Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

    Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
    @LesC,
    Enkele weken terug deed iemand een oproep om meer creatief te zijn voor een challengefoto. Dat had ik deze keer heel letterlijk genomen.
    Maar de winnende foto van februari (evenwijdige lijnen) was niet creatief, niet in de (mini-)studio, maar een doodgewone waarneming tijdens een city-trip.

    Blijven volhouden, blijven kijken, blijven oefenen, blijven deelnemen, ...
    alle beetjes baten om het beter te doen.

    Als men met "meer creatief zijn" bedoelt dat je een breiwerk moet opzetten..., nou dan moet ik afhaken (vergeef me de pun). Feit is dat je er plezier aan gehad hebt. Op zich interesseerde mij het experiment met oppervlaktespanning wel (gezien mijn opleiding en achtergrond als chemicus).

    Jouw foto van februari (is dat een z/w omzetting, of zijn dit natuurlijke kleuren?) vind ik schitterend. Alsof dat niet creatief zou zijn?!? Je moet het namelijk eerst ZIEN. Als één van de criteria van fotobeoordeling is: "zou je deze foto, vergroot, aan je muur willen hangen?", dan zeg ik volmondig JA tegen die zuilengang.

    Dank tenslotte voor je bemoedigende woorden. Mij gaat het om het leren, het verder ontwikkelen van mijn vaardigheden, maar ook van mijn visie, niet zozeer om het winnen.
    Ik zal nog heel veel spek & eieren moeten eten eer ik het niveau haal van een aantal BD-leden, die maand op maand kwaliteit afleveren.

    (zoals gezegd, ik ben niet dol op macro's, maar onlangs zo'ne schone gezien hier op BD, van een zekere Macroshopper. Grote klasse!)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

      Ik heb met veel interesse deze discussie gevolgd. Ook ik ben geen fan van studio/ministudiowerk alhoewel de resultaten mij vaak wel kunnen bekoren.
      Ik hou vooral van "de jacht op de foto" waarbij het onderwerp moet gezocht worden en niet in scene gezet wordt. Je ziet vaak dat zelfs bij een onderwerp zoals lente enkele mensen zich krampachtig vasthouden aan hun studio omdat ze nu éénmaal denken enkel te kunnen fotograferen onder gecontroleerde omstandigheden. Echter bij de beoordeling zal het feit of een foto al dan niet in een studio genomen is weinig of geen invloed hebben op de door mij gegeven quotering.

      Over het geven van de maximumscore aan jezelf kan ik kort zijn. Ik durf hier zonder schroom te vertellen dat ik mijn eigen foto altijd een 10 geef alhoewel dat zeker niet altijd de beste is. Waarom doe ik dat : de reden is heel simpel,
      omdat het overgrote deel het doet. Ik ben echter ook voorstander van het niet kunnen beoordelen van je eigen foto indien dat in de toekomst technisch mogelijk zou zijn. (dan is iedereen gelijk voor de wet)

      Mvg

      Luc
      Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

      Comment


      • #18
        Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

        Ik vind het jammer dat ZW fotografie je niet zo aanspreekt.

        In principe kan een fotograaf elk onderwerp hetzij in kleuren hetzij in zwartwit fotograferen.

        Het is jammer dat vooral nieuwkomers in de fotografie denken dat kleur beslist beter is dan ZW en dat zij daarom allerlei onderwerpen in kleuren fotograferen die in ZW een beter effect zouden opleveren.

        Professionele fotografen maken daarentegen alleen kleurenfoto’s als de kleur essentieel is voor de karakterisering van het onderwerp.

        Daarom is ook in het eerste jaar van de foto opleiding alles in ZW fotografie.
        Ook moet het eerste jaar analoog gewerkt worden en zelf ontwikkelen en afdrukken is nog steeds een must.

        Hoelang men dit nog kan volhouden weet ik ook niet.

        M.b.t. het fotograferen in een ministudio het volgende.
        Iedere soort van fotografie moet je leren, je krijgt niets geschenk.
        Vroeger maakte ik alleen reisfotografie en portretten, nu ik veel meer tijd heb ben ik bezig met allerlei fotografie. Als je weet hoeveel moeite mij het gekost heeft om binnen een juiste belichting en opstelling te vinden voor het fotograferen van bloemen. Alleen al de zwarte achtergrond (opdracht voor bloemenboek) is al een moeilijke opgave opzich. Als je dan die foto's laat zien dan denk iedereen dat is makkelijk met een ministudio. Ik zou zeggen probeer het maar eens dan zul je zien dat het niet eenvoudig is.

