Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Archief (gesloten) > Fotodiscussie Extra

Fotodiscussie Extra Voortaan gebeuren de fotobeoordelingen in de respectievelijke subfora van de fotohoek.

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 1 november 2007, 16:19
Liesbet B's schermafbeelding
Liesbet B Liesbet B is offline
Member

Standaard 3de poging Portrait

Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties en nuttige tips.
Terug me weten bezig te houden deze namiddag, rekening houdend met hetgeen er reeds gezegd is geweest.
Niet gemakkelijk alleszins...
Terug een model gevonden, dit keer ijsje en chips moeten beloven !
Het draait vooral om belichting. Wat vinden jullie hiervan?
En de ogen?

grtz
Liesbet

Exif:
Olympus E-500
iso 100
f:3,5
s 1/15
EV +0,3
40 mm
  #2 (permalink)  
Oud 1 november 2007, 19:53
FestinaLente is lid van de Belgiumdigital VZW FestinaLente's schermafbeelding
FestinaLente FestinaLente is offline
Senior Member

Standaard Re: 3de poging Portrait

De compo heeft bovenaan iets te veel ruimte naar mijn smaak. Ik zou hem beeldvullender maken... zoals DEZE.
Er zit al veel meer diepte in, tegenover in je tweede portret, maar het licht mag m.i. nog extremer... zie HIER, al zullen velen dat "te" licht vinden.
De pose is prima, en blijkbaar poseert ze graag. Nu kan iedereen zien dat ze effectief donkere ogen heeft. Bij het vorige portret was het gissen.

Ik vind het wel geslaagd... maar voor mij, mits aanpassing van de compo.
  #3 (permalink)  
Oud 1 november 2007, 20:10
robert. robert. is offline
Member

Gezichtsuitdrukking,pose,licht Formidablo ! zeer geslaagd portret.

met iets minder achtergrond idd nóg mooier
  #4 (permalink)  
Oud 1 november 2007, 20:16
Member

Bedankt voor de reacties alvast !

Zitten de ogen nu goed?
Het is niet evident, denk ik, om zonder het nodige materiaal een goede belichting te krijgen.
Het rechterlicht, is gewoon zonlicht. Voor de ogen zelf, had ik gisteren een bureaulamp op de grond geplaatst, rechts, maar blijkbaar had dit geen effect genoeg. (2de portrait)
Vandaag had ik voor een witte reflectie gezorgd, waardoor dit toch meer te zien is in de ogen. Maar is dit voldoende?

Heeft er iemand nog andere - goedkope - alternatieven om een goede belichting te verkrijgen?

grzt
Liesbet
  #5 (permalink)  
Oud 1 november 2007, 20:43
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liesbet B Bekijk bericht
Vandaag had ik voor een witte reflectie gezorgd, waardoor dit toch meer te zien is in de ogen. Maar is dit voldoende?

Heeft er iemand nog andere - goedkope - alternatieven om een goede belichting te verkrijgen?

grzt
Liesbet
Je toestel heeft ongetwijfeld een ingebouwde flash. Niet echt ideaal, maar het kan helpen, eventueel met een verzachter. Het flashlicht kan je normalerwijze ook regelen, in functie van het aanwezige licht. Als invulflash kan zo'n flash wel helpen.
Een ander middel is een reflectiescherm. Kleinere versies vind je in de koeltoog bij de ALDI, waar ze gebruikt worden om de gerookte zalm en heilbot op te presenteren. Ze zijn goudkleurig, wat meteen voor warmere tinten zorgt. Meer dan een aangezicht kan je er echter zeker niet mee bijlichten.
Ik weet niet wat je wil spenderen, maar reflectieschermen, speciaal gemaakt voor fotografie, kosten helemaal niet veel. Voor €30 heb je er één van meer dan een meter diameter. Zo gebruik je het natuurlijke licht.

