Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13

Standaard Contrastrijke orchidee

Mijn eerste post in fotodiscutie Extra, benieuwd wat jullie er van vinden?

- Camera Model: Nikon D50
    - Lens: 105mm Sigma (Macro)
    - Sluitertijd: 1/8sec
    - Diafragma: F16
    - ISO: 400
    - Belichtingscompensatie: +0.7EV
    Alles wat voor het vastleggen zorgt kan iedereen hebben, maar denken dat het dan vanzelf gaat is roekeloos en dom.

Standaard Re: Contrastrijke orchidee

Mooie compo, scherp waar het moet.
    Misschien aan de linkerzijde wat afsnijden zodat de aandacht
    niet meer afgeleid wordt naar het paarse blaadje.
    Nu persoonlijk: ik hou niet van die overdreven kaders en
    vooral die naam in duidelijke letters

Links en onder wat croppen.
    De letters in het kader vind ik persoonlijk erg storend.
    Marlies

Bedankt voor de commentaar. En ik moet eerlijk zijn... de letters van m'n naam zijn hier enorm overdreven, dus zal even alle tips toepassen en dan kom je dus tot dit resultaat:

Zo beter?
    Alles wat voor het vastleggen zorgt kan iedereen hebben, maar denken dat het dan vanzelf gaat is roekeloos en dom.

250 keer bekeken en nog maar 2 reacties
    Ligt het aan de foto of ben ik gewoon zo ongeduldig?

Originele compo en heel mooi van kleur en licht!
    Verder ben ik het eens met dyafani!

In tegenstelling tot mijn voorgangers vind ik de compo niet zo geslaagd. Het is moeilijk om uit te maken wat we nu te zien krijgen, bovendien komt het geheel redelijk rommelig over (o.a. met de groene stengels).

Dit kan je enkel voorkomen door een ander standpunt in te nemen, zodanig dat een rustigere compositie bekomen wordt.

Groetjes, Wim
    Nikon D7000 - Nikon 17-55mm/2.8 - Nikon 70-300mm - Nikon 35mm/1.8 - Nikon 50mm/1.8 - Sigma 10-20mm
    Fuji X-T1 - Fuji 23mm/1.4 - Fuji 35mm/1.4 - Fuji 18-135

Ik vind eigenlijk het formaat van de eerste foto prettiger om naar te kijken,
    ik zou dan ook ipv te croppen proberen om dat storende paarse blaadje weg te poetsen. Wat betreft het kader met je naam, dat is in de eerste dan weer overdreven.
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Om iedereen te vreden te houden... heb ik er voor gezorgd dat het blaadje er af is en de groene stengels er niet meer zijn... graag jullie reactie wat jullie heb beste vinden, want ik vind de foto nogal leeg.

Al op voorhand bedankt,
    Tom

Mooie opname, al vind ik persoonlijk wel dat er teveel contrast is.
    Een orchidee is een zeer mooie (dame) elegante bloem. Deze moet je dan ook met respect sfeervol in beeld brengen.
    Het wegpoetsen van takjes en groene blaadjes is niet mijn stijl. De natuur is zoals hij is en dat hoop ik nog heel lang te mogen aanschouwen.

Wat wel heel belangrijk is bij macrofotografie, is dat je altijd moet trachten de achterwand van je camera parallel te laten lopen met met het vlak wat je fotografeerd in dit geval de bloem.
    Op deze wijze voorkom je dat er vertekening en een ongewenste DOF komt. Deze bloem zit normaliter een bloempot dus die kunje makkelijk draaien.

Persoonlijke smaken verschillen en dat is ook maar goed ook.
    mvgr
    antoine200

Persoonlijk vindt ik de tweede bewerking de beste.
    Bij de laatste wordt het te steriel met weggepoeste takjes en zo.

Foto 2 dus

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
    Het wegpoetsen van takjes en groene blaadjes is niet mijn stijl. De natuur is zoals hij is en dat hoop ik nog heel lang te mogen aanschouwen.

Wat wel heel belangrijk is bij macrofotografie, is dat je altijd moet trachten de achterwand van je camera parallel te laten lopen met met het vlak wat je fotografeerd in dit geval de bloem.
    Op deze wijze voorkom je dat er vertekening en een ongewenste DOF komt. Deze bloem zit normaliter een bloempot dus die kunje makkelijk draaien.
    antoine200
    Beste Antoine,

over het eerste ben ik het met je eens, ik wou dit dan ook helemaal niet doen maar ik wou maar aantonen dat de foto zo te 'leeg' was en dus ook niet meer mooi.
    Over het tweede dat je zegt ben ik toch niet helemaal maa.. de achterwand (waar dus het schermpje is) moet je dus eigenlijk gelijk laten lopen met de bloem die je fotogafeerd (dus eigenlijk recht voor het onderwerp... ben ik juist of fout?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke6 Bekijk bericht
    Beste Antoine,

over het eerste ben ik het met je eens, ik wou dit dan ook helemaal niet doen maar ik wou maar aantonen dat de foto zo te 'leeg' was en dus ook niet meer mooi.
    Over het tweede dat je zegt ben ik toch niet helemaal maa.. de achterwand (waar dus het schermpje is) moet je dus eigenlijk gelijk laten lopen met de bloem die je fotogafeerd (dus eigenlijk recht voor het onderwerp... ben ik juist of fout?

Ik was al bang dat je dit niet zou begrijpen.
    2e poging dan maar.
    Eerst iets over de scherptediepte:
    De scherptediepte is van een aantal factoren afhankelijk.
    Ten eerste het diafragma. Het nemen van een kleiner diafragma (groter getal) vergroot dus de scherptediepte. Vervolgens heeft de instelafstand invloed. Hoe dichterbij wordt ingesteld, des te geringer wordt de scherptediepte.
    Bij dichtbij- en macro-opnamen bedraagt ze dikwijls nog maar enkele millimeters.
    Ten slotte hangt de scherptediepte ook nog af van de brandpuntafstand van het objectief. Objectieven met lange brandpuntafstand hebben een aanzienlijk kleinere scherptediepte dan objectieven met korte brandpuntafstand.
    Zo is bij een 200mm objectief de scherptediepte slechts een zestiende van die van een 50mm objectief.

Als je nu bij macro- opnamen (scherptediepte nog maar een paar millimeters) je camera niet parallel (evenwijdig) instelt op het onderwerp dan heb je niet de gewenste DOF.
    Hopelijk is het je nu duidelijk.

Hier kun je gratis een goede cursus fotograferen downloaden
    http://www.natuurfotografie.be/fotoc...Fotocursus.htm

mvgr
    antoine200
    Laatst gewijzigd door antoine200; 30 juli 2007 om 11:45 Reden: toevoeging cursus fotograferen

Regels voor berichten