Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Halloween

Standaard Halloween

De oefenschool de Wispelberg (Gent) vierde vandaag blijkbaar Halloween. :-)

1/80
    F5.6
    ISO 200
    fotofarah
    Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

Standaard Re: Halloween

Zoals ik me een klas kinderen kan herinneren: nogal rommelig en uitgelaten. Je onderwerp (de twee jongetjes in 't midden) komt nogal moeilijk los uit dat gekrioel. Ik zou dan durven zeggen: ofwel van verder weg met meer tele en de jongens meer isoleren bij dezelfde f-waarde, zodat de scherptediepte kleiner is dan hier; ofwel van dichterbij met meer groothoek zodat de perspectiefvertekening de afstand doet vergroten tussen je onderwerp en de andere kinderen. Bij het thema zou zelfs een fisheye beeld niet misstaan.

Hier zou ik ook eerder een verticaal kader gekozen hebben. Bij een horizontaal kader is hier (te) veel ruimte voor afleiding. Bovendien versterkt het de indruk van een bull's eye compositie.

Ik zie kinderen ook liever vanop hun ooghoogte, zodat je als toeschouwer meer betrokken wordt in de beleving. Het helpt ook om kinderen in de achtergrond ook achter je onderwerp te verstoppen.

Voor mij is dit dan ook meer een snapshot dan een overdachte foto.
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Sorry, mod, dat ik hier geen eigen inbreng doe, maar ik volg helemaal de reactie en de commentaar van vicberger (die ik langs deze weg wil danken voor de tips die hij via zijn commentaar aanreikte, en die ook voor mij nuttig zijn).

Veel tijd om na te denken over de foto kreeg ik niet. Er kwamen een stuk of 200 kinderen voorbij die allemaal even graag op de foto wilden staan. Dat maakt deze foto inderdaad tot een snapshot. Toch ben ik tevreden van deze foto: de kinderen zijn allemaal dolenthousiast en het kleine vampiertje op de voorgrond lijkt wel de baas van de hele groep. :-)

Ik heb de foto's trouwens doorgestuurd naar de school in kwestie en ze hebben mij laten weten dat een selectie van de reeks (van +- 30 foto's) nu in de hal van de school hangt. :-)

Maar ik dank jullie voor de commentaren! Misschien had ik me inderdaad beter op hun ooghoogte gezet.

@vicberger: Je gaat ervan uit dat het vampiertje en zijn kompaan het hoofdonderwerp zijn, maar da's niet echt het geval. Nu ja, ze hebben zichzelf, door hun houding e.a., tot hoofdontwerp gemaakt, maar 't was niet te bedoeling om enkel hen op de foto te krijgen.

Voor de geïnteresseerden: hier vind je nog zes andere foto's van het gebeuren: http://www.photoblog.com/farahbuelens.
    fotofarah

Vrijwel alle andere foto's achter de link vind ik—afzonderlijk—beter dan degene die je hier geplaatst hebt, Farah. Een reportage kijkt altijd anders dan één foto op zich (dat maakt het soms ook een beetje jammer waarom je maar één foto in discussie mag plaatsen). Daarmee kijk (keek) jij sowieso al anders naar die ene foto, omdat je al die andere ook in 't hoofd zitten hebt.

Wat je intentie is in de keuze van een hoofdonderwerp is niet altijd wat er uit de foto spreekt. Zoals je zegt, ze hebben zich tot hoofdonderwerp opgedrongen en dat is eigenlijk de enige houvast die je als toeschouwer hebt.

Een foto is altijd gebaat met een zekere structuur. In die andere foto's spreekt die veel meer uit elk van de foto's op zich. In deze foto wordt de structuur enigszins gedragen door het leidmotief van je reeks.

En daarom zeg ik: bedankt voor de link en je tegenargumentatie.
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Hehe, geen probleem. :-) 't Is altijd erg fijn om verschillende reacties te krijgen.
    fotofarah

Regels voor berichten