Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Classic car

Standaard Classic car

Ik weet niet echt goed wat ik er zelf van moet vinden...

Graag kritiek en tips, zeker ook de opbouw/compositie.

D200
    1/400 - f8
    28mm
    ISO 200
    -1 LW

Mvg
    Gert

Standaard Re: Classic car

Hai Gert,

Ik zou een uitsnede maken van de wagen,tot je juist de witte ruwe muur hebt en de auto. Belichting op de wagen vind ik wel geslaagd.

Misschien nog andere standpunten kunnen innemen,maar ik heb dat ook altijd nadien dat ik zeg verdorie khad zo of zo moeten staan.

Je merkt dat je aandacht besteed hebt aan de compositie. Elementen zijn zorgvuldig gekadreerd, geen overbodige rommel, geen bruusk afgesneden onderwerpen. Maar ik begrijp je twijfel. Volgens mij zit het probleem in de eerste plaats in de hiërarchie: je fotografeert een majasculptuur (?) en een auto, die allebei even veel aandacht vragen, maar niet echt in relatie tot elkaar staan. Geen van de twee onderwerpen staat op de voorgrond. Volgens mij had je hier een keuze moeten maken en prioriteit bij een van beide moeten leggen.

Door je standpunt te veranderen en niet loodrecht op de muur te fotograferen zou je meer dieptewerking kunnen creëren. Focus op een element van de wagen met de majasculptuur een stukje uit focus had me interessanter geleken.

Het licht op dat uur zat blijkbaar ook niet echt mee, met harde, diepe schaduwen als gevolg.

Maar hoe dan ook: een slechte foto vind ik het niet. Een leuke, verzorgde vakantiefoto zou ik zeggen.
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Hoi,
    zelfde probleem als hierboven : vicberger

als ik de foto bekijk gaan mijn ogen steeds van het ene onderwerp : maya-teken
    naar het andere onderwerp : auto.

heb ook een gevoel, dat het onderwerp een miniatuur autootje is, wat zeker niet zo zal zijn, maar die indruk krijg ik door naar de foto te kijken.

over scherpte spreek ik mij niet uit, is moeilijk te bepalen, als men de foto op verschillende beeldschermen bekijkt.
    Jos
    Site

Bedankt voor alle commentaren, jullie hebben verwoord waar ik zelf bang voor was; er is een spanning tussen de twee onderwerpen.

De opname is in Canada gemaakt. Ik zag beide elementen op de parking van een supermarkt en bedoeling van de opname was een goede compositie te maken rond beide zaken - enerzijds een typische noord amerikaanse classic car en anderzijds het embleem van de indianen.

Het is dus geen succes geworden, hij zal wel in mijn reisalbum belanden maar niet aan de muur.

Mvg
    Gert

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pre Bekijk bericht
    Het is dus geen succes geworden, hij zal wel in mijn reisalbum belanden maar niet aan de muur.
    Dat begrijp ik niet. Er zijn twee prachtige foto's:
    - de ene is een crop met de nadruk op de sculptuur (afsnijden tot vlak boven het dak van de auto);
    - de andere is een crop van de auto met die witte muur daarachter (crop tot aan de niet gestucte stenen).
    Laatst gewijzigd door Peterdep; 25 oktober 2007 om 21:20

Ik snap uw punt en ik zal dat ook doen, maar met "mislukt" bedoel ik dat hetgeen ik bij deze opname vooropgesteld had niet tot het juiste resultaat is gekomen. Daar moet ik dus aan werken. Compositie, dat is één van die dingen waar ik nog regelmatig mijn tanden op stuk bijt....

Mvg
    Gert

Pre, laat u niet ontmoedigen: dit is een mooie foto. Ik heb begrepen dat de auto niet door u in die positie geplaatst is. Moest je het kunnen herdoen dan zou je de auto perfekt recht tegen de muur geplaatst hebben met de wielen recht en dan zou ik wél van een perfekt plaatje spreken. De kleuren zitten goed,de scherpte ook, de lichtinval vind ik schitterend en de dualiteit tussen beide elementen is juist de bedoeling van de opname. Door de plaatsing in de foto kan iedereen erbij filosoferen wat men wil: dat doen gerenomeerde critici ook met wereldberoemde schilderijen (god mag weten wat men daar allemaal achter zoekt). Ik vind het een pluspunt dat je dit ZIET ! Goe bezig.

Maak er eens een staande foto van, de auto,het mooie strijklicht op de muur en natuurlijk het blauw van de lucht niet vergeten.
    Prachtig plaatje
    Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
    http://petermaas.blogspot.com/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pre Bekijk bericht
    Bedankt voor alle commentaren, jullie hebben verwoord waar ik zelf bang voor was; er is een spanning tussen de twee onderwerpen.
    So what ? De spanning tussen de 2 elementen IS juist het onderwerp. Niks mis met deze foto. Ik vind hem eigenlijk geniaal -- ik blijf er naar kijken. Kan zo de HoF in voor mij.

Als je goed kijkt zie je trouwens wel wat overeenkomsten in de stijl tussen de 2 'ornamenten' (zie bv de 4 cirkeltjes, de gebogen lijnen ... ). Ik moest onwillekeurig aan Tati denken.

Regeltjes zijn maar regeltjes. Soms moet je een keer durven afwijken. In dit geval dus heel geslaagd.
    Nikon D80 - Tamron 17-50 DiII - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - Minolta A1 - http://pbase.com/alain_db
    Als je enkel een hamer hebt, begin je elk probleem als een spijker te zien

Regels voor berichten