Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Binnen het thema?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Binnen het thema?

    Naar aanleiding van een bepaalde inzending deze maand (september), én, naar aanleiding van censuur uitgerekend tijdens het thema 'communicatie' wou ik even het volgende (nog maar eens) onder aandacht brengen.

    Aangezien de Challenge Mod heeft geoordeeld dat deze commentaar niet bij de desbetreffende foto mag (daar dient dat toch voor, ni?), doe ik het dus via deze weg.

    De Challenge-of-the-month is al enkele jaren in een bepaald bedje ziek. Ik heb om die reden een tijdje niet meer deelgenomen. De laatste tijd leek het terug beter, maar helaas ...

    Met de regelmaat van de klok nemen er foto's deel aan de challenge die enkel in het thema passen door hun titel en/of uitleg. Het beeld dat zo'n inzending toont, heeft dikwijls geen enkele link met het thema.

    Enkele fictieve voorbeelden:
    1. Het thema is "rood": iemand stuurt een blauwe foto in met als titel "totaal gebrek aan rood"
    2. Het thema is "drukte": iemand stuurt een foto van een leeg plein en noemt die "de drukte is voorbij"
    3. Het thema is "macrofotografie": ik heb zo geen lens dus stuur ik een landschap in onder de titel "vele kleintjes maken één grote"

    Zo zijn er talrijke concrete voorbeelden de revue gepasseerd de voorbije jaren. Indien deze foto's geen titel/uitleg zouden gehad hebben, zou het merendeel van de kijkers zich afvragen hoe die bepaalde foto binnen het thema past.

    Ikzelf probeer steeds een thema origineel in te vullen. Ik probeer in te schatten wat de andere inzendingen gaan zijn en ga dan op eoek naar een beeld waar men niet onmiddellijk aan denkt.
    Altijd zal het beeld op mijn inzending voor zich spreken.
    Nooit zal ik woorden nodig hebben om de foto binnen het thema te wurmen.

    Maar ... Blijkbaar doe ik teveel moeite. Blijkbaar kan je eender welke foto inzenden, zolang je er maar een draai aan kan geven.
    De echte uitdaging is dus: "hoe krijg ik eender welke foto, binnen eender welk thema" . Dát heeft niets met fotografie te maken, maar alles met taalgebruik.

    Dit is niet eerlijk ten opzichte van iemand die wél de moeite doet!

    Het lijkt me dan ook zinvol om in de komende challenges de vakken "titel" en "omschrijving" achterwege te laten.
    Geef het woord terug aan het beeld!

    Met goede bedoelingen,
    Fille
    -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
    -= We are the vandals =-

  • #2
    Re: Binnen het thema?

    Mooie uiteenzetting maar waarom al deze verloren moeite in woorden en zelf geen foto opsturen? De beste stuurlui staan nog altijd aan wal.

    !

    Comment


    • #3
      Re: Binnen het thema?

      Oorspronkelijk geplaatst door ynor Bekijk bericht
      Mooie uiteenzetting maar waarom al deze verloren moeite in woorden en zelf geen foto opsturen? De beste stuurlui staan nog altijd aan wal.

      !
      Wie zegt dat hij dat niet gedaan heeft.

      IZ.
      For Greater Good - Ambient Music for the Masses

      Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

      Comment


      • #4
        Re: Binnen het thema?

        Als ik de tot nu toe ingestuurde foto's bekijk, zonder de onderschriften en comments te lezen zie ik geen enkele inzending die niet in het thema zou passen.

        Zoals het met vele zaken is kunnen meningen erg verschillen.
        Je kan een foto goed, slecht, in het thema, enz... vinden, maar daarom is hij het nog niet.

        Het al dan niet in het thema passen en de originaliteit spelen een grote rol in de score die ik aan een foto geef. Maar dit is mijn keuze en mijn beoordeling. Anderen hebben het recht er anders over te oordelen.
        Last edited by Erven; 8 september 2015, 23:29.
        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

        Comment


        • #5
          Re: Binnen het thema?

          Kijk: communicatie



          ja toch hé ?

          of ni ?

          Oh ja: de titel vergeten.

          "deze boom voorziet de grondstoffen voor zowel potlood als papier, wat gebruikt wordt om te communiceren"

          -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
          -= We are the vandals =-

          Comment


          • #6
            Re: Binnen het thema?

            Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
            Kijk: communicatie

            ja toch hé ?

            of ni ?

            Oh ja: de titel vergeten.

            "deze boom voorziet de grondstoffen voor zowel potlood als papier, wat gebruikt wordt om te communiceren"

            Ik vrees dat je nu toch een klein beetje in overdrive zit hoor.
            Bij de diverse challenges van de laatste maanden heb ik toch geen foto's gezien die zo erg naast de kwestie/opdracht waren.
            Je drijft het nu toch wat in het absurde.

            Comment


            • #7
              Re: Binnen het thema?

              Zonder de foto, of de auteur ervan, oneer aan te doen ...
              Zonder hier veel tijd in te steken ...
              Gewoon even vlug kijken en de drempel heel laag leggen ...

              Hoe leid je uit volgende voorbeelden het thema af zonder de titel te bekijken?

              Oct 2014 (Traag):
              - Traag is relatief

              Nov 2014 (Verborgen):
              - Verborgen literatuur ...

              Maart 2015 (voorjaar):
              - Getting in shape
              - Kikker te Averbode
              - Voorjaarslicht
              - Springtij
              - (zonder titel, afbeelding van een karrewiel)
              - Eerste ijsjes

              In vergelijking daarmee is die boom hierboven geen 'overdrive' hoor ... Zonder de begeleidende tekst, was/is de link met het thema niet voor de hand liggend ...