Mvg
  #6 (permalink)  
Oud 1 november 2007, 20:54
JanMetDePet's schermafbeelding
JanMetDePet JanMetDePet is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
Je toestel heeft ongetwijfeld een ingebouwde flash. Niet echt ideaal, maar het kan helpen, eventueel met een verzachter. Het flashlicht kan je normalerwijze ook regelen, in functie van het aanwezige licht. Als invulflash kan zo'n flash wel helpen.
Een ander middel is een reflectiescherm. Kleinere versies vind je in de koeltoog bij de ALDI, waar ze gebruikt worden om de gerookte zalm en heilbot op te presenteren. Ze zijn goudkleurig, wat meteen voor warmere tinten zorgt. Meer dan een aangezicht kan je er echter zeker niet mee bijlichten.
Ik weet niet wat je wil spenderen, maar reflectieschermen, speciaal gemaakt voor fotografie, kosten helemaal niet veel. Voor €30 heb je er één van meer dan een meter diameter. Zo gebruik je het natuurlijke licht.

Mvg
Inderdaad, een reflector doet wonderen ... en moet niet altijd veel geld kosten. Kijk hier eens (komt wel van hong kong...maar maakt niet uit).

JanMetDePet
  #7 (permalink)  
Oud 2 november 2007, 12:27
RTChoke's schermafbeelding
RTChoke RTChoke is offline

Ik kan de mening van FestinaLente alleen maar bijtreden.
Op deze pagina staat mijn bijdrage tot dit prachtige kinderportret.
De cropping is nog wat extremer, maar hierdoor vallen de storende plooien van het truitje onderaan het beeld weg en verschuift het voornaamste aandachtpunt (rechteroog) meer naar links en hoger in het beeld. Dat het een vierkant formaat geworden is, stoort mij niet. Ik kan dit zeer goed in een rechthoekige lijst met vierkante passepartout geïntegreerd zien. De belichting voldoet voor mij. Het reflectiescherm dat ik vroeger gebruikte bestond uit twee grote 'isomo' panelen (uit de bouw) van 10cm dikte met een scharnier gemaakt van witte 'duck' tape.
mvg,
Eddie.
  #8 (permalink)  
Oud 2 november 2007, 22:54
Control-Z Control-Z is offline
Senior Member

Dit is beter dan de vorige pogingen. Alleen vind ik haar houding wat verwrongen, zo met die schouder onder haar gezicht. Kleur en belichting zijn zeer goed.

Mijn belichting voor zwart-wit werk bestaat uit een 1000 watt en een 500 watt halogeenlamp uit de bouw, enig nadeel is dat het warm wordt in de studio. Plus isomoplaten uit de bouw, die zijn in bakjes op zwenkwielen vastgezet zodat ik ze vlot heel de studio kan rondrijden.
  #9 (permalink)  
Oud 2 november 2007, 23:20
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
...isomoplaten uit de bouw, die zijn in bakjes op zwenkwielen vastgezet zodat ik ze vlot heel de studio kan rondrijden.
Zo'n isimoplaat lijkt me nu niet direct iets waar je wieltjes en bakjes voor nodig hebt, 't weegt amper een paar 100 gram.

En waarom gebruik je dat alleen voor zwart-witwerk ?
  #10 (permalink)  
Oud 4 november 2007, 11:43
Member

Bedankt iedereen voor de reacties ! ( en tips)
Hier heb ik veel van bijgeleerd.
Heb gisteren een reflector en bouwlamp gekocht.
Resultaat volgt hier onder: 4de poging portrait.

Bedankt,
grtz
Liesbet
  #11 (permalink)  
Oud 4 november 2007, 15:06
Control-Z Control-Z is offline
Senior Member

Citaat:
Zo'n isimoplaat lijkt me nu niet direct iets waar je wieltjes en bakjes voor nodig hebt, 't weegt amper een paar 100 gram.

En waarom gebruik je dat alleen voor zwart-witwerk ?
Waarom halogeen alleen voor zwartwit werk? Omdat je anders problemen kan krijgen met de kleurzwemen, zeker als je daglicht en halogeen gaat mengen. Bij flitslicht is dat probleem niet aanwezig.
Die isomoplaten staan op wieltjes omdat ze zo steeds rechtop staan, en je ze met een hand kan verplaatsen, als het ware terwijl je aan de fotoshoot verder werkt. Met modellen is dat ideaal. Fotoshoot gedaan, rol de boel maar in de hoek. Ik heb drie platen: twee witte en een zwarte geschilderde omdat je (eerder bij voorwerpen) situaties tegenkomt waarbij je reflecties net moet tegengaan.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten