|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
hallo,
afgelopen weekend was er nog es wa zon en heb es m'n nieuwe lens in't werk gesteld. De zon kwam van rechts, denk dat ie redelijk gelukt is, maar toch is het rechter gedeelte overbelicht. hoe kan ik dit wegwerken? instellingen op m'n kodak? Exif= Camera Model Name Canon EOS 300D DIGITAL Shooting Date/Time 10/07/2005 16:28:54 Shooting Mode Aperture-Priority AE Tv( Shutter Speed ) 1/640 Av( Aperture Value ) 5.6 Metering Mode Evaluative Exposure Compensation 0 ISO Speed 100 Lens 70.0 - 300.0 mm Focal Length 100.0 mm Image Size 3072x2048 Image Quality Fine Flash Off White Balance Daylight AF Mode AI Focus AF Parameters Contrast +1 Sharpness +1 Color saturation +1 Color tone Normal Color Space sRGB |
|
||||
|
Hey Nikidas,
foto valt aardig mee. Als ik naar je instellingen (EXIF) gegevens kijk dan zou ik het volgende gedaan hebben: Ik zou invulflits gebruiken om het linkergedeelte op te helderen, en waarschijnlijk zal het contrastverschil tussen links donker en rechts te licht meer in overeenstemming komen, ik bedoel dan dat je niet te veel stops verschil hebt. Je hebt ook een gemiddelde meting gebruikt: door je kadrering ziet het toestel een groot donker gedeelte achter uw onderwerp waardoor hij meer licht zal geven en dus rechts ietsje zal overbelichten. Ik denk wel dat je via photoshop kan werpen met shadow and highlights om dat in orde te krijgen. Maar ik vind het niet storend. Wel storend is dat haarsprietje idd dat precies door haar neus gaat Je kan bijv. eens meten op het rechterdeel en daarna op het linkerdeel en dan het gemiddelde nemen (dus in de M-stand) ipv uw diafragma voorkeuze. Maar zeker een goede shot Greetz, RonnyE
|
Neem dit eens door ivm met belichten:
http://www.canon.co.jp/Imaging/enjoydslr/p_4_001.html Een zeer informatieve site! Exposure Compensation 0, deze waarde (ev) is 0 dus dan heb je nog wat plaats om te spelen, lees bovenstaande link eens en je bent al een aardig eind opweg! Goe bezig
Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed Canon 10D - Grip BG-ED3 - Tamron 17-50 mm f/2.8 - Canon 50 mm f/1.8 - Tamron 28-75 mm f/2.8 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Lowepro mini trekker AW. |
|
|||
|
Hartelijk dank! Ik had die dag ook de shoot met het meisje volledig erop gedaan. Hieronder voorbeeld. Is dit dan beter?
EXIF: Camera Model Name Canon EOS 300D DIGITAL Shooting Mode Program AE Tv( Shutter Speed ) 1/250 Av( Aperture Value ) 8.0 Metering Mode Evaluative Exposure Compensation 0 ISO Speed 100 Lens 70.0 - 300.0 mm Focal Length 70.0 mm Image Size 3072x2048 Image Quality Fine Flash Off White Balance Daylight AF Mode AI Focus AF Parameters Contrast +1 Sharpness +1 Color saturation +1 Color tone Normal Color Space sRGB |
|
|||||
|
- bij modelfoto vermijd altijd binnenkant van hand en onderkant van voet
- bij buitenopnames in volle zon zorg voor invullicht (reflecterend paneel) om zware schaduwen bij te werken - hoed je voor zonnebrillen - zorg voor relaxe houdingen (zie krampachtige ader-aftekening in de pols) Henri
|
bij het zien van deze foto schiet volgende gedachte me spontaan in
"is dit fotografie voor gevorderde?" geen kwaad woord over deze compositie, maar sorry, kan me niet van dit gedacht ontdoen Mea Culpa
Canon EOS 300D + Nikon Coolpix 3700 + 70-300 mm F4 - 5,6 DG MACRO APO SUPER II. de gustibus et coloribus non est disputandum (over smaken en kleuren valt niet te twisten) major e longinquo reverentia (van afstand bezien, is alles mooi) |
|
||||
|
Citaat:
Waarom?
