Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 27

Standaard Hoe zit dat nu met de auteurs/portretrechten ?

Velen zullen op BDLive foto's genomen hebben van de verschillende modellen.
    Ik heb er voor de eerste keer ook gemaakt en moet de foto's nog filteren maar nu zit ik al met een aantal vragen.
    Kunnen we die foto's vrij gebruiken (internet, wedstrijden, tento's, publicaties...) buiten de context van BDLive ? Niet dat ik dat onmiddellijk van plan was, maar je weet nooit dat er een hele mooie tussen zit....
    Zijn daar door de organisatie vooraf bepaalde afspraken over gemaakt met de modellen ?
    En als er toestemming nodig is van het model in kwestie, hoe kunnen we alsnog aan de contactgegegevens geraken ?

Iemand die daar klaarheid kan over scheppen ? Alvast bedankt
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

Standaard Re: Hoe zit dat nu met de auteurs/portretrechten ?

je zou denken; BD is een openbaar netgebeuren en als het daar wordt toegestaan mag het ook op andere forums op het net?
    denk niet dat BD het alleenrecht heeft?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

zolang je geen contract hebt waarin het model het gebruiksrecht ondertekend, kan je ze enkel voor bd gebruiken
    nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
    http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dennis vandermeersch Bekijk bericht
    zolang je geen contract hebt waarin het model het gebruiksrecht ondertekend, kan je ze enkel voor bd gebruiken
    staat dat in het/een contract wat de modellen hebben met BD?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Lightbulb Re: Hoe zit dat nu met de auteurs/portretrechten ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    staat dat in het/een contract wat de modellen hebben met BD?
    grt,bouk.
    Dat zou wel goed zijn om te weten natuurlijk of je de foto's buiten BD mag gebruiken.
    Al was het maar om op een eigen site te zetten.Je hebt natuurlijk persoonlijk geen schriftelijke toestemming van de modellen maar als dit vermeld staat in het contract tussen BD en het agentschap is er natuurlijk geen probleem. Maar om zeker te zijn misschien toch even wachten en kijken wat de organisatie ons kan vertellen.

mvg,

Peter.

Op BD zie ik niet echt een probleem maar ik zou idd graag weten wat ik eventueel nog moet doen om er meer mee te mogen doen....
    En mocht BD geen specifieke afspraken gemaakt hebben, hoe kunnen we zelf eventueel de nodige toestemmingen bekomen ? Of wie kan daarbij helpen ?
    Ik denk niet dat iedereen met een tas vol contracten rondliep of aan elk model naam en e-mail gevraagd heeft (ik in elk geval/helaas niet...) ?

Er was (bij mijn weten) 1 model dat spontaan kaartjes uitdeelde met haar contactgegevens, ze bleek dan ook helemaal uit het verre Groningen te komen...

Het beste is contact opnemen met het agentschap die de modellen ter beschikking stelde. De modellen hebben een contract met het agentschap dus zij behartigen dan ook de rechten/plichten van het model.
    BD Live was betalend en geen openbaar event dus toestemming heb je zeker nodig...maar een vriendelijke email met het agentschap doet al wonderen.
    Meestal gaat het agentschap akkoord met verder gebruik van de foto's voor publicatie op bv een website, Flickr, ed. zolang het maar niet voor commerciële doeleinden gebruikt wordt. Ook vragen ze meestal een duplicaat van de foto om de portfolio van de meisjes/jongens aan te vullen....
    Bovenstaande was voor mij de regeling na een shoot op een "mini photokina" georganiseerd door Studio73.be

Als er iemand van BD de contactgegevens van het agentschap wil vrijgeven dan kan je verder...

gr.
    Laatst gewijzigd door Bennyd; 20 oktober 2010 om 09:15

Vorig jaar nam ik een foto van een model tijdens BelgiumdigitalLive en postte die voor de wedstrijd. Even later kreeg ik een mail van Shoot met de vraag of ze die mochten publiceren. Had ik geen bezwaar tegen. Op het formulier van shoot moest ik wel verklaren dat het model hier geen bezwaren tegen had. Ik heb geantwoord dat ik met de dame in kwestie niet gesproken had doch dat ik wel aannam dat er een regeling met BD zou zijn.
    Dit jaar zag ik dezelfde dame terug. Nu heb ik haar wel gesproken. Ze was blij geweest met de publicatie en had het magazine zelfs gekocht. Geen probleem dus maar ook geen zekerheid dat het altijd zo zou zijn. Hier zou toch wel duidelijkheid moeten komen.

