Dit weekend was het de Grote SinterklaasShow in het Sportpaleis, waar alle Studio 100-figuurtjes kwamen opdraven.
De omstandigheden waren slecht: weinig licht en veel rook.
Toch ben ik over de hele lijn ontgoocheld over het resultaat, àlle foto's missen scherpte. De foto's zijn genomen met mijn Canon EOS 30D en een EF 50 mm 1.4 prime, ISO tussen 800 en 1600, F tussen 3,50 en 4,0.
Hierbij één van de betere voorbeelden.
EXIF ISO 1250, 1/160 s, f 3.5, 50 mm, RAW.
Wat doe ik verkeerd?
Hoe krijg ik dit volgende keer scherper?
Alvast bedankt voor de hulp.
Laatst gewijzigd door armani; 25 november 2007 om 23:39
Ik denk niet dat je echt iets verkeerd doet.
Ik denk dat je gewoon teveel verwacht.
Met deze foto is volgens mijn bescheiden mening niets mis.
Dit is toch het beste wat je mag verwachten met 50mm.
Als het jouw bedoeling was om bv Bumba beeldvullend te krijgen,
dan zal je meer milimeters nodig hebben (en een statief),
want nu ga je teveel moeten croppen...
Nee hoor, voor mij is deze foto af.
Geeft mooi de sfeer van de sinterklaasshow weer!
Vooral de belichting vind ik zeer mooi!
Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
http://gallery.atsharp.com
Ik vroeg me ook af waar deze al te onscherp zou zijn... kan je eventueel een uitsnede op 1:1 uit deze foto tonen om duidelijker te maken waar jij vindt dat hij te onscherp is?
Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.
Hierbij een versie in origineel formaat.
Enkel door de RAW-convertor gehaald.
http://www.smugmug.com/photos/225325918-O.jpg
Wat is en mis mee? Er zit veel ruis in, daarom oogt het onscherp maar met die omstandigheden is dat het beste wat je er kan uit halen hoor....
Mvg. Renzowoef
Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset
Vind het al straf dat je je toestel binnen kreeg. Misschien/ waarschijnlijk geen probleem bij zulke shows?
De eerste, kleine versie, valt nog mee.
Bij de originele versie (en grootte) is het inderdaad de ruis die tegensteekt.
De foto is volgens de omstandigheden zeer geslaagd hoor.
Met een compactje zou wel wat anders zien
Het probleem is natuurlijk dat een fotograaf heel veel eisen stelt aan zichzelf.
En wat er bij komt, de PC.
Iedereen heeft de neiging om op zijn eigen foto's in te gaan zoemen en (zeker bij grote formaten) en op zoek te gaan naar de fouten.
Op een scherm heb je dikwijls meer ruis dan op de foto zelf.
Wees gerust, print dit maar eens op A4'tje en je zal zien dat dit een mooie foto zal zijn.
Canon1D MarkIV, 5D MarkII, 17-40 4.0L, 24-70 2.8L, 70-200 2.8LIS mkII, 50 1.2L, 35 1.4L , 85 1.8, 430 EX x 2, 580 EXII, triggers, manfrotto lightstands, plu's, manfroto 550ex Pro...
Ik vind deze foto naar alle omstandigheden toch zeer geslaagd.
Alle opmerkingen gelezen te hebben kan ik nog alleen zeggen dat ik het daar ook mee eens ben.
mvgr
antoine200
Bedankt voor de comments.
Ik zal te veeleisend zijn dan![]()
idd een heel mooie foto
ik wist zelf niet dat je met een dsrl in het sportpaleis binnen mocht, ik had daar eens een mail naar gestuurd, en daar zeiden ze van niet
Groetjes JOERI
nikon d50 + 2 kitlenzen + 50mm 1.8 + sigma 70-300 APO + tamron 28-75 2.8 + sb-600
Ik denk dat dit echt een behoorlijk resultaat is. Jouw teleurstelling komt waarschijnlijk voort uit het feit dat je van een 50mm F1.8 betere resultaten kan verwachten. En waarschijnlijk is dit ook zo, maar niet op iso 800-1600. Deze hogere iso-waarden hebben ook effect op de scherpte. Dus ik denk dat het resultaat wel ok is gezien de omstandigheden.
als je blijft twijfelen, doe zoals ik deed,..
eerst terug naar de winkel gegaan, en een andere body gekregen!,
toen die ook geen scherpe (naar mijn mening) beelden produceerde, de camera naar etb in roosendaal gebracht, drie weken later een perfect scherpstellende 40d terug gehad...
al moet ik zeggen dat met de 50mm f/1.8 ik ook geen scherpe beelden krijg, zelfs na de bijstelling ook nog niet!..'t zal aan de goedkope lens liggen zeker?
zie voorbeeld...met 400mm f/4.5 USM..mvg!
Een 50mm van Canon moet scherpe beelden geven. Dat is geen goedkope lens, das gewoon een heel goeie lens. Een vaste brandpuntsafstand lens met opening 1.8 zal niet moeten onderdoen voor 's werelds beste standaardzoomlens: Canon EF 24-70 F2.8 L USM.
Maar zoals ik al zij. Als je foto's maakt op iso 1600 ga je nooit geen perfect afgeveilde scherpte zien.