|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Fotodiscussie Extra Voortaan gebeuren de fotobeoordelingen in de respectievelijke subfora van de fotohoek. |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Na het verwerken van de beoordelingen heb ik voor de laatste fase slechts twee inzendingen ontvangen (sluiting uiterlijk 28 jan). Ik heb nog even gewacht of er meerdere zouden verschijnen (web-vertragingen door die nieuwe virussen bv?) maar tot op heden is verder niets gearriveerd.
Ik weet niet of de hele opzet voor alle deelnemers duidelijk is, dus hier nog eens een overzicht. Een lang verhaal, maar ik vraag de geïnteresseerden in de fotoschool om het toch helemaal door te lezen ![]() 1. In de eerste fase moeten twee foto's worden opgestuurd. Gemaakt volgens de opdracht, van een onderwerp zoals omschreven. Dit zal telkens een ander onderwerp zijn. Dit betekent daarom ook je na deelname opnieuw kunt inschrijven. Je wordt dan in een nieuwe komende groep ingedeeld en je krijgt dan een andere opdracht. Dit betekent ook dat als je je ingeschreven hebt, je in eerste instantie slechts één opdracht uitvoert. Als je echt iets van de FS wilt opsteken, is het dan ook slim om ook als niet-deelnemer de opdrachten uit te voeren. Omdat ik het liefst zie dat de deelnemers zonder ideën vn anderen te kunnen gebruiken hun eigen werk moeten tonen, vraag ik enkel dat de niet-deelnemers met hun inzendingen wachten totdat de eerste foto's online zijn gezet. Daarna kunnen ze hun eigen foto's posten, maar ook hun beoordelingen geven. Van de mogelijkheid als niet-deelnemer toch als een soort schaduw-deelnemer mee te doen wordt niet echt heel veel gebruik gemaakt. Ik weet -uit emails bv- dat een aantal toch zelf op de achtergrond meedoet, maar ik wil juist aandringen om dat op de vóórgrond te doen. Post dus gerust ook zelf wat je hebt gemaakt en probeer ook als niet-deelnemer feedback van anderen te krijgen. Want dat is precies wat het leerproces in fotografie is; zien en horen -en discussieren over- wat anderen van je foto's vinden. Post dus ook als niet-deelnemer je foto met als titel FS x en neem dus deel, zet niet alleen die foto's op je eigen harde schijf. Je leert uiteraard al iets doordat je gedwongen wordt een bepaalde foto te moeten maken op een bepaalde manier (ik denk dat bv ook de challenge op dat gebied al leerzaam kan zijn, maar de beoordeling is daar anders, meer toch een selectie/wedstrijd dan een algemene beoordeling). Maar juist het beoordelen, zoals eigenlijk ook het doel van het forum Beoordeel mijn foto is, kan je helpen om je eigen visie en uitwerking van jouw foto's bij te slijpen. 2. In de tweede fase moeten de deelnemers onderling hun resultaten beoordelen. Om een bepaalde kijk op de foto's af te dwingen, is ervoor gekozen om voor zowel beeld als techniek (zeg maar de esthetische en de technische aspecten) een + en een - te omschrijven. Niet om kritiek op die foto's te leveren of ze juist positief af te schilderen, maar om gedwongen te zijn goed naar de foto's te kijken en te proberen te omschrijven wat je er wel en wat je er niet aan bevalt. En meteen te zien van 'hee, dat had ik ook zo kunnen doen 'Ik weet dat de meeste deelnemers dit juist het moeilijkste vinden, maar ik denk dat die onderlinge beoordeling, juist om iets ervan te leren, nog belangrijker is dan het maken van de foto's. Ik denk dat er ook vaak enige schroom meespeelt om negatieve punten over andere foto's op te sommen, een beetje met de gedachte 'ik ben immers zelf ook geen pro'. Toch denk ik dat het wel belangrijk is, juist als je geen pro bent. Ik heb daarom ook aangegeven dat je als cursist zowel die 'kritiek' moet kunnen geven èn ontvangen. Deelnemers aan de FS doen dat niet om te horen 'mooie foto', maar om er iets van op te kunnen steken. 3. Na de beoordelingen is het de bedoeling dat de deelnemers aan de hand van de beoordelingen kunnen overleggen, vragen stellen. Het is prima als iemand bv aangeeft 'je foto is te dit-of-dat'. Het mooie is dan juist dat je kunt vragen wat diegene precies bedoelt en je kunt vragen hoe je dat kunt vermijden. Of je kunt aangeven dat je dat met opzet hebt gedaan (waarna de overigen weer kunnen aangeven dat dat geen goed idee was, of kunnen aangeven dat als dat de bedoeling was, dat je daarin prima bent geslaagd, of... etc). 