Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Archief (gesloten) > Fotodiscussie Extra

Fotodiscussie Extra Voortaan gebeuren de fotobeoordelingen in de respectievelijke subfora van de fotohoek.

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 24 november 2007, 17:22
Thomas4's schermafbeelding
Thomas4 Thomas4 is offline
Member

Standaard Drive (basketbal)

Deze foto heb ik onlangs op de wedstrijd van Dynamo Bertem tegen GB Oostende genomen.

EXIF:
Canon Eos 30D
50mm
F2.2
1/320s
Iso 1600

Zelf ben ik tevreden over de foto, maar er zullen waarschijnlijk nog wel dingen beter kunnen.

of
  #2 (permalink)  
Oud 24 november 2007, 20:42
PLATO's schermafbeelding
PLATO PLATO is offline
Senior Member

Standaard Re: Drive (basketbal)

Knappe compo die mooi de determinatie van de aanvaller en de verdediger weergeeft. Wel vreemd dat je nog zo veel scherptediepte hebt met diafragma 2.2.
  #3 (permalink)  
Oud 25 november 2007, 22:43
y-cam's schermafbeelding
y-cam y-cam is offline
Member

dynamisch beeld en mooi de actie vastgelegd. Kleuren ogen natuurlijk (allicht niet makkelijk in zo een sporthal met moeilijke verlichting).
  #4 (permalink)  
Oud 25 november 2007, 23:31
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
Wel vreemd dat je nog zo veel scherptediepte hebt met diafragma 2.2.
Dat zal waarschijnlijk te wijten zijn aan de brandpuntsafstand van 50mm. Met een 85mm zou ik mijn onderwerp al beter kunnen isoleren, maar ik zit in de sporthal echt vlak naast het veld dus ik vrees dat 85mm dan soms gewoon te lang gaat zijn. En voor een 24-70 F2.8 heb ik als student geen geld en met F2.8 zou ik niet toekomen. Ik moet nu al op F2.2 een stop onderbelichten...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
Kleuren ogen natuurlijk (allicht niet makkelijk in zo een sporthal met moeilijke verlichting).
Ik heb mijn witbalans vooraf met een grijskaart ingesteld. Als ik de auto-wb gebruik zien de kleuren er een pak minder uit. De verlichting in de sporthal is inderdaad heel slecht.

Het enige wat ik dus uit de commentaren kan opmaken is dat de achtergrond te druk is. Zijn er nog andere commentaren of zou deze plaat in showcase kunnen?
  #5 (permalink)  
Oud 26 november 2007, 19:36
hjanssen's schermafbeelding
hjanssen hjanssen is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas4 Bekijk bericht
met F2.8 zou ik niet toekomen. Ik moet nu al op F2.2 een stop onderbelichten...
Ik weet niet of je met je camera nog hoger in de iso kan, maar ik ontdekt dat mijn camera(D200) een beter resultaat geef als ik correct belicht op 2500 iso als onderbelicht op 1600. Het is het proberen waard.
  #6 (permalink)  
Oud 26 november 2007, 20:09
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
Ik weet niet of je met je camera nog hoger in de iso kan, maar ik ontdekt dat mijn camera(D200) een beter resultaat geef als ik correct belicht op 2500 iso als onderbelicht op 1600. Het is het proberen waard.
Ik kan op iso3200 werken, maar ik weet niet of ik dan meer ruis zal krijgen of niet. Ik heb het nog niet gedurfd om een volledige wedstrijd op iso3200 te fotograferen want als het dan achteraf nog slechter dan iso1600 zou zijn...
Maar ik zal het volgende wedstrijd misschien eens proberen.
Voor u is de ruis dus een minpunt aan deze foto? Ik had deze foto laten afdrukken op 10x15 formaat en daar is de ruis nog aanvaardbaar. Als ik deze foto in een groter formaat (20x30 bijvoorbeeld) zou laten afdrukken, ga ik de ruis dan sterker zien?
  #7 (permalink)  
Oud 27 november 2007, 18:50
Senior Member

Ik zie in de gezichten voornamelijke rare kleuren, die denk ik door ruis komen. Bij afdrukken heb ik altijd dat de ruis minder zichtbaar is als op het scherm. Download eens een trial van DxO 5 en dan daar je RAWs mee ontwikkelen.

PS ik kan tot 3200 iso op mijn D200, maar dat levert weer mindere resultaten, dus probeer ik maar 1700 en 2500 als het donker is.

PPss Ik gebruik ook altijd spotmeting, bij Nikon gaat dan de licgtmeetspot mee met de AFspot, zodat het onderwerp wat scherp is goed belicht is, ik weet niks van een Canon.
  #8 (permalink)  
Oud 27 november 2007, 22:58
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
Ik zie in de gezichten voornamelijke rare kleuren, die denk ik door ruis komen. Bij afdrukken heb ik altijd dat de ruis minder zichtbaar is als op het scherm. Download eens een trial van DxO 5 en dan daar je RAWs mee ontwikkelen.

PS ik kan tot 3200 iso op mijn D200, maar dat levert weer mindere resultaten, dus probeer ik maar 1700 en 2500 als het donker is.

PPss Ik gebruik ook altijd spotmeting, bij Nikon gaat dan de licgtmeetspot mee met de AFspot, zodat het onderwerp wat scherp is goed belicht is, ik weet niks van een Canon.
Ik heb dpp even de ruis laten verwijderen op de foto. Ik weet niet of het nu beter is. DxO kon die foto blijkbaar niet openen...
Meetmodus maakt toch eigenlijk niets uit? Ik zet gewoon mijn sluitertijd op 1/320 en mijn diafragma op 2.2 en achteraf regel ik de belichting bij. Of werk ik verkeerd? Hoe zet jij eigenlijk de autofocus van jouw D200? Ik stel altijd alleen het middelste focus punt in omdat de lens anders vaak focust op de achtergrond en niet op de speler.

#9 (permalink)  
Oud 29 november 2007, 15:34
Senior Member

Op mijn D200 gebruik ik alle focuspunten(niet tegelijk), maar ik doe geen sport maar concert en dat gaat iets langzamer. Ik gebruik vaak spotmeting, bij nikon wordt dan de AF-spot ook lichtmeetspot en dan op A, ik heb me er dan al opgetraind dat ik hoor of de sluitersnelheid hoog genoeg is. Met de spot volg ik het gedeelte wat ik scherp en goedbelicht wil hebben, als het wat veel beweegt zet ik de focustracking aan.

DxO moet files van de 30D kunnen openen, misschien niet de camera geladen bij het downloaden van het programma.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten