Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

geschikte camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • geschikte camera

    Dag allemaal

    Ik zit met een probleem wat filmen betreft. Ik heb namelijk de canon 50D, die op zichzelf niet filmt, maar met magic lantern kan ik hier toch mee filmen. De kwaliteit is zéker niet slecht, maar het probleem is dat ik geen audio kan opnemen. Dus gebruik ik een zoom H2N, en dit geeft een hele goede geluidskwaliteit, maar geluid en beeld achteraf samenvoegen is wel zeer omslachtig. Dus ben ik gaan kijken voor een andere oplossing, en ik geraak er totaal niet uit. Je moet weten dat ik voor school enzo wel wat zal filmen en ook in mijn vrije tijd. Mijn moeder zou er ook graag mijn concerten mee filmen, dus is audiokwaliteit wel vrij belangrijk en de prestaties in mindere lichtomstandigheden zijn ook belangrijk. De dingen waar ik mee in mijn hoofd zit:
    • Sony nex-5: de beeldkwaliteit is zéér goed, maar de geluidskwaliteit is niet echt geweldig. Er is ook maar één externe microfoon beschikbaar, en die geeft nog niet echt goed geluid. De prestaties in mindere lichtomstandigheden zijn ook zeer goed, en dat kan niet van alle camcorders gezegd worden.
    • Een camcorder: De beeldkwaliteit van de camcorders is over het algemeen teleurstellend ten opzichte van die van de nex-5. De kwaliteit van het geluid is dan weer veel beter, en de meeste camcorders hebben een hotshoe, waar dan weer een externe microfoon op aangesloten kan worden.


    Ik weet echt totaal niet wat ik moet doen...

    Alvast bedankt voor de hulp en een heel gelukkig nieuwjaar voor iedereen!
    Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
    Panasonic GH3 met 14-140

  • #2
    Re: geschikte camera

    Ik heb een Canon Legria HF G10.
    Die wordt niet meer gemaakt. Nu is dat de HF G25 en de HF G30.

    Die camera's hebben een iets grotere sensor dan de consumer videocamera's. Maar vooral de pixels, de afzonderlijke lichtsensoren, zijn groter.
    Bij weinig licht geven die een heel goede beeldkwaliteit. Ze zijn 20% lichtgevoeliger dan gelijke sensors.
    Niet te vergelijken met die van een goede DSLR, maar zeker ook niet ondermaats.
    Ook het spelen met de DOF valt mee.
    Uiteraard is de geluidskwaliteit heel goed vergeleken met DSLR. En samen gebruikt met de Zoom H2N heb je heel goed geluid.

    Het is het overwegen waard.
    Je kan ook uiteraard ook duurder: De Panasonic AG-AC90EJ zou ook goed presteren in slecht licht.

    Voor echte goede beelden kan je een DSLR "uitbouwen" tot videocamera met verschillende accessoires. Maar dat wordt duur en omslachtig om te gebruiken.

    Mijn DSLR (Een Canon 300D) is degene die altijd in de kast ligt, terwijl mijn kleine Samsung WB2000 de (video)camera is die ik ALTIJD bij heb. :-))
    Last edited by Skitch; 1 januari 2014, 19:44.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: geschikte camera

      Geluid in-camera is toch vaak bagger, dus doe ik vaak aparte opname met een H4N via boom, lapel of andere microfoon, zeker buiten. De camera zelf laat ik ook geluid opnemen voor stereo omgevingsgeluid, en dan sync ik dat eenvoudig in FCPX. Zelfs FCPX en andere software is niet nodig als je het principe van een klapper gebruikt, en je moet zelfs geen klapper meenemen. Gewoon in het zicht van de camera je handen op mekaar slaan terwijl de camera en H4N opneemt en zo kan je elke shot in post syncen.

      Als je toch naar een camera wil gaan die even goed beeld weer geeft en geluid kan opnemen, moet je kijken naar een opvolger die wel out of the box video kan zoals een 60D of 70D, of een goedkopere maar plastiekere 650D, 600D, ... Als je wat opzoekt kan je zien dat veel van deze camera's dezelfde sensor gebruiken, maar gewoon meer of minder functies hebben, en wel nog compatibel met je lenzen zijn.

      Mijn advies is een 600D, optioneel een Rode Videomic erboven op en toch nog via H4N met lapel of boom opnemen, want anders gaat het niet goed klinken. Audio kan je dan gebruiken om in post te syncen.

      Comment


      • #4
        Re: geschikte camera

        Goed geluid is steeds het moeilijkste. Voor interview ofwel interviewmicrofoon ofwel perchen.
        Ofwel een prikker (draadloos microfoontje gebruiken.
        Een richtmicrofoon gebruiken en deze liefst zeer dicht bij de geluidsbron gebruiken.
        Juist multicam gedaan: 7 cams geen enkele van de cameramicrofoons (ook gerichte) geeft goed geluid (koor/orkest)
        maar wat wel goed was geluid van de p/a direct afgetapt: er stonden toch 12-tal microfoons.
        Goed geluid is echt een kunst en zwaar onderschat!
        http://www.stich.be

        Comment


        • #5
          Re: geschikte camera

          Om geluid goed op te nemen met een DSLR is dit een aanrader:
          http://www.beachtek.com/dxa-slrpro/

          Dan nog een richtmicro voor de ambi aankopen en eventueel prikkers en je bent vertrokken.
          http://blackletterday.wordpress.com

          Comment

          Working...
          X