4. In de derde fase moet uiteindelijk één foto worden ingestuurd. Dit kan één van de oorspronkelijke foto's zijn. Maar het is ook mogelijk dat je deze (bv nav de beoordelingen) bewerkt of zelfs geheel opnieuw maakt. Ik probeer telkens per opdracht in te schatten hoe ik de periodes voor de 1e, 2e en 3e fase indeel. Als ik bv elke fase standaard 10 dagen laat duren, kan de eerste fase misschien wat kort zijn als de opdracht bv zou zijn 'maak een sportfoto'. Je zult dan in dat ene weekeinde naar de plaatselijke sportclub moeten gaan om foto's te maken. Dat kan natuurlijk een probleem zijn als je dat weekeinde net al andere plannen hebt. Ik probeer dus de looptijden voor de fases een beetje aan te passen aan de opdracht. 5. Na het inzenden van de uiteindelijke foto is de FS voor de huidige groep deelnemers technisch gezien afgelopen. Nu begint bv op 1 feb de derde groep aan een nieuwe opdracht. Maar dat wil niet zeggen dat FS02 dan helemaal ten einde is. Want ik kan me voorstellen dat er nav de laatste foto's nieuwe opmerkingen of vragen komen. Of dat een deelnemer zegt: "Ik heb nu mijn laatste foto opgestuurd, maar ik weet nog steeds niet hoe ik die belichting, kleuren, kadrering of wat dan ook beter moet krijgen". De nieuwe FS begint met de volgende groep, maar dat betekent niet dat de huidige groep dat daarom allemaal als afgerond moet beschouwen. Heb je dus nog steeds vragen over je eigen foto of opmerkingen over foto's van anderen, laat die zeker niet achterwege. Post die dus gewoon in Beoordeel mijn foto (liefst wel met de FS-vermelding in de titel, bv FS02: Belichting of zoiets. Op die manier blijft ook het forum Beoordeel overzichtelijk en kunnen niet alleen de overige deelnemers, maar ook de andere geinteresseerden (waaronder deelnemers van andere groepen) het ook allemaal gemakkelijk terugvinden). Het probleem is dat ik zo snel mogelijk probeer te ontdekken of de fotoschool een bestaansrecht heeft in deze vorm. Want momenteel kost het me erg veel tijd om alleen al alles bij elkaar te zetten. De beoordelingen in een voorgedefinieerd html-bestand helpt al een hoop, maar elk bestand bevat toch de beoordelingen van één persoon en dat moet weer worden uitgesmeerd over de afzonderlijke foto's. Dus dan nog betekent dat lang kopieren en plakken. Daarom willen we bij BD de fotoschool een eigen plaats geven op de site, waarbij de deelnemers zelf hun foto's kunnen uploaden, beoordelingen invoeren in voorgedefinieerde formulieren etc en dat wordt dan mooi op een vooraf bepaalde datum allemaal getoond. Maar dat vereist nogal wat programmeerwerk. Ik heb de hele structuur voor een dergelijke programma-opzet al uitgewerkt, maar voordat ik iemand ga vragen om dat allemaal effectief te programmeren, lijkt het me zinvol om eerst te zien of deze opzet nut heeft. Maw: of het de moeite waard is om dat allemaal te laten uitwerken, want het is een behoorlijk karwei om dat uit te gaan werken Graag jullie reacties, opmerkigen, vragen etc Erik |
|
|||
|
Persoonlijk vind ik fotoschool een schitterend idee. En ik zou het dan ook spijtig vinden als het zou stoppen.
Een eigen deel op de site lijkt me een noodzaak als het verder uitgebouwd gaat worden. Ik denk dat dat het voor alle deelnemers ook veel overzichtelijker gaat maken. En het gaat het voor nieuwe mensen ook eenvoudiger maken om deel te nemen. Ondanks het feit dat ik hier al enkele maanden iedere dag probeer zoveel mogelijk posts te lezen, ben ik helaas nog nooit een topic tegengekomen om me in te schrijven voor fs. En misschien zijn er wel meer mensen zoals mij. Andere beoordelingstopics worden veel te snel naar onderen gedrukt. En zelfs al zijn er afentoe mensen die het topic terug naar boven halen. Toch is het niet zo gemakkelijk voor deelnemers die niet elke dag tijd hebben om het forum te lezen om de topics juist op te volgen. Dus om een lang verhaal korter te maken, het idee van fotoschool kan ik enkel toejuichen en ik hoop dat er een eigen stukje site komt. K. Hierbij zou ik me dan ook graag meteen inschrijven voor fs3 ![]() |
|
||||
|
Citaat:
FS3 zal moeilijk worden aangezien er een inschrijvingstopic is waar veel (+_50) mensen zich hebben opgegeven. Ik wil je wel in die topic inschrijven alleen dat zal dan niet voor FS3 zijn maar voor een latere groep. reply even in die topic die ik je gaf. Doei Leo |
|
|||||
|
De interesse en de goede voornemens tov FS zijn er wel degelijk, dat zie je aan het aantal ingeschreven leden.