              (nog voorbeelden op eenvoudig verzoek)
              -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
              -= We are the vandals =-

              Comment


              • #8
                Re: Binnen het thema?

                Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                Zonder de foto, of de auteur ervan, oneer aan te doen ...
                Zonder hier veel tijd in te steken ...
                Gewoon even vlug kijken en de drempel heel laag leggen ...

                Hoe leid je uit volgende voorbeelden het thema af zonder de titel te bekijken?

                Oct 2014 (Traag):
                - Traag is relatief

                Nov 2014 (Verborgen):
                - Verborgen literatuur ...

                Maart 2015 (voorjaar):
                - Getting in shape
                - Kikker te Averbode
                - Voorjaarslicht
                - Springtij
                - (zonder titel, afbeelding van een karrewiel)
                - Eerste ijsjes

                In vergelijking daarmee is die boom hierboven geen 'overdrive' hoor ... Zonder de begeleidende tekst, was/is de link met het thema niet voor de hand liggend ...

                (nog voorbeelden op eenvoudig verzoek)
                Ik heb ze één voor één bekeken, en vind ze allemaal goed tot heel goed passen in het thema...
                Dus helemaal niet abnormaal dat ze niet geweigerd werden door de mod's.
                Je moet soms al eens een heel klein beetje fantasie en/of verbeelding hebben in het leven ook hé.
                Wie alles heel serieus neemt gaat er meestal aan ten onder.
                Maar soit, dat ik de door U aangehaalde voorbeelden goed vind passen, zal ik dan maar aan mezelf wijten zeker ?

                Comment


                • #9
                  Re: Binnen het thema?

                  Als ik die foto bekijk van die loper, link ik dat niet meteen aan een bepaalde periode van het jaar. Lopen kan/doe je het hele jaar door voor zover het weer het toelaat. Dat beeld roept bij mij dus helemaal het woord "voorjaar" niet op (een foto van een karrenwiel ook niet trouwens).
                  Het is pas met de titel erbij "getting in shape" dat het mij duidelijk wordt dat die over de eerste trainingssessie van het nieuwe loopseizoen gaat.
                  En dat is nu net mijn punt. Ik vind dat er voorbeelden genoeg zijn waar je wel heel veel fantasie voor nodig hebt als er geen titel zou geweest zijn ... Jij , Djivan, dus niet. Maar je hebt blijkbaar ook een grens want de boom hierboven vind je ook erover.

                  Dus: inzichten en fantasie verschillen blijkbaar heel sterk van mens tot mens.
                  Mijn grens ligt elders. Ik blijf pleiten voor een challenge zonder titel/omschrijving. Ik blijf een sterk vermoeden hebben dat er wel meer mensen dan gaan moeten vragen wat de link met het thema is ...

                  Ik keer alvast voor mijn eigen deur ...
                  -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
                  -= We are the vandals =-

                  Comment


                  • #10
                    Re: Binnen het thema?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                    Als ik die foto bekijk van die loper, link ik dat niet meteen aan een bepaalde periode van het jaar. Lopen kan/doe je het hele jaar door voor zover het weer het toelaat. Dat beeld roept bij mij dus helemaal het woord "voorjaar" niet op (een foto van een karrenwiel ook niet trouwens).
                    Het is pas met de titel erbij "getting in shape" dat het mij duidelijk wordt dat die over de eerste trainingssessie van het nieuwe loopseizoen gaat.
                    En dat is nu net mijn punt. Ik vind dat er voorbeelden genoeg zijn waar je wel heel veel fantasie voor nodig hebt als er geen titel zou geweest zijn ... Jij , Djivan, dus niet. Maar je hebt blijkbaar ook een grens want de boom hierboven vind je ook erover.

                    Dus: inzichten en fantasie verschillen blijkbaar heel sterk van mens tot mens.
                    Mijn grens ligt elders. Ik blijf pleiten voor een challenge zonder titel/omschrijving. Ik blijf een sterk vermoeden hebben dat er wel meer mensen dan gaan moeten vragen wat de link met het thema is ...

                    Ik keer alvast voor mijn eigen deur ...
                    Ik legde wel onmiddellijk de link met die loper/voorjaar.
                    In het voorjaar beginnen velen terug te lopen/joggen om tegen de zomer de bijgekomen winterkilootjes er af te krijgen.
                    Zal dus inderdaad sterk verschillen van mens tot mens, maar blijkbaar snappen de mod's ook de ingestuurde foto's anders zouden ze wellicht geweigerd worden.
                    En vragen naar de link met het thema heb ik nog nooit moeten doen, wel een beetje nadenken, en ik kom er .
                    Maar als je denkt hier in je eentje iets te veranderen... blijf maar dromen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Binnen het thema?

                      Je kan in het punten geven ook rekening houden met het -voor jou- al dan niet voldoen aan het thema.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Binnen het thema?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                        Je kan in het punten geven ook rekening houden met het -voor jou- al dan niet voldoen aan het thema.
                        Inderdaad .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Binnen het thema?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                          Maar ... Blijkbaar doe ik teveel moeite. Blijkbaar kan je eender welke foto inzenden, zolang je er maar een draai aan kan geven.
                          Er bestaan zelfs tutorials voor!

                          Aan elke foto kan je tegenwoordig een draai geven:



                          Comment


                          • #14
                            Re: Binnen het thema?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                            Kijk: communicatie
                            Oh ja: de titel vergeten.

                            "deze boom voorziet de grondstoffen voor zowel potlood als papier, wat gebruikt wordt om te communiceren"

                            Heeft er toch al iemand een boom ingezonden zeker:



                            Niet meer origineel

                            Comment


                            • #15
                              Re: Binnen het thema?

                              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                              Niet meer origineel
                              En na braille moet ook gebarentaal eraan geloven
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X