Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iso

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iso

    Hallo iedereen

    Ik ben beginnen filmen met mn nikon d3200 en al gauw had ik een paar rare probleempjes , k had op voorhand nog nooit gefilmd en foto's gemaakt maar filmen is wek zeer anders.
    Als ik film moet ik de LV gebruiken die beelden daarop zien er altijd goed uit , met het fotograferen krijg je dat beeld niet altijd als resultaat maar is dat bij het filmen wel zo ?
    Ik film in de S -stand k heb me laten. Vertellen dat je op 1/50 moet filmen om optenemen wat je met je gewone oog ziet. Of dat waar is weet ik niet ?
    En de ISO of ik die nu op 100 zet of op 6400 ik zie geen verschil ? Hoe komt dat ?
    En mn laatste vraag zijn er nog andere instellingen waar je rekening met moet houden bij het filmen (andere dan ISO ,Diafragma en sluitertijd)?
    Oeps , toch nog 1 klein vraagje wat is PAL en NTSC en wat neem ik best ?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Iso

    Oorspronkelijk geplaatst door Autofan 123 Bekijk bericht
    Oeps , toch nog 1 klein vraagje wat is PAL en NTSC en wat neem ik best ?
    PAL
    NTSC (Never The Same Color )

    Wat neem je best... Lijkt logisch, niet?

    Er is ook nog SECAM
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Iso

      Oorspronkelijk geplaatst door Autofan 123 Bekijk bericht
      Ik film in de S -stand k heb me laten. Vertellen dat je op 1/50 moet filmen om optenemen wat je met je gewone oog ziet. Of dat waar is weet ik niet ?
      Op 1/50 krijg je inderdaad het beste resultaat voor video wanneer je aan 25fps opneemt. Als het echt nodig is (bvb. omdat je je diafragma veder wil openzetten) kan je daar eventueel van afwijken, maar dan ook enkel wanneer je een beeld neemt dat niet of nauwelijks beweegt. Voor meer info moet je maar eens "180 degrees shutter rule" googelen.


      Oorspronkelijk geplaatst door Autofan 123 Bekijk bericht
      En de ISO of ik die nu op 100 zet of op 6400 ik zie geen verschil ? Hoe komt dat ?
      Bedoel je op je lcd-scherm? Op een groter scherm zou je normaal wel wat extra ruis moeten zien. Hoe veel dat is hangt af van je toestel. Met mijn 5d valt dat ook goed mee, zeker vergeleken met mijn oude videocamera.

      Oorspronkelijk geplaatst door Autofan 123 Bekijk bericht
      En mn laatste vraag zijn er nog andere instellingen waar je rekening met moet houden bij het filmen (andere dan ISO ,Diafragma en sluitertijd)?
      Het enige wat ik zo direct kan bedenken is witbalans. Ik gebruik altijd een custom white balance aangezien je video niet in raw opneemt en de presets niet altijd accuraat zijn.

      Oorspronkelijk geplaatst door Autofan 123 Bekijk bericht
      Oeps , toch nog 1 klein vraagje wat is PAL en NTSC en wat neem ik best ?
      PAL dus. Er wordt ook wel eens gezegd dat opnemen aan 24fps (of 23,976fps) een meer filmische indruk geeft maar persoonlijk zou ik me toch eerder beperken tot wat bij ons de standaard is (25fps). Tenzij je slomo opneemt natuurlijk, dan is het vaak 50fps aan een verminderde resolutie van 720p.

      Comment


      • #4
        Re: Iso

        Als je in een stand staat anders dan manueel (M), dan zal de ISO ook altijd automatisch verlopen. Dus dan maakt het zoals je merkt niet uit waarop je hem zet.
        Daarom moet je op M zetten. Of dat ook zo met een instapmodel als de D3200 is, weet ik niet.

        Het punt over diafragma en sluitertijd.. da's allemaal relatief.
        Als ik geen mogelijkheid heb tot gebruik van ND-filters, en als m'n ISO al op z'n laagste staat, dan heb ik liever een 'filmisch diafragma' (zijnde eerder open) gecombineerd met een wat kortere sluitertijd in plaats van op een toegenepen diafragma te zitten draaien.
        In meeste gevallen gaat dat niet zo hard opvallen. En voor de mensen die er wel zo een probleem van maken, die kunnen beter dan wat ND-filters kopen.

        Comment

        Working...
        X