Waar volgens mij het schoentje wringt is het daadwerkelijk engagement. Engagement om voor een op voorhand bepaalde datum een op voorhand bepaald onderwerp te fotograferen, daarna voor een op voorhand bepaalde datum 80 commentaarlijnen te schrijven en tenslotte op een op voorhand bepaalde datum een definitieve foto in te sturen. Ik vind BD een enorm leerrijk, inspirerend en gezellig forum, maar uiteindelijk is alles vrijblijvend (en dat moet ook zo blijven); je post een foto over een onderwerp naar keuze op een moment dat je zelf kiest, je post een reply op een foto of een topic naar keuze, je blijft enkele weken weg zonder verantwoording te moeten afleggen. Kandidaat-deelnemers aan de FS moeten beseffen dat de FS hiervan grondig verschilt: als je je kandidaat stelt, doe je de rit uit, ook al spreekt het onderwerp je op het eerste gezicht niet aan, ook al lukt de eerste avond de opdracht van geen kanten, ook al word je in de loop van de FS geconfronteerd met obstakels in uw agenda: ik heb het allemaal zelf aan de lijve ondervonden bij FS02. Anderen steken daar veel te veel tijd in om hier vrijblijvend engagement toe te laten (er blijven natuurlijk onvoorziene omstandigheden die verdere deelname in de loop van de rit onmogelijk maken, zoals ziekte, een defect aan de camera enz., maar dat zal zeker niet bij 8 van de 10 deelnemers voorvallen) Ik stel daarom voor om bij de start van de nieuwe groep de kandidaten hun engagement te laten bevestigen voor de volledige "rit", en dit in het belang van de andere deelnemers en van het werk dat Erik hierin steekt. FS03 start op 1 februari, je zou op dat moment van de 10 kandidaten via mail hun inschrijving en hun engagement voor de volledige sessie kunnen laten bevestigen. Kan de kandidaat op dat moment dat engagement niet aangaan? Geen probleem, dan verhuist hij naar de volgende groep en de volgende kandidaat op de lijst wordt gecontacteerd. Zoals Leo al aanhaalde, is het misschien aangewezen om enkele mensen bij deze organisatie te betrekken, zodat niet al het werk op dezelfde schouder rust. Alleszins bedankt aan de initiatiefnemers en vooral ook aan Erik, ik heb enorm veel bijgeleerd tijdens deze FS-sessie!
|
Citaat:
Maar idd het is natuurlijk geen opgave 'onder voorbehoud' als je je hiervoor opgeeft. 1....er zijn er genoeg die best lang wachten voor hun groep aan de beurt is, als er dan mensen hun kat sturen is dat jammer - kan je door omstandigheden echt niet, laat het dan tijdig weten....kan iemand anders doorschuiven. 2....je mede-shooters doe je er tekort mee door niet in te sturen of niet te beoordelen, en dat zal als beginner (mezelf bv) vast best lastig zijn andere foto's te beoordelen, maar een goede leerschool. 3....Erik z'n enthousiasme en tijd mag toch niet beschaamd worden door niet voor 100% deel te nemen. Alleszins 1 feburari komt eraan.....batterijen zijn opgeladen....en ik ook! Ga zo door Erik!
|
Toch het idee van een eigen sectie op het forum zou niet slecht zijn. Nu is het zoch wel even zoeken voor je iets tegenkomt. Ik ben helaas niet ingeschreven, maar moet ook zeggen dat ik heel weinig hier van tegenkom. Misschien ook omdat ik niet iedere dag hier te vinden ben. Maar jullie zijn goed bezig.