| Nikon D70 | Nikkor 18-70 3.5-4.5GED | Nikkor 70-300 4-5.6G | SB800 | PD70X | Manfrotto 680B | Velbon VS3 | Minolta Dynax7xi | Minolta AF28-105xi | Minolta 3500xi | Cokin filters | lampjes, softbox, parapluutjes | Appeltjes om te verwerken | |
|
||||
|
ik was weer eens te snel
Canon EOS 300D + Nikon Coolpix 3700 + 70-300 mm F4 - 5,6 DG MACRO APO SUPER II. de gustibus et coloribus non est disputandum (over smaken en kleuren valt niet te twisten) major e longinquo reverentia (van afstand bezien, is alles mooi) Laatst gewijzigd door Seth; 13 juli 2005 om 22:39 Reden: wrong answer |
|
||||
|
Citaat:
Als deelnemer mag u helemaal zelf bepalen in welk subforum (Beginners of Gevorderden) u post. Bedenk wel dat de kritieken in het subforum gevorderden wat zakelijker kunnen zijn. Ik denk dat dit genoeg zegt .
Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed Canon 10D - Grip BG-ED3 - Tamron 17-50 mm f/2.8 - Canon 50 mm f/1.8 - Tamron 28-75 mm f/2.8 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Lowepro mini trekker AW. Laatst gewijzigd door Xentro; 13 juli 2005 om 20:46 |
|
||||
|
nice words .... zou ik het beter kunnen verwoorden?
grijns "zakelijk"
Canon EOS 300D + Nikon Coolpix 3700 + 70-300 mm F4 - 5,6 DG MACRO APO SUPER II. de gustibus et coloribus non est disputandum (over smaken en kleuren valt niet te twisten) major e longinquo reverentia (van afstand bezien, is alles mooi) |
|
|||||
|
Citaat:
esthetiek: meestal verweerd en/of slecht verzorgd geloof: het tonen van je voetzool is namelijk in de Arabische cultuur een teken van gebrek aan respect en erg beledigend. bijgeloof: handpalm is machtsteken (zie Hitlergroet) natuurlijk kan je deze elementen tonen in specifieke gevallen, zoals bij publicitaire opnames voor huidverzorging en hygiëne bv, of voor medische doeleinden e.d. maar in klassieke modellen fotografie zal men ze met de nodige reserve behandelen. Henri
|
thx chrome, ik kan er ook maar van bij leren
|
||||
|
@ Henri,
met al het verschuldigde respect, maar dit vind ik echt wel 'er over'. meestal verweerd: mogelijk bij oudere modellen en dan nog ... Bovendien over het wegmoffelen van een sproet, scheve tand ... wordt moeilijk gedaan 'omdat dit nu net de eigenheid van een model uitmaakt'. Dat geldt dan minstens evenveel voor handen en voeten. slecht verzorgd: dames die poseren zijn doorgaan trots genoeg om ... De Arabische cultuur heeft ook problemen met het tonen van hals, schouders, navel ... moeten we dan van nu af alleen nog in burka's fotograferen? Voor alle duidelijkheid: ik wil dit respecteren, maar omgekeerd moet ook gerespecteerd/begrepen worden dat de westerse cultuur daar geen probleem mee heeft. Bovendien is de foto niet bedoeld voor de 'Arabische markt'. handpalm is machtsteken (zie Hitlergroet): Dat is wel echt ver gezocht! Dan mag je de buitenkant van een hand ook niet tonen want die vormt de vuist die slaat, ... kom nu!? Als een fotograaf of model problemen hebben met het tonen van ... oké. Maar om daar nu ook al 'regels' voor op te stellen. Bovendien zijn die er om van af te wijken. Ik vind het tonen van de voeten in deze houding uiting geven aan het ontspannende, relaxed gevoel van vakantie. Dus imho zeker kunnen.
| Nikon D70 | Nikkor 18-70 3.5-4.5GED | Nikkor 70-300 4-5.6G | SB800 | PD70X | Manfrotto 680B | Velbon VS3 | Minolta Dynax7xi | Minolta AF28-105xi | Minolta 3500xi | Cokin filters | lampjes, softbox, parapluutjes | Appeltjes om te verwerken | |
|
||||
|
Ik sluit me bij jou aan, Baron. Henri overdrijft niet alleen, teveel regeltjes zijn fnuikend voor de spontaniteit.