        Ik voel wel met je mee m.b.t. het photoshoppen.
        Als je niet goed kunt photoshoppen dan zal je foto's ook niet direct dat wauw effect krijgen. Ik lig daar niet wakker van.
        Ik zou zelf wel balen als ik geen goede foto uit de camera kon krijgen.
        Ik doe ook nooit mee aan wedstrijden. Ik moet zelf mijn foto's goed vinden, dat is het enige wat belangrijk is.
        Een goede foto moet op de juiste plek scherp zijn en de kleuren moeten natuurlijk blijven.
        Over de gekozen comp kan men van mening verschillen, persoonlijke smaken verschillen nu eenmaal.

        Dus geniet van het fotograferen en kijk ook veel naar de natuur, want dit is pas echt genieten.
        mvg
        Antoine
        Last edited by antoine200; 4 juli 2008, 10:26.

        Comment


        • #19
          Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

          ivm studiofotografie, ik denk niet dat er een vergelijking kan en/of moet gemaakt worden met andere vormen van fotografie.

          In het begin van mijn fotograaf zijn had ik het ook niet zo voor studiofotografie, maar dat kwam bij mij gewoon aan gebrek aan kennis.. Ik wist niet goed hoe en wat.. maar eens ik er mee weg was was dit heel leuk om doen..

          Het verschil zit hem gewoon in creeren of laten creeren.. het heeft niet zozeer met controle te maken, maar in de studio kan je zelf creeren, dit met modellen en een goeie visagiste, en je kan heel unieke creaties bekomen. Je maakt zelf. Terwijl buiten, "op jacht gaan naar de foto", zoals je zegt, andere dingen je parten spelen, dit is iets helemaal anders.

          Als je een bepaald beeld wil maken ga je daar naar streven, en je kiest de vorm van fotografie die je daar het best naartoe kan leiden. Beheers je die vorm niet, probeer hem dan bij te leren? Of ga eens een kijkje nemen bij iemand die daar mee bezig is.

          Voor de rest kan ik niet veel over de challenge zeggen aangezien ik (nog) niet meedoe. Volg BD nog niet zo lang.. Dus als ik eens een beetje tijd vind doe ik miss wel eens mee ;-)
          poof

          Comment


          • #20
            Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

            Dank voor de voortdurende stroom van positieve reacties. Nu hebben we het tenminste over verschillende visies, verschillende soorten van fotografie, e.d. Het spreekt vanzelf dat we het niet eens zijn of ooit zullen worden, maar "we agree to disagree", zoals men dat in het Engels zo mooi zegt.
            @Digiluc: knappe lente-foto van jou die vorige maand de Challenge won. Da's nou een macro, maar NIET onder gecontroleerde studio-omstandigheden. Niet meegedaan deze maand? Dank voor je eerlijkheid. In afwachting van verbeterde software die "stemmen voor zichzelf" zou verhinderen, stel ik voor dat we inderdaad allemaal gelijk voor de wet zijn en onszelf een 10 geven (ik moet er alleen maar aan denken dat mijn enig tientje me niet naar het hoofd stijgt! )
            @Antoine200. Ik heb van jou al prachtige (bloemen)foto's gezien, maar jouw "signatuur" is duidelijk: je hebt je topic 100% onder controle. Ik neem aan dat het bereiken van dat peil niet makkelijk was, maar nu ga je me toch niet vertellen dat het telkens opnieuw een challenge is, om een witte roos door een rode te vervangen, of door een heel andere bloem, zoals een anjer of een tulp?
            Wat ik me afvraag bij vele van dergelijke foto's is echter: heb je je camera onmiddellijk aan je computer (of laptop) gekoppeld, zodat je onmiddellijk op voldoende groot scherm ziet of je foto volmaakt is of niet? Ik zou zo alleszins te werk gaan, uiteraard na perfecte plaatsing van belichtingselementen, reflectoren, achtergrond, enz. En heb je er nog altijd evenveel plezier in, of is het lopende bandwerk geworden?
            Wat betreft z/w, da's een heel ander verhaal. Ook ik beschouw mensen als Ansel Adams en Henri Cartier-Bresson als halve heiligen, maar zij leefden in heel andere tijden. Vaak wordt -volgens mij althans- een foto naar z/w omgezet en ingediend omdat het zo "meer kunst" zou lijken. Waarom? Ik neem aan dat de mensen die z/w verkiezen ook een z/w computerscherm hebben (ipv een scherm met >16 miljoen kleuren) en een dito TV. Ik overdrijf natuurlijk, maar wat ik wil zeggen is dat een foto er daarom niet beter op wordt als ie naar z/w wordt omgezet (al ben je dan al je schreeuwerige, om aandacht vragende kleuren kwijt, en wordt het beeld rustiger). Enfin, ook hierover zullen we van mening verschillen. Ik hou b.v. wel van een z/w foto met één welbepaald object in kleur. Wordt misschien al een beetje cliché, maar 't heeft toch wel wat.
            @simonisme. Jij hebt het, denk ik, over een andere soort van studiowerk, nl. het werken met modellen, niet? Zo heb ik al fantastische foto's gezien van iemand als Madmax, die met zijn miniworkshops hier bij BD - Youtube filmpjes in feite - mij al heel wat geleerd heeft. Ik denk dat dit toch enigszins moeilijker is dan het schikken van b.v. tien dominosteentjes op een spiegel. Je werkt tenslotte met levend materiaal...

