Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

copie-cats

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • copie-cats

    Blijkbaar raken de idééën op bij de deelnemers na 83 challenge's
    Deze maand zit er zelf eentje bij die gelijkt op van mijn deelname in koele kleuren
    Heb daar geen problemen mee
    Vind ik dat heel normaal en dat er dan eens iemand een foto hermaakt die al eens in die aard heeft meegedaan zo verleg je zelf ook je grenzen door het te proberen
    Wat niet altijd even makkelijk is, zoals het voorbeeld waarvan je vertrekt

    Niet iedeneen heeft idééën in overvloed om steeds nieuwe foto's te maken
    Ik probeer altijd iets te brengen wat nog niet geweest is maar makkelijk is het niet.
    Soms zijn mijn idééën dan juist verschenen
    Dus zoek ik iets anders om die maand mee te doen.
    En laat ik de eer aan de deelnemer van de challenge die me voor was.
    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

  • #2
    Re: copie-cats

    Je hebt in ieder geval een positieve ingesteldheid, daar hou ik van.
    Kom veelal ook in die situaties terecht waarbij dan net een ander op een gelijkaardig idee gekomen is en me net voor is. Jammer, maar das 't leven

    Origineel uit de hoek komen in fotografie (of in 't algemeen) is niet altijd makkelijk en zeker niet iedereen gegeven. Sommige zaken zoals bvb de Eiffeltoren zijn al op zo ontelbare manieren vastgelegd dat je bijna niet meer iets nieuws kan vinden. Maar zelfs een 1000ste herhaling van iets is nog steeds een kunnen; degene die de instellingen maakt moet nog altijd goed weten hoe z'n camera in te stellen, belichting kennen, voor en nadelen van z'n gebruikt materiaal,....etc
    Dus iedere foto die technisch goed zit is de moeite waard
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: copie-cats

      Ik begrijp heel goed dat het niet altijd even gemakkelijk is om met nieuwe ideeën naar voor te komen en er zullen altijd wel ergens vergelijkende foto's of inzendingen zijn. Er zullen ook altijd wel inzendingen komen die geïnspireerd zijn op één of andere reclame foto of spot.

      Het enige waar ik het soms moeilijk mee heb is het feit dat die "copie-cats" soms gewoon rechtstreeks proberen eenzelfde foto volledig namaken zonder er een eigen versie van te brengen. Je kan dan misschien wel op één of andere manier geïnspireerd zijn, maar doe dan op z'n minst een beetje moeite om er met eigen inbreng iets origineel van te maken.

      Als je naar de laatste challenges kijkt zijn er zonder namen ( of foto's ) te noemen toch wel heel wat echte copy's van eerder ingezonden foto's. En als deze dan nog zouden zijn van foto's dat meer dan een jaar geleden zijn ingezonden zou dit voor mij nog redelijk aanvaardbaar zijn. Maar nu wacht men zelfs niet om er enkele maanden over te laten gaan en brengt men dit gewoon al in de volgende challenge.

      Is de inspiratie dan zo ver te zoeken?
      To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
      Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

      Comment


      • #4
        Re: copie-cats

        Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
        Ik begrijp heel goed dat het niet altijd even gemakkelijk is om met nieuwe ideeën naar voor te komen en er zullen altijd wel ergens vergelijkende foto's of inzendingen zijn. Er zullen ook altijd wel inzendingen komen die geïnspireerd zijn op één of andere reclame foto of spot.

        Het enige waar ik het soms moeilijk mee heb is het feit dat die "copie-cats" soms gewoon rechtstreeks proberen eenzelfde foto volledig namaken zonder er een eigen versie van te brengen. Je kan dan misschien wel op één of andere manier geïnspireerd zijn, maar doe dan op z'n minst een beetje moeite om er met eigen inbreng iets origineel van te maken.

