Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11

Standaard Kameleonspin met prooi

Ik zou deze foto graag willen laten printen, daarom zou ik willen weten wat ik er nog aan kan verbeteren.

Exif is hier niet nodig voor de beoordeling maar ik zal het er toch maar bijplaatsen (forumregels):

Canon EOS 300D
    F16
    ISO400
    1/80s
    82mm + tussenringen

Standaard Re: Kameleonspin met prooi

ik ga met mijn "betere" foto's altijd langs onze lokale fotograaf/fotowinkel. Ik mag dan wel eens "mee naar achter". Hij heeft daar een gekalibreerde monitor en dan kan je echt zien hoe je foto er uit zal zien. Hij doet dan in samenspraak met jou nog enkele wijzigingen zodat je echt de afdruk gaat krijgen die je wil.
    Je betaalt wel iets meer dan internetafdrukken, maar je krijgt dan ook wel een betere afdruk, én betere kwaliteit, wat wel van belang is als je je foto ergens gaat ophangen natuurlijk.

ik zie precies wel wat noise op je foto (ofwel is dat versterkt door het verkleinen)

(*) met kwaliteit bedoel ik dan dat de kleuren (langer) "goed" blijven he, zeker als ze veel in de zon hangen
    Laatst gewijzigd door Bekie; 4 november 2007 om 21:37 Reden: zie (*)
    Bekie
    Canon 5D MII - Canon 24-70 f/2.8 IS L - Canon 70-200 f/2.8 IS L USM - Canon 50 f/1.4 -Sigma 8mm fish-eye, f/3.5 EX DG - Lensbaby Composer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thomas4 Bekijk bericht
    Ik zou deze foto graag willen laten printen,
    waarom? Ik bedoel: om in je woonkamer op groot formaat aan de muur te hangen of gewoon op klein formaat, om de waarneming van de spin met prooi te hebben ??

daarom zou ik willen weten wat ik er nog aan kan verbeteren.
    Afhankelijk van je antwoord op mijn bovenstaande vraag zou mijn antwoord zijn:

- als je hem op groot formaat wil laten printen om in de living aan je muur te hangen: niks bewerken, tenzij deleten ... : de foto is niet scherp, is ruizig, de compo rammelt en het wit van de bloemblaadjes is zo uitgebeten dat mijn ogen er zeer van doen
    - als je hem gewoon omwille van de waarneming wil laten afdrukken op klein formaat: dan valt er denk ik niet veel te bewerken tenzij de gewone dingen (levels goed zetten, ontruizen, ...)

ps: Sorry als mijn antwoord wat bot zou overkomen ... is uiteraard niet kwaad bedoeld !
    Niet geschoten is altijd mis ...

Bezoek ook eens mijn foto-site.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
    waarom? Ik bedoel: om in je woonkamer op groot formaat aan de muur te hangen of gewoon op klein formaat, om de waarneming van de spin met prooi te hebben ??

Afhankelijk van je antwoord op mijn bovenstaande vraag zou mijn antwoord zijn:

- als je hem op groot formaat wil laten printen om in de living aan je muur te hangen: niks bewerken, tenzij deleten ... : de foto is niet scherp, is ruizig, de compo rammelt en het wit van de bloemblaadjes is zo uitgebeten dat mijn ogen er zeer van doen

ps: Sorry als mijn antwoord wat bot zou overkomen ... is uiteraard niet kwaad bedoeld !
    Niet scherp? in volledige resolutie is de foto echt wel scherp hoor. Onscherpte zal dus door het verkleinen komen.
    Waarom is de compo slecht volgens u? Wat kan er dan beter aan?
    Er is inderdaad wat ruis aanwezig, met die tussenringen moest ik wel ISO400 gebruiken.
    En dat de bloemblaadjes uitgebeten zijn weet ik ook, maar anders was de spin slecht belicht. Dus ik had liever een goed belichte spin en enkele uitgebrande delen dan het tegenovergestelde. Wat zou u doen? Een reflectiescherm had misschien de oplossing geweest, maar deze foto is al van enkele maanden geleden en toen had ik daar nog niet van gehoord .
    Gelieve uw commentaar extra goed te onderbouwen, dan kan ik er wat uit leren.