            Ik ben hier op de eerste plaats om te leren, en daarom ook ben ik deze thread begonnen. Ik heb zelf nog maar tweemaal deelgenomen, maar de maandelijkse Challenge doet me telkens weer nadenken over fotografie (en mijn visie verder aanscherpen).
            Ik hoop nogmaals niet op tenen getrapt te hebben, maar dat mensen gaan nadenken, hun eigen visie verbeteren, en die hier verdedigen... Daar kunnen we met z'n allen van leren.
            Tenslotte dank ik ook degenen die tijd willen steken om een beginneling met weinig kennis (maar met een spreekwoordelijke grote mond) te helpen.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #21
              Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              @Antoine200. Wat ik me afvraag bij vele van dergelijke foto's is echter: heb je je camera onmiddellijk aan je computer (of laptop) gekoppeld, zodat je onmiddellijk op voldoende groot scherm ziet of je foto volmaakt is of niet? Ik zou zo alleszins te werk gaan, uiteraard na perfecte plaatsing van belichtingselementen, reflectoren, achtergrond, enz. En heb je er nog altijd evenveel plezier in, of is het lopende bandwerk geworden?
              Het is zeker geen lopend bandwerk geworden, ook heb ik mijn camera niet gekoppeld aan de PC.
              Wat wel routine is geworden is de opstelling van de ministudio.
              Iedere bloemsoort heeft zijn eigen toenadering nodig. Van mij verwacht men dat ik iedere bloemsoort zo natuur getrouw weergeef. De natuurlijke kleuren weergeven is dan ook voor mij het grootste probleem. Ik probeer dit te bewerkstelligen met de juiste lichtval op de bloem en dit kost heel veel tijd, maar het geeft ook veel voldoening wanneer het juiste effect wordt bereikt.
              Een bloem buiten fotograferen gaat sneller dan binnen vandaar dat ik zeg probeer het maar eens uit.

              Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik alleen dingen hoef te doen die mij plezier geven, ik kan je dan ook verzekeren dat ik iedere foto die ik maak met heel veel plezier neem.

              @simonisme. Jij hebt het, denk ik, over een andere soort van studiowerk, nl. het werken met modellen, niet? Zo heb ik al fantastische foto's gezien van iemand als Madmax, die met zijn miniworkshops hier bij BD - Youtube filmpjes in feite - mij al heel wat geleerd heeft. Ik denk dat dit toch enigszins moeilijker is dan het schikken van b.v. tien dominosteentjes op een spiegel. Je werkt tenslotte met levend materiaal...
              Ik zou zeggen maak maar eens zo een opname van 10 dominosteentjes op een spiegel.
              Wanneer je dit perfect wilt weergeven dan ben je een paar uurtjes zoet.

              mvg
              Antoine
              Last edited by antoine200; 4 juli 2008, 13:54.