Lightbulb Re: Hoe zit dat nu met de auteurs/portretrechten ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jivo Bekijk bericht
    Vorig jaar nam ik een foto van een model tijdens BelgiumdigitalLive en postte die voor de wedstrijd. Even later kreeg ik een mail van Shoot met de vraag of ze die mochten publiceren. Had ik geen bezwaar tegen. Op het formulier van shoot moest ik wel verklaren dat het model hier geen bezwaren tegen had. Ik heb geantwoord dat ik met de dame in kwestie niet gesproken had doch dat ik wel aannam dat er een regeling met BD zou zijn.
    Dit jaar zag ik dezelfde dame terug. Nu heb ik haar wel gesproken. Ze was blij geweest met de publicatie en had het magazine zelfs gekocht. Geen probleem dus maar ook geen zekerheid dat het altijd zo zou zijn. Hier zou toch wel duidelijkheid moeten komen.
    Ik zou ook graag de foto's verder kunnen gebruiken oa voor op mijn site te plaatsen maar wacht toch ook graag af op een duidelijk antwoord en bevestiging.
    Weet iemand juist welk agentschap is ingeschakeld zodat je misschien rechstreeks een goedkeuring kan vragen.

mvg,

Peter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bennyd Bekijk bericht
    Het beste is contact opnemen met het agentschap die de modellen ter beschikking stelde. De modellen hebben een contract met het agentschap dus zij behartigen dan ook de rechten/plichten van het model.
    Wie zegt er dat er gebruik gemaakt is van een agentschap om de modellen uit te nodigen ? Blijkbaar is dat niet het geval.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bennyd Bekijk bericht
    BD Live was betalend en geen openbaar event dus toestemming heb je zeker nodig...
    Iedereen die betaalde mocht toch binnen op BD Live, dus was het toch wel een openbaar evenement ? Openbaar vervoer is toch ook betalend ?

Feit is dat in principe geen enkele foto genomen van de modellen tijdens BDLive in Shoot of welk ander magazine of BOF mag gepubliceerd worden zonder toestemming van het model.
    Anderzijds kan ik wel begrijpen dat het om privacyredenen misschien niet aangewezen is om contactgegevens op een forum te plaatsen...

Conclusie lijkt me dat men hier op het forum de foto's plaatst en dan moet hopen dat de modellen zelf het initiatief nemen om contact op te nemen met de fotograaf om dan eventueel een schriftelijke overeenkomst/toestemming te bekomen zodat de foto's eventueel ook elders gebruikt kunnen worden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
    Wie zegt er dat er gebruik gemaakt is van een agentschap om de modellen uit te nodigen ? Blijkbaar is dat niet het geval.
    Niemand heeft dat gezegd. Ik ga daar vanuit omdat het voor de BD live organisatoren het makkelijkst is. Niet elk achternichtje durft zomaar het podium opspringen maar ik geef toe dat ik er verkeerd in kan zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
    Iedereen die betaalde mocht toch binnen op BD Live, dus was het toch wel een openbaar evenement ? Openbaar vervoer is toch ook betalend ?

Feit is dat in principe geen enkele foto genomen van de modellen tijdens BDLive in Shoot of welk ander magazine of BOF mag gepubliceerd worden zonder toestemming van het model.
    Anderzijds kan ik wel begrijpen dat het om privacyredenen misschien niet aangewezen is om contactgegevens op een forum te plaatsen...

Conclusie lijkt me dat men hier op het forum de foto's plaatst en dan moet hopen dat de modellen zelf het initiatief nemen om contact op te nemen met de fotograaf om dan eventueel een schriftelijke overeenkomst/toestemming te bekomen zodat de foto's eventueel ook elders gebruikt kunnen worden.
    Openbare plaatsen zijn buiten, op straat,....
    Men noemt het 'openbaar vervoer' omdat het vervoer op de straat plaats heeft en voor iedereen beschikbaar is.
    Als mensen zich op deze plaatsen tentoonstellen in het kader van een evenement dan mag je de genomen foto's gebruiken zonder hun toestemming te vragen.
    Als je foto's zou genomen hebben van mensen op bv een Gay parade....dan moet voor het gebruik van die foto's geen toestemming vragen.

In ALLE andere gevallen wel en bij minderjarigen aan de ouders/voogd.

Modellen hebben een individueel contract met BD voor het poseren en catwalk op BDlive.
    Uit deze verbintenis vloeit de verwachting voort dat foto's hiervan ook op BD verschijnen.
    Voor andere doeleinde en publicaties is echter een gepersonaliseerde modelrelease nodig tussen fotograaf en model.
    Indien men op BDlive foto's gemaakt heeft met andere doeleinden dan het tonen op Bd en deelname aan de BDLive fotowedstrijd moet men toestemming verkrijgen van het model.

Het protretrecht is hier nog steeds van toepassing.
    "Art 10 van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten: "De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden."

Bij uitzonderlijke en ernstige aanvragen is de organisatie wel bereid de contactgegevens van een fotograaf door te spelen aan de respectievelijke modellen zodat zij onderling kunnen overleggen, zonder zich evenwel op enige manier te verbinden tot resultaat.
    Laatst gewijzigd door Koen; 22 oktober 2010 om 08:48
    Discussiemanager
    een non-conformist op een non-conformistische wijze
    *** member of the Belgium Strobist Group ***

In de praktijk:

Vooraleer u een foto neemt van iemand, moet u hem om zijn toestemming vragen.
    Wil u nadien deze foto’s publiceren op het internet of in een krant(je), dan moet u hiervoor nogmaals zijn toestemming vragen.