        Als je naar de laatste challenges kijkt zijn er zonder namen ( of foto's ) te noemen toch wel heel wat echte copy's van eerder ingezonden foto's. En als deze dan nog zouden zijn van foto's dat meer dan een jaar geleden zijn ingezonden zou dit voor mij nog redelijk aanvaardbaar zijn. Maar nu wacht men zelfs niet om er enkele maanden over te laten gaan en brengt men dit gewoon al in de volgende challenge.

        Is de inspiratie dan zo ver te zoeken?
        Tja Tigo niet iedereen heeft een creatieve geest
        En het is inderdaad zo dat er blijkbaar niet lang meer gewacht wordt om met het zelfde te komen in de challenge
        Ergens is het wel te begrijpen,maar als deze dan op een toch wel iets andere manier gebracht word, heb ik daar geen problemen mee
        En dat is soms moeilijker dan het lijkt
        Dus laten we hopen dat onze ideën nog lang niet op zijn en er steeds nieuwe foto's uit voort zullen vloeien, waar anderen de insperatie uit halen om het op een andere manier te brengen
        Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
        Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

        Comment


        • #5
          Re: copie-cats

          Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
          Tja Tigo niet iedereen heeft een creatieve geest
          En het is inderdaad zo dat er blijkbaar niet lang meer gewacht wordt om met het zelfde te komen in de challenge
          Ergens is het wel te begrijpen,maar als deze dan op een toch wel iets andere manier gebracht word, heb ik daar geen problemen mee
          En dat is soms moeilijker dan het lijkt
          Dus laten we hopen dat onze ideën nog lang niet op zijn en er steeds nieuwe foto's uit voort zullen vloeien, waar anderen de insperatie uit halen om het op een andere manier te brengen
          Ook ik moet mijn inspiratie ergens halen. Het is niet altijd even gemakkelijk en meer dan eens heb ik de pech dat mijn oorspronkelijk idee juist voor mijn neus wordt weggesnoept. In de meeste gevallen ga ik dan voor een totaal ander idee of toch op z'n minst een andere vorm van uitvoering.
          Ook als ik mijn inspiratie haal bij voorgaande foto's, probeer ik ten eerste dit niet te doen bij recente inzendingen, en ten tweede probeer ik dan toch mijn eigen inbreng in de foto naar voor te laten komen.
          Ik weet maar al te goed dat een volledig nieuw idee of gegeven steeds moeilijker wordt door het grote aantal foto's welke hier en in de media dagelijks passeren. Maar het kan toch niet zo moeilijk zijn om er je eigen versie van te maken in plaats van bijna een rechtstreekse copy dat gemakkelijk kan beschouwd worden als foto's uit een zelfde reeks.

          Ook al zijn er deze maand minder inzendingen ( wat ik zeer spijtig vind ) , zitten er naar mijn mening toch wel heel wat knappe exemplaren tussen.

          grtz Tigo
          To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
          Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

          Comment


          • #6
            Re: copie-cats

            Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
            Ik weet maar al te goed dat een volledig nieuw idee of gegeven steeds moeilijker wordt door het grote aantal foto's welke hier en in de media dagelijks passeren. Maar het kan toch niet zo moeilijk zijn om er je eigen versie van te maken in plaats van bijna een rechtstreekse copy dat gemakkelijk kan beschouwd worden als foto's uit een zelfde reeks.
            Voor sommigen blijkbaar wel hé
            Een eigen inbreng op iemands anders idee blijkt dus moeilijker voor sommigen dan we zelf denken.
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: copie-cats

              Dus alle bloemen, bijen, landschappen, mensen, elementen die in het water vallen, eieren zijn dus niet meer orgineel. Jammer.
              Het is foute witbalans en dit is nog nooit gebeurt. Voor mij zijn het allemaal daardoor orginele inzendingen? Je moet het alleen nog mooi brengen