              Comment


              • #22
                Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                Ik kan alleen maar herhalen: jouw bloemenfoto's zijn volmaakt!
                Ik hoop dat je zelf nog vele jaren plezier hebt aan het maken van foto's; je bezorgt alleszins mij het plezier (en de eer!) om ze te mogen bekijken.

                (onlangs, ik denk bij een demo van de Canon 40D, gezien hoe men de camera rechtstreeks met een laptop verbond en dus de foto's vanuit de laptop schoot. Het is toch wel een handige hulpmiddel, vooral als ik me daarbij bedenk dat ik 100x beter de Mac bedien dan mijn bescheiden canonnetje)
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #23
                  Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  (onlangs, ik denk bij een demo van de Canon 40D, gezien hoe men de camera rechtstreeks met een laptop verbond en dus de foto's vanuit de laptop schoot. Het is toch wel een handige hulpmiddel, vooral als ik me daarbij bedenk dat ik 100x beter de Mac bedien dan mijn bescheiden canonnetje)

                  Dan wordt het tijd dat er een omkeer komt.

                  Vergeet niet dat ik al meer dan vijtig jaar fotografeer (eerste camera kreeg ik bij mijn communie).
                  Toch leer ik nog iedere dag iets bij, ook van jou.
                  Dit is juist het mooie van een forum als deze.

                  Het eerste wat ik vroeger geleerd heb is dat je fotograferen alleen kunt leren door te fotograferen.

                  DUS MEER TIJD ACHTER DE CAMERA DAN ACHTER DE PC.

                  mvg
                  Antoine

                  Comment


                  • #24
                    Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC
                    Niet meegedaan deze maand?
                    Inderdaad vorige maand niet meegedaan, maar dit enkel uit chronisch tijdsgebrek wegens mijn andere (zomer)hobby. De enige keer dat ik tot op heden bewust niet heb meegedaan was met de opdracht "Parfums". Indien ik de tijd kan vinden en een lumineus idee doe ik deze maand waarschijnlijk terug mee. Het heeft echter geen zin om mee te doen met een foto waar je zelf niet achter kan staan.

                    Mvg

                    Luc
                    Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                      Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk bericht
                      ...Macrofotografie samen met portretfotogafie is in mijn ogen de gemakkelijkste tak in 't fotogebeuren ...honderden foto's kan je nemen in de beste omstandigheden.Heb je daarbij nog eens goed materiaal tot uwer beschikking dan ben je bijna zeker van hier ergens in de hoogste tabellen terecht te komen...
                      Ik weet niet of je al pogingen ondernomen hebt tot macrofotografie, maar het fotograferen van insecten en werken met een macrolens is best niet makkelijk te noemen.
                      Ik ben nog geen enkel beestje tegengekomen waarvan ik 100'den foto's kon maken.
                      Ik fotografeer wel enkel levende beestjes
                      Bovendien is een scherp beestje ook niet alles. De compo, belichting...maakt de foto geslaagd of niet.
                      Althans zo zie ik het.

                      Ik heb het al eens aangehaald en ik blijf er bij dat er geen makkelijke vorm fotografie bestaat.
                      Elk heeft zijn moeilijkheden.
                      Ik heb dan ook veel respect voor de fotografen die hier mooie beelden presenteren.
                      Of dat nu concertfotografie, straatfotografie, landschappen, dieren, stillevens, modellen...is/zijn dat maakt me weinig uit.
                      Bij statische voorwerpen heb je inderdaad wel de mogelijkheid om veel pogingen te ondernemen tot je een geslaagde foto hebt, maar als je 100 foto's moet maken dan bij je mijn inziens ook verkeerd bezig.
                      Hoe meer ervaring je krijgt in een bepaalde tak van de fotografie hoe vlotter het je lukt om een geslaagd beeld vast te leggen.
                      Maar toch is het geen garantie.
                      Ik spendeer héél wat vrije tijd aan het fotograferen van insecten, maar toch zijn er dagen dat ik, na 4 uur op pad te zijn geweest, thuiskom met exact 0 beelden.

                      Ook wat het materiaal betreft dat je aanhaalt.
                      Gaf me een jaar geleden een DSLR en een macrolens in mijn handen...ik had er niets van gebakken.
                      En ik leer nog altijd elke dag bij.

