Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Parijs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Parijs

    Tijdens een weekendje Parijs volgende film opgenomen en gemonteerd.
    Reacties zijn dan ook welkom.
    Als amateur kan ik hier veel van leren.
    De link naar de film:

    https://www.youtube.com/watch?v=kEI-hNcFOME

    Veel kijkplezier

  • #2
    Re: Parijs

    Je hebt mooi gefilmd prima commentaar gezet, goed ingesproken, veel info verzorgd maar...
    Maar voor mij (!) wat passé zo'n manier van filmen.
    Het tempo is ook enorm traag. Niet mijn ding want ik heb dikwijls doorgespoeld.
    Mijn commentaar zal je niet prettig in de oren klinken denk ik maar ik probeer al jaren bij amateurfilmers de manier van filmen wat te moderniseren.
    Je moet momenteel meer doen dan registreren. Of maak je film die nu zowat 1 kwartier duurt ingekort tot 3 minuten en dan is het wel ok vermoed ik.
    Kies een bepaalde invalshoek om iets te maken over Parijs (bvb de luxe, straatverkopers, de (would-be kunstenaars), de toeristen, de hotels, de godsdiensten, de kledij.. ik noem maar wat.
    Een beetje in de diepte gaan. Of een modern onderwerp.
    Als voorbeeld geef ik meestal een film over Yellowstone: daar zijn liefst 500.000 filmpjes alleen op YouTube al: met allemaal dezelfde beelden ongeveer.
    De uitdaging is iets persoonlijks te maken! Waarom zou dat niet kunnen?
    Het is nu veel moeilijker dan vroeger MAAR onze apparatuur is nu ook veel beter.
    Succes.
    Last edited by axat; 26 mei 2015, 11:34.
    http://www.stich.be

    Comment


    • #3
      Re: Parijs

      Beste Axat,

      Uw raadgeving neem ik zeker aan.
      En iedere tip klinkt mij altijd positief in de oren.
      Maar er worden toch nog veel meer films van mijn genre gemaakt dan de film die u aangeeft om te maken.
      Zelf ben ik jurylid bij CVB (Centrum voor Beeldexpressie) en de films die daar voorbij komen leunen toch meer aan bij het genre die ik maak.
      Wat veel meer in opmars is bij de amateurs zijn speelfilms.
      Ook ben ik lid van verschillende videoclubs waar ook veel meer films gemaakt worden over een bezoek aan een stad, streek of land.
      Nu is het wel zo dat bij de meeste videoclubs de leeftijd meestal boven de 60 ligt.
      Dit omdat in Vlaanderen het verenigingsleven verdwijnt.
      Men kan inderdaad dieper op een onderwerp ingaan maar mijn bedoeling was een verslag te maken van onze trip door Parijs.
      Vroeger maakte ik vooral vakantie film en ging hierbij chronologisch te werk.
      Totaal verkeerd heb ik ook pas achteraf gebleken.
      Daarom ben ik dan ook overgestapt op het maken van aparte filmpjes van de steden of bezienswaardigheden die wij bezochten.
      En dat bevalt de kijker veel beter.
      Dit wou ik u even meegeven.
      Maar ik overweeg zeker uw voorstel om iets persoonlijk te maken.

      Vriendelijke groeten

      Comment


      • #4
        Re: Parijs

        Je hebt mooi gefilmd, prima commentaar gezet, goed ingesproken, veel info opgezocht, maar... ik mis het vakantie gevoel. Eigenlijk mis ik Parijs zoals ik het beleef als ik er ben.
        Eigenlijk volg ik axat (bijna) helemaal. Bij mij krijg je 5 minuten i.p.v. 3. ;-))
        Voorbeeldje: Voor de jonge mensen onder ons kan het hen niet deren in welk jaar wat gebouwd is. Die willen actie. Die willen iets tof.
        Voor cultuurkenners en mensen die geschiedenis of zo als hobby hebben kan dat interessant zijn. Maar ook voor hen is Parijs geen vreemde stad.
        Kies een bepaalde invalshoek om iets te maken over Parijs
        Voorbeeld:
        Het is zoals een auto verkopen : als je de hele auto wil verkopen met uitleg over de motor, de versnellingsbak, de banden, de radio, de gps, de mp3 connecties, de ingebouwde WiFi, de ABS,het elektronische stabiliteitsprogramma (ESC) met onderstuurcontrole en tractiecontrole, de hulp bij het rijden met aanhangwagen, de noodstopbekrachtiging, de wegliggingscontrole, hulp bij het wegrijden op een helling, de adaptieve laserverlichting, enz., enz....... dan verkoop je nog geen auto.
        Maar als je weet dat mevrouw rode leren zetels wil dan verkoop je aan "hem" elke auto met rode leren zetels.