kijk, het is nooit een slecht idee om de foto's waar je zelf tevreden over bent te laten afdrukken (ik altijd op A4)
    hang ze ergens op waar je ze regelmatig tegenkomt
    neem elke keer tijd om ze te bekijken
    naar x aantal dagen zie je automatisch waar het nog beter kan

ik heb ook eens met de foto geschud en bij mij rammelt er niets hoor.
    als je een stilleven maakt met bv een appeltje en een fruitschaaltje, dan mag je zeggen dat de compo rammelt, maar bij fauna foto's heb je soms geen tijd om andere compo's te maken.

akkoord de scherpte kon iets beter (op de kop van de kameleonspin)
    maar dat stoort mij niet

het enige wat mij enigzins stoort als ik deze foto bekijk is dat ik denk dat de bij dood is (al enige tijd) wegens de gekrakkeleerde vleugels...

maar ik heb nog nooit zo'n spinnetje gezien, laat staan gefotografeerd

'k heb de neiging om de levels wat omhoog te halen (aaaargl nog meer uitgebrandde bloemetjes) en ook om ietwat saturatie te verhogen ?
    't is maar een gedacht he

de vraag was uiteindelijk ook : de foto is genomen. wat zijn nu de tips ter verbetering. scherpte en compo vallen daar dan buiten volgens ikke.

bwa... voor mij een toppie foto
    ik had 'm tegen m'n kast hangen als ik 'm gemaakt had hoor
    Bekie
    Canon 5D MII - Canon 24-70 f/2.8 IS L - Canon 70-200 f/2.8 IS L USM - Canon 50 f/1.4 -Sigma 8mm fish-eye, f/3.5 EX DG - Lensbaby Composer

De overbelichte blaadjes storen mij niet, maar de ruis wel. De ruis werkt ook door op de scherpte. Hoe meer ruis, hoe softer de foto wordt. Daarom is deze foto ook niet helemaal scherp. Ik weet niet of je de foto hebt verscherpt in een fotobewerkingsprogramma, maar als je dat wel hebt gedaan dan kun je door middel van USM wel zorgen dat de ruis zo erg niet wordt meeverscherpt, zodat dit dus minder opvalt. Dit doe je door je treshold niet op 0 te laten staan, maar bijvoorbeeld op 8. Dit is een kwestie van wat uitproberen want dit verschilt natuurlijk per foto.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

whoops JLP....
    lost you there

maar lijkt me een interessante tip
    kun je wat meer uitleg geven hierover ?
    in photoshop termen misschien ?
    of heb je het over een plugin-filter ?
    (die ene daar dat alleen de contouren verscherpt)

as always, greatly appreciated
    Bekie

Gelieve uw commentaar extra goed te onderbouwen, dan kan ik er wat uit leren.

Hey Thomas,

Je oorspronkelijke vraag was wat er nog zou kunnen verbeterd worden om hem uit te printen. Dit printen blijkt dus op groot formaat te zijn, om in je living te hangen (ten minste daar ga ik nu maar even van uit, omdat je op die suggestie voortbouwt).

Welnu ik denk niet dat dit beeld zich daartoe leent ...

Ieder zijn smaak uiteraard, maar zo een onscherpe, ruizige foto, met uitgebeten bloemblaadjes, met een spin (onderwerp) die bijna niet loskomt van de bloemblaadjes, met een te drukke achtergrond, met een bloem die er voor de helft opstaat,... is niet mijn idee van een mooie foto voor in je woonkamer. En begrijp me niet verkeerd: ik heb het niet over het onderwerp (een bij met ingekartelde vleugels die opgevreten wordt door een spin) maar wel over de manier waarop dat onderwerp wordt weergegeven, met de bedoeling het op groot formaat in een woonkamer te hangen.

Dit gezegd zijnde: als natuurwaarneming kan hij dus wel interessant zijn.

Het is maar waaraan je zelf de voorkeur geeft: de waarneming as such of een mooi beeld.

