'k ben van't weekend eens gaan rotsklimmen en heb eens wat foto's proberen te trekken. Je kent dat wel, die superspectaculaire beelden hè. Hieronder mijn beste, maar ik vind 'm niet schrikwekkend genoeg.
Zijn er dingen waarop ik moet letten om 'm nog beter (spectaculairder) te maken als ik nog eens ga fotograferen?
![]()
Schrikwekkend? Probeer eens meer de diepte onder de klimmer vast te leggen. Fotografeer hem van boven af dus...
Misschien vanuit een andere hoek trekken, zodat het meer een overhang lijkt. En met een beetje gaussian op de wand kan je er zelfs een 8a+ van maken![]()
Nee, ik denk dat beter inzoomen, het contrast verhogen en de klimmer in 'echte actie' laten zien (met de benodigde spierbundels) het nodige effect kan geven
Groetjes,
MArco
herm, je kunt de diepte vergroten of verkleinen door de keuze van je brandpuntafstand. Deze is volgens mij ingezoomd en op telestand verkleint de diepte altijd. Wil je meer diepte ga dan dichter op de klimmer staan en gebruik de groothoekstand. In de praktijk zal dat natuurlijk niet altijd gemakkelijk zijn gezien de activiteit waar je mee bezig bent maar toch is dat de oplossing.
fredje
Het moment heeft geen spanning. Hij rust daar wat uit door aan zijn schlinge te hangen. Probeer dit eens in de zomer. Dat de persoon ook wat lichter gekleed is en dat je echt de spieren goed kunt zien. Dus meer een close-up. Misschien ook dat je de handen ziet met magnesium aan de vingertoppen. Overhang is natuurlijk spectaculair.
Probeer het in het begin eerst op korte stukken zodat je zelf wat meer en sneller kunt bewegen in andere posities (FontainB. / Luxemburg / M-Duitsland)
Hoe dan ook de klimmer moet in actie zijn en niet uitrusten. Het kan ook leuk zijn om een met speleo te werken (wel moeilijker met licht).
Of van bovenaf terwijl iemand met een "aapje" het touw omhoog komt.
Misschien ook oefenen in de hal voor positie en expressie.
Ik krijg weer allemaal ideeën. Trouwens ; afgelopen weekend waren de rotsen wel serieus koud.