        Begrijp je waar je heen kan met je vele prachtige beelden ?
        Hopelijk heb ik je niet gekwetst. Dat is niet de bedoeling.

        Nu ik er aan denk: 'k zou graag een film maken over iemand die onbijt in Parijs, met croissants en expresso, op een terrasje met muziek van Jacques Dutronc. Il Est 5 Heures Paris S'Eveille.
        Last edited by Skitch; 26 mei 2015, 17:42.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Parijs

          Oei... ik ben geselecteerd voor CvB maar ga mijn film niet laten meedoen. Reden... mijn strijd tegen "prostaatjury's". Al jaren hebben wij zelf wedstrijden met een zeer jonge jury (2 minus 20j en 2 minus 30j) en evenveel vrouwen als mannen.
          Niemand uit het amateurmilieu want dat is funest voor de hele amateurfilmwereld. Dat is inteelt en men stemt veel op namen.
          Onze jonge jury's hebben geweldige commentaren echt zeer boeiend.
          He voordeel van een "prostaatjury" is dat de vele amateurfilmers (85% zijn gepensioneerde reisfilmers) dat wel leuk vinden MAAR zo gaat het hele wereldje naar de knoppen.
          De amateurwereld is vooral om die redenen helemaal aan het uitsterven, pure inteelt en dat is jammer. Al 30j strijd ik daartegen zonder resultaat. Dat inteeltgroepje blijft mekaar steeds steunen maar ze zullen niet lang meer bestaan.
          Ben zelf niet jong meer maar ik probeer ofwel modern te filmen/monteren ofwel moderne onderwerpen te vinden.
          Ik voel me in die amateurwereld een buitenbeentje en het is angstaanjagend het lijkt (samen met de films) meer op een rusthuis.
          Niemand heeft in die 30j strijd ooit iets ondernomen zeer jammer!
          http://www.stich.be

          Comment


          • #6
            Re: Parijs

            Beste wama4040,
            'k Was mijn vorige reply nog aan het typen terwijl je dit schreef.
            Mag ik daar even op inhaken ? (Ten persoonlijken titel)

            Oorspronkelijk geplaatst door wama4040 Bekijk bericht
            .........................................
            Wat veel meer in opmars is bij de amateurs zijn speelfilms.
            Ook ben ik lid van verschillende videoclubs waar ook veel meer films gemaakt worden over een bezoek aan een stad, streek of land.
            Nu is het wel zo dat bij de meeste videoclubs de leeftijd meestal boven de 60 ligt.
            Dit omdat in Vlaanderen het verenigingsleven verdwijnt.
            ................
            Het is inderdaad zo dat videoclubs het moeilijk krijgen om jonge mensen aan te trekken.
            Zelf ben ik ook een 60+er.
            MAAR: ik ben er van overtuigd dat als we de jeugd in die clubs een kans geven om volgens hun eigen visie te filmen, om eens te doen met video wat zij willen. Wat zij willen tonen, hoe ze het willen tonen, dat daar mooie resultaten uitkomen.
            En dat wij , ouderen, hen bijstaan met de meer logistieke zaken, cinematografische zaken enz. zaken om hun creativiteit te laten ontplooien.
            Wij hebben (allez: ik niet maar velen van ons wel) een hele boel ervaring. Veel ervaring. Alhoewel je de jeugd hun steile leercurves niet mag onderschatten.
            Maar we kunnen de jeugd niet dwingen om onze soms heel ouderwetse manier van video maken interessant te vinden.