Groetjes,
    Yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

Bezoek ook eens mijn foto-site.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bekie Bekijk bericht
    het enige wat mij enigzins stoort als ik deze foto bekijk is dat ik denk dat de bij dood is (al enige tijd) wegens de gekrakkeleerde vleugels...
    Ik meen me te herinneren dat de prooi al enige tijd dood was. Ik wist niet dat je het aan de vleugels kon zien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
    De overbelichte blaadjes storen mij niet, maar de ruis wel. De ruis werkt ook door op de scherpte. Hoe meer ruis, hoe softer de foto wordt. Daarom is deze foto ook niet helemaal scherp. Ik weet niet of je de foto hebt verscherpt in een fotobewerkingsprogramma, maar als je dat wel hebt gedaan dan kun je door middel van USM wel zorgen dat de ruis zo erg niet wordt meeverscherpt, zodat dit dus minder opvalt. Dit doe je door je treshold niet op 0 te laten staan, maar bijvoorbeeld op 8. Dit is een kwestie van wat uitproberen want dit verschilt natuurlijk per foto.
    Bedankt voor de tip. Ik zal het zeker eens uitproberen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
    Hey Thomas,

Je oorspronkelijke vraag was wat er nog zou kunnen verbeterd worden om hem uit te printen. Dit printen blijkt dus op groot formaat te zijn, om in je living te hangen (ten minste daar ga ik nu maar even van uit, omdat je op die suggestie voortbouwt).

Welnu ik denk niet dat dit beeld zich daartoe leent ...

Ieder zijn smaak uiteraard, maar zo een onscherpe, ruizige foto, met uitgebeten bloemblaadjes, met een spin (onderwerp) die bijna niet loskomt van de bloemblaadjes, met een te drukke achtergrond, met een bloem die er voor de helft opstaat,... is niet mijn idee van een mooie foto voor in je woonkamer. En begrijp me niet verkeerd: ik heb het niet over het onderwerp (een bij met ingekartelde vleugels die opgevreten wordt door een spin) maar wel over de manier waarop dat onderwerp wordt weergegeven, met de bedoeling het op groot formaat in een woonkamer te hangen.

Dit gezegd zijnde: als natuurwaarneming kan hij dus wel interessant zijn.

Het is maar waaraan je zelf de voorkeur geeft: de waarneming as such of een mooi beeld.

Groetjes,
    Yves
    Toch nog even verduidelijken.
    Ik had gedacht aan een 20x30 print, geen megagrote poster ofzo
    En de bedoeling is gewoon om die op mijn kot te hangen (ik heb dus geen living). Maar moest ik een living hebben zou ik deze foto daar inderdaad niet hangen. Ik vind het gewoon zalig dat zo een klein spinnetje zo'n zweefvlieg (denk ik) kan vangen. Zeker op de manier waarop ze dat doen.
    Laatst gewijzigd door Thomas4; 5 november 2007 om 01:04

Is niets spectaculairs aan hoor.
    Je gaat in PS naar filter en kiest uiteraard USM. Nu kun je 3 waarden instellen, namelijk de radius, amount en de treshold. Als je de treshold op 0 laat staan, dan wordt de verscherping op de gehele foto toegepast en daardoor verscherp je ook de ruis mee. Zodra je de treshold bijvoorbeeld op 8 zet dan worden alleen de gebieden met wat grotere contrastverschillen verscherpt waardoor je over het de ruis niet meeverscherpt.

Klein vb (wel achter links, want het is een andere foto dan die van de topicstarter). Het gaat hier om het vb, dus ik heb geen rekening met compositie of whatever gehouden.
    Foto 1 is het origineel zoals die uit de camera komt (zonder bewerking enz). Hierin zit wat ruis, maar het is voor mij niet storend.

Foto 2 is verscherpt met USM en treshold op 0, kortom de ruis wordt hierdoor versterkt, waardoor die beter zichtbaar is.

Foto 3 is verscherpt met dezelfde waarden alleen dan is de treshold op 6 blijven staan. Je ziet duidelijk het verschil met foto 2, veel minder ruis.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bekie Bekijk bericht
    whoops JLP....
    lost you there

maar lijkt me een interessante tip
    kun je wat meer uitleg geven hierover ?
    in photoshop termen misschien ?
    of heb je het over een plugin-filter ?
    (die ene daar dat alleen de contouren verscherpt)

as always, greatly appreciated
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

haaaaa ... 'k had niet door dat je UnSharp Mask bedoelde met USM
    bedankt voor uw uitleg, weer wat bijgeleerd
    Bekie

Regels voor berichten