              Comment


              • #8
                Re: copie-cats

                Oorspronkelijk geplaatst door Eline342 Bekijk bericht
                Dus alle bloemen, bijen, landschappen, mensen, elementen die in het water vallen, eieren zijn dus niet meer orgineel. Jammer.
                Het is foute witbalans en dit is nog nooit gebeurt. Voor mij zijn het allemaal daardoor orginele inzendingen? Je moet het alleen nog mooi brengen
                Moeilijke discutie...Enerzijds valt het mij ook op dat regelmatig ideeën gecopierd worden uit vorige chalenges, of soms uit dezelfde challenge, maar soms kan iemand iets plaatsen als copie zonder dat hij weet heeft van het originele. Ik heb ook nog niet alle foto's van alle challenges overlopen. Maar waneer men geen weet heeft van het originele zal de foto willicht vaak sterk afwijken (andere invalshoek) . Een idee vinden voor het opgelegde thema vind ik persoonlijk al even uitdagend als de foto maken.
                Ik beoordeel de foto's altijd met de vraag: " Geeft het gebrachte onderwerp een meerwaarde aan het thema" of zoals deze maand "Geeft het thema (verkeerde witbalans) een meerwaarde aan de foto".
                Een copie om de copie (omdat dit dan wel goed in de smaak zal vallen) daar knap ik op af,maar eigenlijk op elk goedscorend onderwerp die eigenlijk weinig met het thema te maken heeft, maar als dit een perfecte invulling van het thema is waarom niet.
                Last edited by Erven; 22 maart 2010, 12:40.
                Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                Comment


                • #9
                  Re: copie-cats

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eline342 Bekijk bericht
                  Dus alle bloemen, bijen, landschappen, mensen, elementen die in het water vallen, eieren zijn dus niet meer orgineel. Jammer.
                  Het is foute witbalans en dit is nog nooit gebeurt. Voor mij zijn het allemaal daardoor orginele inzendingen? Je moet het alleen nog mooi brengen
                  Ik denk dat je me niet goed begrijpt. Natuurlijk mag je bijen, landschappen .... enz gebruiken. Anders zouden we al heel snel uitgeteld zijn wat ideeën en onderwerpen betreft.

                  Wat ik hier mee wil bedoelen is dat men deze ideeën en uitwerkingen volledig gaat brengen zonder eventuele verbetering of eigen inbreng welke een meerwaarde voor de foto kunnen zijn.

                  Als ik dan foto's zie verschijnen die als het ware uit een zelfde reeks van een zelfde maker zouden kunnen zijn, verliest deze foto in mijn ogen door zijn gebrek aan originaliteit, het plezier om naar te kijken en hiermee ook de waarde in zijn totaalbeeld.

                  Je gaat me nooit horen zeggen dat het gebruiken van andermans ideeën niet mag. In tegendeel, door het gebruiken van deze ideeën kan meer heel wat leren maar de vereiste is wel dat men een eigen inbreng overbetering in deze foto naar voor kan brengen.

                  Wat me ook steeds meer opvalt is dat men zelfs de moeite niet meer doet om een beetje te wachten voor men het idee gaat gebruiken.

                  Bij wedstrijden als deze mag men best een beetje moeite doen. Niet enkel bij het maken van de foto, maar ook bij het uitwerken van het idee.

                  Grtz Tigo
                  To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                  Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: copie-cats

                    Over het al dan niet na-apen heb ik ook mijn mening, die ligt in dezelfde lijn als voorgaande reacties.
                    Maar ik hanteerde tot voor kort de volgende leuze/handtekening/motto:
                    "alles is al gefotografeerd, maar ... nog niet door mij"

                    Wat niet wil zeggen dat ik ga copycat spelen, maar wel dat ik mijn eigen visie geef op een bepaald beeld dat ik mooi of origineel vind.
                    Best wel moeilijk, maar het resultaat kan best bevredigend zijn en verscherpt de creativiteit, zowel tijdens als na het fotograferen...

                    Maar als er moet gediscussieerd worden over het echte copycat werk, wil ik er gerust een "wettelijk" boompje over op zetten, daar heb ik kaas van gegeten. Het heeft me trouwens een ferme boterham met beleg opgebracht.
                    Daarbij aansluitend een oude wijsheid: "bezint eer ge begint" !

                    Grtz
                    "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
                    Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

                    Comment

                    Working...
                    X