                      Nu ja, dit is enkel mijn visie en wil je niet met de vinger wijzen of iets dergelijks.

                      Je moet datgene doen wat je het liefst doet.
                      Dan zal je nog heel lang plezier blijven hebben van je hobby
                      Mvg Tim

                      Comment


                      • #26
                        Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                        Ik fotografeer wel enkel levende beestjes
                        Dus, ik neem aan, zoals bij Digiluc, in de vrije natuur, of neem jij je miertje mee en leg je het beestje thuis onder de hete spots?

                        In het eerste geval (vrije natuur) ben je in feite net hetzelfde bezig als de fotograaf die een vogel schiet, of een boom...

                        Alleszins, bedankt om deze discussie mee te willen voeren...
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Dus, ik neem aan, zoals bij Digiluc, in de vrije natuur, of neem jij je miertje mee en leg je het beestje thuis onder de hete spots?

                          In het eerste geval (vrije natuur) ben je in feite net hetzelfde bezig als de fotograaf die een vogel schiet, of een boom...

                          Alleszins, bedankt om deze discussie mee te willen voeren...
                          Ik fotografeer zo goed als altijd en het liefst in de vrije natuur.
                          Dat is mijn ontspanningstherapie...ik moet soms verplicht gaan fotograferen van mijn vriendin, omdat er anders met mij geen huis te houden is

                          Soms maak ik een uitzondering.
                          Als ik 's avonds/'s nachts een nachtvlindertje in de garage tegenkom of er zwerft 's nachts een oorworm rond in huis , dan durf ik ze ook wel eens te fotograferen.
                          Ik heb wel geen mini-studio, maar ik probeer dan wat creatief te zijn.
                          vb:
                          Op de kookplaat (niet tegen mijn vriendin zeggen):
                          Klik
                          In de garage met TL-verlichting en de garagedeur als achtergrond:
                          Klik
                          Mvg Tim

                          Comment


                          • #28
                            Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                            Ik zal het niet zeggen...

                            (Vele jaren geleden al, bewaarde mijn stiefvader zijn maden -om te gaan vissen- gewoon in de koelkast, naast de kaas en de charcuterie. Moeder mocht het wel niet weten )

                            Bijzonder scherpe en mooie foto's. Dank om ze te tonen.
                            Ben je gespecialiseerd in dit soort "kostbare kleinoden", of maak je ook foto's van grotere objecten/dieren/mensen?
                            Het lijkt namelijk of je ook hier "de formule" gevonden hebt, of vergis ik me?

                            (jammer dat dit forum wel kan zoeken op "Toon alle berichten van...", maar helaas niet "Toon alle foto's van...")

                            Bij mij is het hoofdzakelijk buitenfotografie, maar da's dan bijna de enige reden waarom ik buiten zou komen. Als ik studiowerk zou doen, zou ik niet meer buitenkomen, vrees ik. Ik zeg altijd: er komt misschien een moment...
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                              In de lente/zomer is 85% van wat ik fotografeer kleine beestjes
                              Om andere dieren, zoals vogels, vast te leggen heb ik juiste materiaal nog niet, maar ik wil dat zeker ook eens proberen.
                              Tegenwoordig probeer ik ook mijn dochtertje mooi vast te leggen, maar dat valt nog niet mee.
                              In de winter fotografeer ik dan weer wat meer landschapjes.
                              Mvg Tim

                              Comment


                              • #30
                                Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                                (jammer dat dit forum wel kan zoeken op "Toon alle berichten van...", maar helaas niet "Toon alle foto's van...")
                                Gewoon alle berichten zoeken "gestart door...", dan krijg je alle fotoposts erbij. En héél wat mensen hebben een link naar hun fotoverzameling in hun handtekening.

                                @ t'web: macrofotografie gemakkelijk? Iemand die dat zegt heeft het duidelijk nog nooit geprobeerd. Zomaar zeggen dat je met goed materiaal goeie foto's maakt is te kort door de bocht voor alle soorten van fotografie. Geef een beginner een 600mm toeter en een pro body, en laat hem maar eens mooie vogelfoto's maken. Je moet de beestjes eerst vinden hé

                                Enfin, je maakt geen mooie foto's zonder te weten wat je doet, en daar kan het beste materiaal niks aan doen.
                                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                                Comment

                                Working...
                                X