De twee foto, want daarvoor zijn we hier, is voor mij in niets een bikinishoot, laat staan een shoot, behalve dan het feit dat het meisje een bikini draagt. M.a.w., met enig geduld en een tele (voor het isoleren), schiet ik plaatjes van hetzelfde niveau op het strand of waar dan ook. Want sorry om zo cru te zijn, meer dan een plaatje is het niet. Het ontbreekt enige artistieke inbreng, er is geen moeite genomen om het onderwerp, bikinshoot, op een originele manier te benaderen. Technisch is het ook maar zo en zo. Als dit modelfotografie is, dan zeg ik op alle vlakken (houding, uitwerking, technische uitwerking, originaliteit, ...)Is dit een doordeweekse prent van een meid die aan het zonnen is in je tuin dan zeg ik een halve de andere helft verlies je aan het te harde licht.
|
|
|||||
|
Wat was ook weer de naam van dit forum? 'Professioneel' of 'gevorderden'?
Ik vind persoonlijk regelmatig de commentaren er wat 'over', en in deze thread valt dat weer op: de thread start met iemand die een foto post waarvan hij zelf het gevoel heeft dat ze wat te licht is op bepaalde plaatsen (wat er voor mij op wijst dat de fotograaf al 'gevorderd' is, aangezien hij niet meer tevreden is van alle kiekjes die uit zijn camera rollen.) en hij vraagt raad om dit te verbeteren/vermijden in de toekomst. Aanvankelijk komen er strenge, maar rechtvaardige commentaren, en handige tips, maar opeens schakelt men om naar 'de regels van portretfotografie' (kijk eens naar de foto, je ziet toch duidelijk dat dit geen poging is om een artistiek portret te creëren) en de vraag of deze foto wel 'gevorderd' mag genoemd worden. Het blijkt ook maar weer eens dat je als 'gevorderd' hobbyfotograaf niet in je tuin mag zitten zonder de nodige reflectieschermen bij de hand. (Al moet ik toegeven dat ik, na het lezen van een aantal andere threads, nu ook een mooi wit karton in mijn fototas heb zitten om een eventuele macro die ik wil trekken wat bij te lichten.) Post deze foto en vraag maar eens bij de beginners en kijk of er opbouwende kritiek komt: waarschijnlijk beperken de reacties zich tot 'mooi' en 'inderdaad een beetje aan de lichte kant op de rug en billen'. Wat kan de fotograaf daar nu mee? @Nikitas: Mooi. Inderdaad een beetje aan de lichte kant op de rug en billen. Nee, serieus, echt overbelicht vind ik hem niet. Het lijkt mij dat er nergens stukken uitgebrand zijn, behalve dat kleine vlekje op het voorhoofd. In een bewerkingsprogramma kan je als je wil nog een beetje 'darken highlights' (sorry, Engelse versie thuis) doen om de lichtste stukken een beetje tegen te houden, en dat vlekje op het voorhoofd kan als je het echt stoort wegklonen. Persoonlijk vind ik echter dat je aan dit soort foto's wel mag zien dat er een felle zon scheen, dat verklaart meteen ook de bikini. Zolang je niet met echt witte vlakken zit natuurlijk! Verder heb je al goede tips gekregen i.v.m. belichting, die ga ik dus niet herhalen. 't blijft dus toch wel een leuke foto waar je 'model' wel blij mee zal zijn denk ik. Al vind ik persoonlijk de tweede beter, daarop staat ze veel ontspannener (ondanks de gespannen aders in de pols )
|
Citaat:
Maar daarom vind ik deze kiekjes nog niet gevorderd, en vooral de zonnebril stoort me danig! Qua belichting vind ik deze foto's goed meevallen, ALS je zou beginnen inflitsen zeker oppassen dat je de boel niet vlak flitst, een beetje licht/donker variatie zoals hier is véél beter dan egale belichting over het gehele plaatje.
|
Citaat:
Zelf durf ik (nog) niet posten bij "gevorderden". Uit mijn gevoel wil ik wel het volgende meegeven: De eerste spreekt mij het meest aan. De tip over het haartje vind ik ook terecht. Scherpte ok. Zonnebril idd wat storend. Wat compo betreft, mss model idd iets meer "benen" geven, zo komt het gezicht uit centrum van foto. Grtz, Jurgen |
|
||||
|
Het probleem zit bij de titel, had daar "vakantiefoto van mijn lief " gestaan. Dan kon je op de volgende reacties rekenen : Die mag mijn valies eens dragen of daar wil ik ook wel mee op verlof of mooie foto, enz...