Kan iemand mij zeggen wanneer en waar ik mij zou kunnen opgeven? |
|
||||
|
@ KiloKilo: inschrijvingstopic
|
|
||||
sorry ericmaar ik ben elke dag op deze forum te vinden maar ik niet gezien dat er een post is geweest dat er aan de derde fase begonnen kon worden. word dit niet gemeld of zo, ik zit al de hele tijd te wachten op het starten van fase 3 en nu is het voorbij dat snap ik niet.
|
@wilco: De melding voor de derde fase staat in de sticky topic bovenaan (gepost 23 jan dacht ik). Het is niet ideaal op die manier, vandaar ook dat ik liever een systeem met programma erachter op de homepage van de site zou zien dan hier in het forum. Maar om daar veel werk in te steken, leek het me zinvoller eerst te zien of de FS een levensvatbaar intiatief zou blijven.
Ik heb daarom de werkwijze van de FS met de drie fases nog eens in het lijvige verhaal hier in de topicstart gezet. Juist om alle deelnemers van de FS (dus niet specifiek gericht aan de deelnemers van de huidige groep die de 3e fase hebben gemist) te laten weten hoe het werkt. Gezien de hoeveelheid werk die erin gaat steken zal ook de FS3 van feb nog op de email-manier werken en via dit forum. Vandaar dus die complete uitwerking. Overigens, zoals in dat stuk te lezen is begint de nieuwe FS dus 1 feb, maar dat betekent niet dat de FS2 daarmee voor de huidige deelnemers afgesloten is. Jullie kunnen nog steeds gewoon de 3e fase inzenden, vragen over stellen etc. Ik zal de twee ontvangen inzendingen alvast neerzetten in een HTML-pagina. Ik zal er geen album met thumbs van genereren, want dan wordt het weer teveel werk om telkens nieuw ontvangen inzendingen toe te voegen... @all: Mbt de uitwerking van de FS: Ik vind de inzet van de deelnemers belangrijk voor de andere deelnemers, niet zozeer vanwege mijn eigen inspanningen. De deelnemers die hebben ingezonden en beoordelingen hebben gegeven wachten daarna op het vervolg. En het is dan jammer als ze lang of zelfs vergeefs moeten wachten. In een geautomatiseerd systeem, dat dus een eigen plek op de site kan krijgen, zijn wat meer mogelijkheden. Ik hoef dan bv niet meer al die beoordelingen te kopieren en plakken (wat ook niet de leukste bezigheid mbt fotografie is ). Dan kunnen mensen ook vanuit het systeem automatisch een mailtje ontvangen wanneer bv hun groep van start gaat en wat de data zijn. Daarnaast bestaat er dan bv de mogelijkheid om twee groepen tegelijkertijd naast elkaar te laten draaien. Dit is beter dan bv één groep van 20, want daarin zou je bv 40 beoordelingen moeten geven (oei oei )Ik heb een dergelijk systeem al uitgewerkt, maar zoals ik aangaf is mijn algemene programmeerkennis ruim voldoende, maar kennis van bv de dialecten PHP/ASP nihil tot zelfs onder nul. Leo heeft al aangegeven daarmee te kunnen helpen, dus ik zal eens contact opnemen met Leo (en evt andere geinteresseerde helpers/programmeurs). Dus wie daarin kan en wil helpen, meldt je even bij Leo of bij mij Want ook ik zou het jammer vinden als de FS zou stoppen, juist omdat er daar iets mee te leren is (ondanks dat het beoordelen moeilijk is, of misschien wel dankzij ). Als je immers gewoon een willekeurige foto wilt tonen, dat kan allang in Showcase. Wil je een beoordeling, stel je vraag erbij en je kunt die in Beoordeel posten. Wil je werken aan een opdracht, dan kun je met de challenge meedoen. Dus juist het extra aspect van het gericht werken en onderling bekijken (door de gedwongen beoordeling) voegt volgens mij een stevige meerwaarde toe.De periode van één maand zou ik aan willen vasthouden. Het is idd mogelijk, zoals k@rel aangeeft, dat het slecht uitkomt of dat je nèt met onvoorziene problemen zit tijdens die periode. Dat alles zou gemakkelijker te omzeilen zijn door 2 maanden looptijd te nemen, maar ik denk dat in de eerste plaats de tijd voordat de rest dan aan de beurt is veel te lang wordt (vandaar dat ik in het toekomstige systeem ook met 2 groepen tegelijkertijd wil gaan werken, zodat je sneller en vaker aan de beurt kunt zijn). In de tweede plaats denk ik dat juist ook een beetje dwang in een (foto-)'schools' karakter beter werkt dan een te vrijblijvende opzet. Los dus van het feit dat dit voor de mededeelnemers niet echt ideaal zou