            Soms denk ik zelfs dat we op gebied van creativiteit veel meer, heel veel meer, van de jeugd kunnen leren dan van onze (60+) leeftijdsgenoten.
            Zij zijn in een heel ander wereld opgegroeid dan wij.

            En...... op een dag worden ze ok 60+ers. En hopelijk zijn ze dan nog niet vastgeroest.
            Last edited by Skitch; 26 mei 2015, 17:05.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Parijs

              @Skitch
              Het kan zeker het is een switch in je hersenen.
              Je voorbeeld van een ontbijt in Parijs lijkt al prima. La joie de la vie. Leuk om daar een 1-minuutfilmpje van te maken bvb.
              Maak korte filmpjes van 1 à 2 à 3 minuten. Zorg voor wat verrassende beelden en wat emotie als het kan.
              Eén item nemen en wat persoonlijker en meer in de diepte uitgewerkt.
              Meer dan wat registreren.
              Heb juist voor een bedrijf een filmpje van één minuut gemaakt (Facebook) voor manager van het jaar. OP één minuut is het hele bedrijf voorgesteld medewerkers incluis en op 4 bedrijven nog opnames van het apparaat inwerking.
              1 minuut is alles gezegd. Ik denk soms "het mocht nog iets korter"
              http://www.stich.be

              Comment


              • #8
                Re: Parijs

                Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                MAAR: ik ben er van overtuigd dat als we de jeugd.... Wat zij willen tonen, hoe ze het willen tonen, dat daar mooie resultaten uitkomen.
                Maar we kunnen de jeugd niet dwingen om onze soms heel ouderwetse manier van video maken interessant te vinden.
                Soms denk ik zelfs dat we op gebied van creativiteit veel meer, heel veel meer, van de jeugd kunnen leren dan van onze (60+) leeftijdsgenoten.
                Nagel op de kop.
                Ik heb al paar keer met jongeren samengewerkt en ik ben geschrokken van hun talenten dat zie je jammer genoeg praktisch niet in de amateurfilmwereld.
                Uiteindelijk heeft het niet veel met leeftijd te maken denk ik. Meer met wat rondkijken hoe alles (en dus ook media) veranderen en je daar een beetje mee gaat aanpassen.
                De meesten blijven in een gesloten wereldje, jammer!
                http://www.stich.be

                Comment


                • #9
                  Re: Parijs

                  Begrijp best waar u heen wil en nee ik voel mij niet gekwetst.
                  Sta open voor alle visies maar het moet wel met respect naar elkaar toe gebeuren.
                  In andere gevallen reageer ik gewoon niet meer op die personen

                  Vriendelijke groeten

                  Comment


                  • #10
                    Re: Parijs

                    Je hebt in elk geval gezorgd voor een mooie fotografie 👍.

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Parijs

                      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                      Je hebt in elk geval gezorgd voor een mooie fotografie ��.

                      Jaja
                      Bedankt Jaja

                      Comment


                      • #12
                        Re: Parijs

                        Beste Guido,

                        Ik ga me niet uitspreken over de video-montage op zich, daar ken ik veel te weinig van.

                        Maar na drie jaar op rij telkens een volle week in Parijs rondgewandeld te hebben, vind ik dat je een prachtig beeld hebt geschetst van de Franse hoofdstad. Voor mij persoonlijk is het een hele goede documentaire. En de Nederlandstalige commentaar maakt het geheel alleen maar aangenamer.
                        Proficiat voor dit wondermooie werk.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Parijs

                          Het is een zeer onderhoudende documentaire voor mij ! , ben ik dan ouderwets? .Volgens mij is het van belang hoe uw invalshoek is van deze. Meestal maak ik een globaal overzicht van ongeveer 15 minuten .Om dan uit het resterend bronmateriaal bepaalde thema's verder uit te diepen.Maar ik vind wel dat men een onderscheid moet maken tussen een informatieve documentaire en een flitsende videoclip.
                          Zo objectief als mijn objectieven.....
                          bd 616 be MVG Jan

                          Comment

                          Working...
                          X