Mijn eerste experiment in het maken van portretten.
Enkel met het beschikbare licht gemaakt..
Is het wat? Alle commentaar is welkom.
Exposure:1/100 op 2.8
Mode:Manual
ISO 800
Focal lenght:200mm
in RAW gemaakt en met Rawshooter omgezet
Laatst gewijzigd door lenore; 22 november 2007 om 10:05 Reden: exif toevoegen
Canon 40D en nog wat rommel waarmee ik nog moet leren werken....
Het is de bedoeling dat er een vreemd sfeertje hangt.
De normale witbalans zou de foto wat plattekes gemaakt hebben, denk ik.
Laatst gewijzigd door lenore; 22 november 2007 om 10:25
Die afwijking in de witbalans vind ik goed, maar je kader had je volgens mij beter moeten verzorgen.
Ik veronderstel dat er bij zo'n foto een enorme strakheid (onkreukbaarheid, onaantastbaarheid) vanuit moet gaan. De lichtjes scheef lopende lijnen in de achtergrond laten dat beeld wankelen.
De figuur rechts op de foto staat met zijn hoofd vrijwel midden in het beeld. Dat zorgt voor een heleboel niet functionele ruimte rechts en bovenaan de foto. Het werkt zelfs enorm in het nadeel van de linkse figuur, die nu haast als een kaboutertje boven de rand komt piepen. Een rand die je overigens nog meer hebt geaccentueerd door er een vervaag-effect op toe te passen zodat zijn hoofd eigenlijk juist boven die (zee van) vaagheid uitsteekt.
De ruis in je foto doet eveneens afbreuk aan de strakke vorm die je bij een foto als dit verwacht. Mogelijk is dit het gevolg van onderbelichting en achteraf ophalen in combinatie met extra verscherping. Het ware misschien beter om die mensen hun adem nog wat langer te laten inhouden om misschien een nog iets langere belichtingstijd (icm een lagere iso) te kunnen bezigen. Anders heb je in de gegeven omstandigheid wat extra eigen licht nodig.
Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.
Je hebt gelijk. Ik ga hem eens anders croppen en die blur weghalen.
Wat betreft de belichting... ik heb weinig of geen ervaring met flitsen, dus dacht ik zo mijn plan te trekken. Maar idd, in RAWshooter heb ik licht toegevoegd en dus ook ruis.
Ik heb er ook geflist maar dan zat er totaal geen sfeer in (waarschijnlijk deed ik het volledig verkeerd)
Ik vind de sfeer in de foto heel goed geslaagd, de 'verkeerde' witbalans stoort mij helemaal niet, maar de compositie zou anders moeten. Er is geen evenwicht in het beeld. Als kijker blijf je zoeken naar een houvast en die is er niet. Maar toch goed bezig vind ik.
Ik vind deze foto wel iets hebben. Wel had ik hem liever in zw gezien.
Voorwat de comp aangaat daar is ook nog wat mee te schuiven.
Persoonlijke smaak zal hier toch een belangrijke rol spelen.
Ik heb zelf eens wat geprobeerd klik hier
mvgr
antoine200
Als je moet flitsen omdat je werkelijk veel licht tekort hebt, dan ben je het meest gebaat bij een externe flitser die je op een andere plaats dan vanop je camera kan zetten. Zo kan je harde schaduwen vermijden en volume in het lichaam behouden.
Als je vanop je camera flitst, dan werk je best volledig manueel en probeer je toch een zo lang mogelijke sluitertijd en zo groot mogelijk diafragma te bewaren. Via E-TTL wordt dan gemeten hoeveel licht de flitser nog moet afgeven om je onderwerp correct te belichten. Check via google wat dat betreft maar eens op dragging the shutter.
In ieder geval een zinvol experiment dat gewoon om een vervolgje vraagt.![]()
Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.
Deze foto 'staat er', Antoine200. Als kijker heb je nu ook het gevoel dat je met de twee voeten op de grond staat. Mooie ZW versie ook, hoewel ik de 'groene' ook wel iets vind hebben.![]()
prima sfeertje prima foto ,ik mis alleen wat details zoals die zwarte leren handschoenen ,aktetas vol met geld/drugs,en de bodyguard die zn magnum onder zn jas verborgen houdt.![]()