zijn. Ik denk ook niet dat de huidige deelnemers te vrijblijvend hebben gewerkt, maar de topic gewoon niet hadden gevolgd en gemist wanneer de termijn voor deze derde fase inging. Ik ben er nl wel vanuit gegaan dat de deelnemers dit zelf zouden volgen; de topic rondom de opdrachten wordt daarom telkens door de mod Beoordeel sticky gemaakt. Ik zie dat dus zeker niet als onwil van de huidige deelnemers (want aan hun inzendingen en beoordelingen is wel te zien dat ze er enthousiast werk van hebben gemaakt). Dus om dat te voorkomen zou een centrale plek handig zijn. Maar totdat dat er is, moeten deelnemers dus de sticky goed in de gaten houden |
|
||||
|
@ Eric, bekijk op mijn website mijn gallerij eens, is dat iets om aan te passen?? Er kunnen nl comments gegeven worden op foto's en de foto's zelfs beoordelen met sterren (1/tm5)
Ik ben zelf nog al aan het testen met deze gallery en tot nu toe bevalt ie me wel. Je kunt nl. ook gebruikers aanmaken en deze dmv een wachtwoord foto's laten uploaden. Dan is eigenlijk dus het enige wat hoeft te gebeuren een loginnaam aanmaken en een wachtwoord, en mensen kunnen uploaden. Loginnaam is bijv dan FS1, FS2, etc. Ik neem aan dat we van de deelnemers wel kunnen verwachten dat zij niet elkaars foto's zullen verwijderen, maar dat komt wel goed denk ik, we zijn tenslotte allemaal volwassen toch?? Comments geven kan altijd geloof ik, maar het is wel goed te gebruiken voor dit doeleinde denk ik. Iedereen post foto's met de zelfde username en dus blijft het geheim van wie welke foto is. Een beetje layout en design aanpassen, termpjes wat aanpassen zodat het op de fotoschool slaat en klaar zijn we denk ik. http://www.x-arte.nl/kopermijn/ hij komt hier vandaan : http://coppermine.sourceforge.net/ Ik neem aan dat BD (als die er aan meewerken) een mysql dbase heft draaien en daar draait deze perfect op. de gallerij in totaal is niet eens zo groot, is maar +_ 5m en daar kan aan geknutseld worden zelfs. Groeten Leo [edit]@ Erik: ik heb je een mailtje gestuurd, maar ik kreeg weer die rare foutmelding als je hem niet hebt gekregen laat het me dan even weten dan verstuur ik hem thuis vanavond nog een keer.[/edit] |
|
|||||
|
Citaat:
De uiterste inzenddatum van de foto van fase 3 stond nochtans in het rood vermeld op de post waarin de link naar de beoordelingen van de andere deelnemers van FS gegeven werd. Ik vermoed dat elke deelnemer toch nieuwsgierig was naar de beoordelingen van zijn foto. Nu ja, het kan natuurlijk altijd zijn dat leden die post niet gevonden hebben of niet helemaal gelezen hebben, dan mag je mijn eerdere reactie in deze topic natuurlijk schrappen.
|
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de woorden uit de eerste bijdrage van K@rel in deze thread, uiteraard met enige gereserveerdheid omtrent het missen van de update zoals Wilco heeft aangegeven, wellicht veroorzaakt door het niet (meer) betrouwbaar versturen van mailtjes na een subscription.
Ook ik heb geleerd veel bewuster een onderwerp te benaderen, tern eerste omdat het een duidelijk omschreven opdracht is met deadline, maar ook omdat je weet dat je beoordeeld wordt... De gegunde tijd om de opdracht uit te voeren is niet al te lang, maar zeker genoeg om welbewust te fotograferen, desnoods nog een keer over. Het beoordelen is het gedeelte waar je - onbewust - toch ook veel van leert, je bekijkt de foto's op een heel andere wijze dan in de subfora " Beoordeel mijn foto" of " Showcase" . Ik vind zeker dat de FS op min of meer dezelfde voet door moet gaan, wellicht met wat technische aanpassingen (die het Erik ook wat makkelijker moeten maken) maar wat mij betreft volgens hetzelfde stramien. Ik zal zeker de volgende opdrachten mee gaan doen en mijn resultaten posten, want ik kan niet wachten tot "mijn klasje" weer aan de beurt is. Helaas heb ik geen snars verstand van programmeren op dit niveau, anders had ik graag mijn diensten aangeboden (of zoek je nog een oppas terwijl je aan het programmeren bent, Leo? ).Verder ben ik nog steeds geïnteresseerd in de foto's van (in ieder geval) Wilco... Dus ook van hieruit mijn steun aan Tim en Leo voor het initiatief en Erik voor de opdrachten, steun, begeleiding en organisatie ! |