Gisteren organiseerde Licht Gekanteld een cultureel avondje met onder andere Cinnabar Green op het programma. Hier zie je de zangeres van de groep.
Hier vind je de originele foto.
Genomen met m'n 50mm.
1/50
F2.5
ISO 400
fotofarah
Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8
Het scherpst op deze foto is de microfoon. Omdat die nog aan het statief vastzit, heeft die waarschijnlijk het minst bewogen.
Ik weet niet hoe jouw A100 presteert in de hogere ISO-waarden, maar die zal je nodig hebben om in dit soort situaties een snellere sluitertijd te bekomen.
Probeer volgende keer ook dichter bij het onderwerp te komen, dan hoef je niet zo veel uit te snijden. Dat heeft ook een negatieve invloed op de scherpte.
Hier heeft ofwel het onderwerp, ofwel de fotografe bewogen. Met een sluitertijd van 1/50 is dat niet abnormaal.![]()
Vriendelijke groet,
Jos
Toch vind ik de scherpte op haar gezicht wel voldoende, niet? Klik hier voor een 100% uitsnede.
Vanaf ISO 800 produceert mijn fototoestel al iets te veel ruis naar mijn zin. Op ISO 400 heb je daar normaal gezien nog geen last van. Gisteren heb ik mijn ISO-waarde met opzet op 400 laten staan.
Ik zat recht voor het podium op mijn knieën, ten eerste omdat ik dat standpunt wel mooi vond en ten tweede omdat de mensen achter mij neerzaten en ik hun zicht niet wilde ontnemen. De originele foto vond ik op zich nog wel oké qua compositie, maar deze uitsnede vond ik toch net iets beter. 't Was dus niet echt een kwestie van moeten.
Misschien hebben we allebei wel een beetje bewogen? Wel jammer, want ik vond deze foto echt wel erg scherp.
Zou een unsharp mask deze foto beter kunnen maken?
fotofarah
Even genummerd...
1+4. Jos heeft gelijk. De microfoon is het scherpst. Je kan er niet omheen. Meteen maakt dat de scherpstelling fout zit, tenzij de je de microfoon wou fotograferen. De algehele scherpte doet er dan eigenlijk weinig toe. Het is een beetje zoals met de neus en de ogen... Je werkt met een groot diafragma, en dan is het wel essentieel dat je correct scherpstelt.
2. 50mm - 1/50ste... 't zou moeten kunnen, maar moeilijk als je object beweegt.
3. Het standpunt kies je meestal niet zelf, en ik vind het eigenlijk helemaal niet slecht. Wat je uitsnede betreft... ik vind het originele plaatje stukken beter dan je uitsnede.
5. Proberen...
Mvg
Dit is het originele formaat. Ik heb haar gezicht een beetje proberen te verscherpen in PS.
fotofarah
Om een foto te vergelijken met zijn verbeterde versie, open ik elke foto op een apart blad in Explorer 7. En dan maar switchen.
Dat lukt hier niet zo goed omdat je de originele foto genomen hebt.
Ik heb toch de indruk dat de scherpte (op de ogen) iets beter geworden is.
Eigenlijk vind ik die open compositie van de laatste ook beter. Ze heeft meer ademruimte, meer ruimte om te bewegen () in het plaatje.
Eén duimpje dus.![]()
Vriendelijke groet,
Jos
Zijn er niet nog wat mensen die positieve of negatieve (dat mag zeker, hou je niet in) commentaar op deze foto (de originele of de uitsnede) willen geven?
fotofarah
foto op zich doet me weinig - ik ken (uiteraard ?) ook de zangeres niet, dus zie ik vooral een madam, met haar mond open voor een microfoon staan ...
de uitsnede: scherpte ligt op de microfoon
oorspronkelijk beeld: onscherp ..., maar kijkt wel beter dan de uitsnede.
Groetjes,
Yves