Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Archief (gesloten) > Fotodiscussie Extra

Fotodiscussie Extra Voortaan gebeuren de fotobeoordelingen in de respectievelijke subfora van de fotohoek.

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10 november 2007, 16:52
y-cam's schermafbeelding
y-cam y-cam is offline
Member

Standaard gele roos met een bril

Hello,

heb ontdekt dat mijn close up-set ook past op mijn telezoom ...Moet precies wel nog oefenen op scherpte ...

Wat denken jullie?

125 mm. (+4 dioptrie)
1.3 sec.
f 11
iso 200
  #2 (permalink)  
Oud 12 november 2007, 18:53
Xarder's schermafbeelding
Xarder Xarder is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar Xarder Stuur een bericht via Skype™ naar Xarder
Standaard Re: gele roos met een bril

Macro fotografie met een voorzetlens is nog moeilijker dan met een echte macrolens. Het lukt mij ook lang niet altijd om een goede scherpte te verkrijgen (met name door de werkafstand). 125mm is behoorlijk ingezoomd met een +4 dioptrie waardoor je een zeer beperkte DOF krijgt. Ik weet niet wat het bereik van je lens is maar probeer eens iets minder in te zoomen en een nog kleiner diafragma te kiezen. Verdr bij voorkeur manueel scherp stellen of direct na de focus doordrukken.

Gr. X.
  #3 (permalink)  
Oud 13 november 2007, 23:33
y-cam's schermafbeelding
y-cam y-cam is offline
Member

Standaard Re: gele roos met een bril

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
Macro fotografie met een voorzetlens is nog moeilijker dan met een echte macrolens. Het lukt mij ook lang niet altijd om een goede scherpte te verkrijgen (met name door de werkafstand). 125mm is behoorlijk ingezoomd met een +4 dioptrie waardoor je een zeer beperkte DOF krijgt. Ik weet niet wat het bereik van je lens is maar probeer eens iets minder in te zoomen en een nog kleiner diafragma te kiezen. Verdr bij voorkeur manueel scherp stellen of direct na de focus doordrukken.

Gr. X.
Bedankt voor je reactie, Xarder, en helemaal mee eens ... de scherptediepte is zo minimaal dat het allemaal zeer nauwkeurig luistert.

Manueel scherp stellen doe ik sowieso , maar ik ga je andere tips ook eens uitproberen als ik eens een uurtje tijd heb (misschien dit weekend) ... en als we een nieuw, fris boeketje in huis hebben ...

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten