Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Archief (gesloten) > Fotodiscussie Extra

Schnittlauch uit de tuin

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18 mei 2007, 18:05
antoine200 antoine200 is offline
Senior Member

Standaard Schnittlauch uit de tuin

Vandaag (slechte weer) maar eens wat uitgeprobeerd met verschillende lichtmetingen en flitser.
Als onderwerp genomen schnittlauch uit onze tuin. Als je deze schnittlauch te lang laat staan komen er kleine bloemen op.
Wat mij nog niet gelukt is, is om bij een donkere achtergond de vorm van de het spriet (steeltje) te bewaren.
Moet toch wat meer gaan oefenen in PS.
mvgr
antoine200

EXIF
amera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D200)
Lens Focal Length: 105,00 mm ()
Shutter Speed: 1/60 sec
F-Number: F18,0
ISO: 200
Compensation: EV 0/6
Flash = Fired; Return Detected
Spotmeting

Laatst gewijzigd door antoine200; 18 mei 2007 om 18:12
  #2 (permalink)  
Oud 18 mei 2007, 18:46
FLuKee's schermafbeelding
FLuKee FLuKee is offline
Senior Member

Standaard Re: Schnittlauch uit de tuin

Goed begonnen, en eigenlijk al meer dan half gewonnen.

Technisch dik in orde, mooi scherp en goed belicht. Hoe heb je juist de zwarte achtergrond bekomen? Gewoon spotmeting en een vrij donkere achtergrond? Want ik begrijp niet goed hoe de stengel zomaar verdwenen is eigenlijk. Het stoort wel een klein beetje dat die er niet is trouwens, nu zweeft die bloem zomaar in het kader. Verder is het flitslicht vrij steriel, eventueel in PS een warm-filter overgooien en eens zien wat dat geeft?

Linksboven heb je wat witte vlekjes die nog gemakkelijk kunnen weggecloond worden. Qua kadrage zou ik de bloem iets meer ruimte geven.

Nog een vraagje: is de foto op statief gemaakt?
  #3 (permalink)  
Oud 18 mei 2007, 19:53
Myo Myo is offline
Senior Member

Heel mooi! Goed scherp,alleen inderdaad een beetje jammer dat je het steeltje niet ziet!
Groetjes
  #4 (permalink)  
Oud 18 mei 2007, 22:48
antoine200 antoine200 is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
Goed begonnen, en eigenlijk al meer dan half gewonnen.

Technisch dik in orde, mooi scherp en goed belicht. Hoe heb je juist de zwarte achtergrond bekomen? Gewoon spotmeting en een vrij donkere achtergrond? Want ik begrijp niet goed hoe de stengel zomaar verdwenen is eigenlijk. Het stoort wel een klein beetje dat die er niet is trouwens, nu zweeft die bloem zomaar in het kader. Verder is het flitslicht vrij steriel, eventueel in PS een warm-filter overgooien en eens zien wat dat geeft?

Linksboven heb je wat witte vlekjes die nog gemakkelijk kunnen weggecloond worden. Qua kadrage zou ik de bloem iets meer ruimte geven.

Nog een vraagje: is de foto op statief gemaakt?
Foto is niet op statief gemaakt, maar wel met de VR aan (objectief is de AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2,8G IF-ED).
T.a.v. de donkere achtergrond.
De beste methode hiervoor is te zorgen dat het licht waarmee je het onderwerp belicht niet op de achtergrond valt, dit kun je op verschillende manier bereiken:
1. afschermen door bijvoorbeeld een zwarte plaat of doek.
2. grote afstand tussen onderwerp en achtergrond.
3. een sterk gerichte lichtbundel gebruiken die wel op het onderwerp valt maar niet op achtergrond.

Ik heb hier gebruik gemaakt van methode 2. De achtergrond is een muur op drie meter. Deze muur heeft een terracotta kleur.
Zoals je kunt zien is dit niet helemaal gelukt.
mvgr
antoine200

Laatst gewijzigd door antoine200; 21 mei 2007 om 13:51

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten