Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beoordeling Tigo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beoordeling Tigo

    Tigo vroeg via de Challenge om een beoordeling dat kenbaar mag gemaakt worden via dit forum.

    Tigo zond op 17 Sep 06 zijn foto "Vlechten van stoelzittingen" in. Op 17 Sep 06 werd per PM bericht mijn beoordeling op deze foto hem overgemaakt:

    Deelnemer : Tigo
    Titel : Vlechten van stoelzittingen

    Link Foto Tigo

    Wat schrok ik even toen ik merkte dat enkele minuten nadat ik je eerste ingezonden foto met titel glasblazer niet meer terugvond in de Challenge. Het gebeurt wel regelmatig dat een ingezonden foto door de eigenaar wordt verwijderd in de Challenge om deze te laten vervangen door een betere foto. Maar ik vond de foto glasblazer op zich een geslaagde en prachtige foto. Zo kon ik me moeilijk voorstellen dat deze foto met een goede scherpte en zijn diepe warme kleuren van de Challenge werd afgehaald door de inzender. Dus ik vreesde even voor….

    Maar na je uitleg dat je zo maar eventjes 4 geslaagde foto’s had voor dit thema kan ik je best begrijpen hoe lastig het is om dan de juiste keuze te maken. Bij nader inzien en na vergelijk met je nieuwe thans deelnemende foto heb je mogelijks toch de juiste keuze gemaakt. Al vind ik een foto brengen in zwart wit steeds een moeilijkere opgave dan een kleuren versie. Maar indien een zwart wit foto de perfectie benaderd dan kan je heel wat meer kracht en uitdrukking leggen in een zwart wit foto. Bij goede contrasten tussen zwart en wit schakeringen krijg je dan meestal ook een meer kunstzinnige foto.

    In deze foto zitten dan heel wat goede elementen van een geslaagde zwart wit foto. Je hebt voldoende grijsnuances die gaan van mooi wit tot het intense zwart. In deze foto plaats je dan ook het intense zwart in het kruis van deze oude man heel centraal in je foto. Onmiddellijke aangevuld door de blanke contrasterende werkende handen. De eigenlijke handeling het vlechten weet je dan ook subtiel te plaatsen. Je laat maar een klein deeltje maar juist net voldoende van het vlechtwerk zien om te begrijpen waar het over gaat. Uit de manier hoe de man zijn vlechtwerk vasthoud en uit je titel die een raden naar openlaat, zou ik uit deze foto kunnen uitmaken dat deze man die dit ambacht beoefend wel eens slecht ziende of blind is. (Hopelijk vergis ik me hier).

    Verder breng je een haarscherpe foto waar je bijna de haartjes op de handen kan tellen. Zelfs de minuscule rietresten op de broek van de man en het linnen structuur van de broek zijn haarscherp afgebeeld.

    Dit is zeker een foto die mag gebruikt worden om tentoon te stellen.

    Met deze schitterende foto bewijs je voor mij niet alleen dat je een uitzonderlijk goed fotograaf bent maar bewijs je me ook dat je door gebruik van de juiste lichtinval, het juiste standpunt en de juiste omkadering heel wat creativiteit aan de dag hebt weten te leggen. Creatief zijn betekent niet altijd dat je met passende accessoires of ingrijpende middelen moet werken om te kunnen slagen. Je kan zoals jij het hier aantoont in de fotografie in bestaande omstandigheden voldoende creatief bezig zijn met beperkte middelen.

    Alvast een foto met een hoge kwaliteitswaarde.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Beoordeling Tigo

    Op de eerste plaats natuurlijk proficiat met de 3e plaats Tigo .

    Om de discussie nog maar even aan te wakkeren even een korte reactie op de foto van Tigo omdat hij bij vele foto's vondt dat ze te modern waren en het gevoel van een ambacht daar niet bij kreeg.

    Bij jou foto zal het best zo zijn dat deze man zeer lang dit beroep heeft uitgeoefend, maar ik krijg bij deze foto echt het gevoel dat hij op een monumenten dag of zo is ingehuurd om het ambacht te laten zien vooral als ik kijk hoe mooi zijn kleren in plooi zitten die voor deze gelegenheid uit de kast zijn gehaald. Dus ondanks de mooie foto krijg ik bij deze net als bij dergelijke andere foto's niet het ambachtelijke gevoel. Geef mij dan maar een een modern ambacht waar je daadwerkelijk de werkende man ziet, maar ja da's natuurlijk mijn gevoel.

    ___________________________

    Nil Volentibus Arduum
    ___________________________

    Comment


    • #3
      Re: Beoordeling Tigo

      @ El Barto,

      Uiteraard zijn dit mensen van NU , met kleding van NU. Bij mijn weten hebben we nog steeds geen teletijdmachine om de ambachten te gaan fotograferen uit hun oorspronkelijke tijd. En als je mijn comentaren juist zou gelezen hebben , en op z'n minst zou geprobeerd hebben om te begrijpen wat ik bedoel, zou begrepen hebben dat ik zoek naar een bepaalde sfeer in een foto die een ambacht uitstraald ( ook al zit er achter de schermen een massa aan moderne technologiën )

      Kijk bijvoorbeeld naar de vierde plaats. Foto van Linda , dit is een moderne steenkapper en toch krijg je in de foto een mooie ambachtelijke sfeer.

      Ik probeer ten minste eerlijk mijn mening te geven over bepaalde foto's. Ik zou niet liever hebben dan dat iedereen zijn mening zou geven. Critiek mag , zeker als hij opbouwend is. Daar kan je ten minste iets uit leren.

      Deze reactie is zeker niet kwaad bedoeld hoor , maar deze uitleg moest nog eens voor een laatste keer van mijn hart
      To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
      Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Beoordeling Tigo

        bedankt Tigo voor het compliment

        Comment

        Working...
        X