Nu je koos voor de titel " bikini shoot " en daar stel ik me toch ook iets anders voor dan een model op een handdoek in de meest simpele pose in het gras met een doordeweekse ( bijna uitgebrande ) belichting. Wat ik met voorstel bij een bikinishoot ( pas op, ik kan mis zijn he ! ). Laat uw model een iets meer pittige pose aannemen, zet haar op haar knieen met de benen een beetje open, indien mogelijk haar heupen een beetje gedraaid. Laat haar met haar handen in het haar zitten of laat ze haar bikinibroekje met haar duim een klein beetje naar beneden trekken en met haar andere hand het bovenstuk van de bikini vast houden met een gebalde vuist( beetje sexy ) en laat haar recht in de lens kijken met haar hoofd naar beneden gedraaid en een klein beetje schuin ( beetje verlegen). Vraag haar om niet te lachen, maar om een stoere blik en met haar mond een klein beetje open. Dit zijn zo de beelden die ik me voorstel als ik de titel "bikini shoot" lees. Maar eigenlijk is dit het model haar werk om die poses tot een goed eind te brengen zodat jij je kunt concentreren op uw werk, namelijk fotograferen. Als je aan het werk gaat met een minder ervaren model ( zoals ik meestal ). heb je ogen te kort. Je moet het model haar pose laten aannemen, kijken of de pose goed is ( niet te gemaakt ), letten op het gezicht ( uitdrukking ) kijken naar de details en of er nergens geen plooien/vel/dubbele kin te zien zijn. En als alles dan goed is kan je beginnen met fotograferen. En dat zie " ik " als volgt: Bij een bikini shoot heb je meer nodig dan alleen maar een fototoestel met een kaartje erin. Het ( voor mij ) voornaamste hulpmiddel bij het fotograferen is een reflectiescherm ( veel belangrijker dan het merk van uwen kodak ) met een statief of iemand die je kan helpen. Met een reflectiescherm krijg je niet alleen het effect dat uw model goed belicht is en dat er geen harde schaduwen ( door de zon ) te zien zijn maar het belangrijkste ( volgens mij ) is dat je de achtergrond daardoor van minder aandacht voorziet en zo het model uit de foto laat springen. Dit is al de helft van het WOOOWW effect. Indien je een hulpje hebt gevonden vraag je hem telkens dat je een foto gemaakt hebt het gereflecteerde licht weg te draaien, anders kan het model het niet volhouden ( door het zonlicht in de ogen ). Plaats nu het model met haar rug naar de zon. Zo heb je geen schaduwlijnen doormidden haar aangezicht, onder haar kin, enz.. ( zorg ervoor dat er geen lucht te zien is in de achtergrond v/d foto). Ook heb je zo een goed haarlichtje door het model met haar rug naar de zon te draaien. Laat het model haar pose aannemen ( kijk of alles goed is ), en richt ( of laat het richten ) het reflectiescherm op het model. De afstand van het reflectiescherm tot het model is een beetje zoeken ( veel/weinig zon ). Zet uw toestel op volledig manueel Stel uw witbalans in met een wit papier/grijskaart ( dit laat ik in het midden ). Een warme kleur is aangenaam bij dit soort foto's ( mijn gedacht he ! ) Stel uw toestel in op spotmeting en meet het licht op het meest belichte deel van het model. Maak ondertussen de opmerking dat ze zoooo mooooie ogen heeft En stel scherp op de ogen zonder uw belichting te veranderen. Half ingedrukt houden, compositie maken en juist voordat je gaat afdrukken roep je " ja " en klik. Waarom roep je " ja " voor je de foto schiet? Zo weet het model wanneer je gaat trekken, anders zitten ze ondertussen nog met hun gezichtsuitdrukking bezig en staat het model op de foto met een raar gezicht ( geloof me )
|
Niemand heeft het over de scherpte van het beeld, valt het jullie niet op dat detail in de huid onbestaande is hier. En dit is geen softing maar gedeeltelijk een mindere processing van het beeld en gedeeltelijk de ondermaatse prestaties van de lens die waarschijnlijk op 100 mm al bijna F5.6 heeft en dus met volle opening zeer softe beelden geeft. Waarschijnlijk zal de scherpte toenemen bij F8 en F11 maar want ben je daar mee, ik heb graag lenzen waar de volle opening ook een werkbaar diafragma is.
Het beeld is een familiefoto geschikt voor het album No more No Less! MVG, Jeff
|
Valt eerder onder categorie vakantiefoto's of beginners, ben het volledig met 'Lieven Lens' eens.
|
|
![]() |