heb niet de bedoeling dat je de foto hermaakt met toepassing van de opmerkingen. Gewoon een tip, idee
    http://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Als ik als commentaar geef om met DOF meer te spelen betekent dat gewoon dat je eens na de challenge moet proberen om met die DOF te spelen. Niet meer niet min. Type lens, camera, ... spelen dan niet echt een rol.
    Ik probeer met de opmerkingen een impuls te geven om misschien het eens op een andere manier te proberen.
    De raad kan immers niet aangewend worden in de Challenge zelf, dus ik heb niet de bedoeling dat je de foto hermaakt met toepassing van de opmerkingen. Gewoon een tip, idee
    Hey Wim,
    voel je niet persoonlijk aangevallen aub. ik heb van uw en de andere commentaren al veel nuttige tips onthouden.
    En zoals vermeld: "ondanks mijn negatieve opmerkingen ben ik voorstander van het plaatsen van commentaren en opmerkingen MAAR ...
    deze zouden dan alleen NA het afsluiten van de stemmingen mogen getoond worden" en dat is dan softwarematig te realiseren.

Zolang dat niet kan zijn reacties direct te lezen wat sowieso de stemming (onbewust ?) kan of zal beïnvloeden.
    Dat wil niet zeggen dat alle opmerkingen of adviezen onterecht zijn maar dat ze soms niet realiseerbaar zijn en / of verkeerd kunnen overkomen.
    Om eerlijk te zijn, als ik een prachtige foto zie en dan de commentaren lees ga ik hem anders ( kritischer ) bekijken en zelf zoeken achter foutjes
    die iemand anders misschien over het hoofd gezien heeft. De foto is plots minder mooi maar of dat van mij een beter fotograaf maakt ???.

Trouwens geschreven woorden kunnen heel gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden want je hoort geen intonatie, hé.
    Ik denk daarbij aan de zinnen: WAT, wil je nu weer ? of wat wil je NU weer ?
    De eerste duidt op blijvend herhalen van een handeling en de tweede op een steeds wisselende beslissing.
    Ter verduidelijking: dezelfde zin maar in een andere toonaard

Ik voel me helemaal niet aangevallen hoor.
    http://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Ik voel me helemaal niet aangevallen hoor.
    Natuurlijk niet, er is ook noemend die aanvalt.
    Fuji X-Pro1 - X-Pro2
    van 8mm tot 400mm (en 1.4 extender)
    WWW FB Flickr

Ik heb me opzettelijk uit deze discussie gehouden, omdat ik hoopte wat meer zicht te krijgen op de vraag die zich al een tijdje stelt: commentaar of geen commentaar, en dit allemaal met de bedoeling om de reeds jaren lopende Challenge een 'nieuwe adem' te geven. Ik ben zeer tevreden met het werk dat Wim.Vanmaele de afgelopen vijf maanden geleverd heeft, en wil hier benadrukken dat een en ander vanaf het begin in samenspraak met mij gebeurd is.
    We zagen de valkuilen (Wim moest ook zichzelf beoordelen; niet iedereen is 'gediend' met commentaar; commentator zou het zwaar te verduren kunnen krijgen...)

Er zijn tevens een paar andere ideeën in deze topic aangebracht, niet allemaal haalbaar (omwille van de gekende beperkingen van de 'off-the-shelf software'), maar wat we wel kunnen doen is de inzender de mogelijkheid geven om geen commentaar te krijgen, door gewoon in de eerste commentaar iets als "geen commentaar aub" mee te geven.

Ik ga in een apart topic een poll lanceren, en die kan de hele maand juni lopen. De vraag zal zijn: Commentaar Ja/Nee; Mogelijkheid om nee te zeggen zal ik tevens proberen in te bouwen.

Ik sluit deze topic af.
    Laatst gewijzigd door LesC; 1 juni 2017 om 11:24
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.13.1) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 11.2)

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Soortgelijke discussies

1. commentaar
    Door LLuc in forum Challenge-of-the-Month
    Reacties: 18
    Laatste bericht: 1 januari 2013, 12:58
  2. commentaar a.u.b.
    Door w@nnes in forum Beginnershoek
    Reacties: 18
    Laatste bericht: 3 januari 2009, 04:04
  3. commentaar
    Door Flandrien in forum Challenge-of-the-Month