Tigo vroeg via de Challenge om een beoordeling dat kenbaar mag gemaakt worden via dit forum.
Tigo zond op 17 Sep 06 zijn foto "Vlechten van stoelzittingen" in. Op 17 Sep 06 werd per PM bericht mijn beoordeling op deze foto hem overgemaakt:
Deelnemer : Tigo
Titel : Vlechten van stoelzittingen
Link Foto Tigo
Wat schrok ik even toen ik merkte dat enkele minuten nadat ik je eerste ingezonden foto met titel glasblazer niet meer terugvond in de Challenge. Het gebeurt wel regelmatig dat een ingezonden foto door de eigenaar wordt verwijderd in de Challenge om deze te laten vervangen door een betere foto. Maar ik vond de foto glasblazer op zich een geslaagde en prachtige foto. Zo kon ik me moeilijk voorstellen dat deze foto met een goede scherpte en zijn diepe warme kleuren van de Challenge werd afgehaald door de inzender. Dus ik vreesde even voor….
Maar na je uitleg dat je zo maar eventjes 4 geslaagde foto’s had voor dit thema kan ik je best begrijpen hoe lastig het is om dan de juiste keuze te maken. Bij nader inzien en na vergelijk met je nieuwe thans deelnemende foto heb je mogelijks toch de juiste keuze gemaakt. Al vind ik een foto brengen in zwart wit steeds een moeilijkere opgave dan een kleuren versie. Maar indien een zwart wit foto de perfectie benaderd dan kan je heel wat meer kracht en uitdrukking leggen in een zwart wit foto. Bij goede contrasten tussen zwart en wit schakeringen krijg je dan meestal ook een meer kunstzinnige foto.
In deze foto zitten dan heel wat goede elementen van een geslaagde zwart wit foto. Je hebt voldoende grijsnuances die gaan van mooi wit tot het intense zwart. In deze foto plaats je dan ook het intense zwart in het kruis van deze oude man heel centraal in je foto. Onmiddellijke aangevuld door de blanke contrasterende werkende handen. De eigenlijke handeling het vlechten weet je dan ook subtiel te plaatsen. Je laat maar een klein deeltje maar juist net voldoende van het vlechtwerk zien om te begrijpen waar het over gaat. Uit de manier hoe de man zijn vlechtwerk vasthoud en uit je titel die een raden naar openlaat, zou ik uit deze foto kunnen uitmaken dat deze man die dit ambacht beoefend wel eens slecht ziende of blind is. (Hopelijk vergis ik me hier).
Verder breng je een haarscherpe foto waar je bijna de haartjes op de handen kan tellen. Zelfs de minuscule rietresten op de broek van de man en het linnen structuur van de broek zijn haarscherp afgebeeld.
Dit is zeker een foto die mag gebruikt worden om tentoon te stellen.
Met deze schitterende foto bewijs je voor mij niet alleen dat je een uitzonderlijk goed fotograaf bent maar bewijs je me ook dat je door gebruik van de juiste lichtinval, het juiste standpunt en de juiste omkadering heel wat creativiteit aan de dag hebt weten te leggen. Creatief zijn betekent niet altijd dat je met passende accessoires of ingrijpende middelen moet werken om te kunnen slagen. Je kan zoals jij het hier aantoont in de fotografie in bestaande omstandigheden voldoende creatief bezig zijn met beperkte middelen.
Alvast een foto met een hoge kwaliteitswaarde.
Tigo zond op 17 Sep 06 zijn foto "Vlechten van stoelzittingen" in. Op 17 Sep 06 werd per PM bericht mijn beoordeling op deze foto hem overgemaakt:
Deelnemer : Tigo
Titel : Vlechten van stoelzittingen
Link Foto Tigo
Wat schrok ik even toen ik merkte dat enkele minuten nadat ik je eerste ingezonden foto met titel glasblazer niet meer terugvond in de Challenge. Het gebeurt wel regelmatig dat een ingezonden foto door de eigenaar wordt verwijderd in de Challenge om deze te laten vervangen door een betere foto. Maar ik vond de foto glasblazer op zich een geslaagde en prachtige foto. Zo kon ik me moeilijk voorstellen dat deze foto met een goede scherpte en zijn diepe warme kleuren van de Challenge werd afgehaald door de inzender. Dus ik vreesde even voor….
Maar na je uitleg dat je zo maar eventjes 4 geslaagde foto’s had voor dit thema kan ik je best begrijpen hoe lastig het is om dan de juiste keuze te maken. Bij nader inzien en na vergelijk met je nieuwe thans deelnemende foto heb je mogelijks toch de juiste keuze gemaakt. Al vind ik een foto brengen in zwart wit steeds een moeilijkere opgave dan een kleuren versie. Maar indien een zwart wit foto de perfectie benaderd dan kan je heel wat meer kracht en uitdrukking leggen in een zwart wit foto. Bij goede contrasten tussen zwart en wit schakeringen krijg je dan meestal ook een meer kunstzinnige foto.
In deze foto zitten dan heel wat goede elementen van een geslaagde zwart wit foto. Je hebt voldoende grijsnuances die gaan van mooi wit tot het intense zwart. In deze foto plaats je dan ook het intense zwart in het kruis van deze oude man heel centraal in je foto. Onmiddellijke aangevuld door de blanke contrasterende werkende handen. De eigenlijke handeling het vlechten weet je dan ook subtiel te plaatsen. Je laat maar een klein deeltje maar juist net voldoende van het vlechtwerk zien om te begrijpen waar het over gaat. Uit de manier hoe de man zijn vlechtwerk vasthoud en uit je titel die een raden naar openlaat, zou ik uit deze foto kunnen uitmaken dat deze man die dit ambacht beoefend wel eens slecht ziende of blind is. (Hopelijk vergis ik me hier).
Verder breng je een haarscherpe foto waar je bijna de haartjes op de handen kan tellen. Zelfs de minuscule rietresten op de broek van de man en het linnen structuur van de broek zijn haarscherp afgebeeld.
Dit is zeker een foto die mag gebruikt worden om tentoon te stellen.
Met deze schitterende foto bewijs je voor mij niet alleen dat je een uitzonderlijk goed fotograaf bent maar bewijs je me ook dat je door gebruik van de juiste lichtinval, het juiste standpunt en de juiste omkadering heel wat creativiteit aan de dag hebt weten te leggen. Creatief zijn betekent niet altijd dat je met passende accessoires of ingrijpende middelen moet werken om te kunnen slagen. Je kan zoals jij het hier aantoont in de fotografie in bestaande omstandigheden voldoende creatief bezig zijn met beperkte middelen.
Alvast een foto met een hoge kwaliteitswaarde.
Comment