Recht op afbeelding.Principe – steeds toestemming vragen

Aan iedere persoon werd het recht op afbeelding toegekend en daarom komt het alleen aan de betrokken persoon toe te beslissen of van hem een afbeelding mag worden genomen en gebruikt.

Bijgevolg is het nemen van een afbeelding en het (verdere) gebruik van het beeldmateriaal onderworpen aan de toestemming van de betrokken persoon.
    De toestemming om van iemand foto’s of videobeelden te nemen betekent niet noodzakelijk dat er toestemming is om deze afbeelding te publiceren of te verspreiden.
    Beide staan los van elkaar en moeten dus apart gevraagd worden.

Het is interessant te weten dat de rechtspraak steeds vaker aanvaardt dat een minderjarige met onderscheidingsvermogen zelf zijn toestemming geeft.
    De huidige rechtspraak beoordeelt dit begrip volgens de concrete, feitelijke omstandigheden van de zaak, maar dikwijls ligt de leeftijdsgrens op 12 à 14 jaar.

Enkele bijzondere gevallen:

Rechtsleer en rechtspraak zijn het er grotendeels over eens dat wanneer een persoon zich in de openbaarheid begeeft, bijvoorbeeld op een publieke plaats, hij zijn stilzwijgende toestemming geeft.
    Deze toestemming wordt afgeleid uit de feitelijke omstandigheden.
    De toestemming blijft wel vereist voor het gebruik en de reproductie van de genomen foto of video.
    De persoon moet in dit geval wel het hoofdonderwerp vormen.

Wanneer bepaalde personen toevallig op een foto of video staan, genomen op een publieke plaats (bv. een foto van een monument waar enkele personen toevallig mee op afgebeeld staan), dan gaat men er in principe van uit dat een toestemming voor het verdere gebruik van die foto of video niet vereist is.

Wanneer afbeeldingen van een menigte worden genomen, is er in principe ook geen toelating nodig (noch voor het nemen, noch voor het gebruik nadien), omdat ook hier de weergave van de persoon bijkomstig is.
    Wat onder de noemer "menigte " valt, wordt geval per geval beoordeeld.

Publieke personen (bv. politici, sportvedetten, zangers, …) dienen in principe ook geen voorafgaande toestemming te geven.
    Hier geldt immers het recht op informatie, mits van enkele voorwaarden worden nageleefd. Zo moet de afbeelding van een publiek persoon een informatief doeleinde hebben (dus geen commercieel gebruik) en mag ze het recht op eerbiediging van het privéleven niet schenden.
    Om dit te beoordelen, wordt rekening gehouden met de concrete omstandigheden (er is bijvoorbeeld geen schending als de beelden werden genomen tijdens de uitoefening van een openbare activiteit).
    Sommige personen worden slechts tijdens een welbepaalde gebeurtenis als publieke persoon aanzien (bijvoorbeeld naar aanleiding van een ramp of een misdrijf).
    De afbeelding van deze persoon moet dan ook gerelateerd zijn aan deze gebeurtenis en na verloop van tijd heeft de betrokkene het recht om vergeten te worden.

Alstublief zeg: op het principe bestaan verscheidene uitzonderingen voor bekende politici of beroemde personen. Een model op een catwalk valt wat mij betreft onder het vermoeden van stilzwijgende toestemming (foto's zijn genomen tijdens de uitoefening van hun 'professionele' activiteiten en worden niet gepubliceerd met commerciële doeleinden).

Er bestaat nog een tweede uitzondering op het principe: op of in een openbare plaats genomen foto's. Voorwaarde is dan wel dat de foto niet wordt gebruikt in een andere context. En of BDLive openbaar is? Openbare plaast betekent in de verkeerswetgeving iets anders dan in het KB op het rookverbod. In dat laatste is zelfs sprake van "een plaats waarvan de toegang niet beperkt is tot de gezinssfeer".
    In dit geval is er een beperkend onderscheid door het vragen van inkomgeld, maar BDLive heeft zelf geen regels opgesteld bij mijn weten die onderschreven geacht worden door het kopen van een ticket. Bovendien geeft het model door het poseren voor de fotograaf an sich eigenlijk toestemming voor de foto.

In gewone gang van zaken: gebruik die foto's in hun context op je site, niet commercieel. En als er dan toch een model over valt, probeer overeen te komen of haal de foto('s) desgevallend weg. Plain and simple.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
    Alstublief zeg: op het principe bestaan verscheidene uitzonderingen voor bekende politici of beroemde personen. Een model op een catwalk valt wat mij betreft onder het vermoeden van stilzwijgende toestemming (foto's zijn genomen tijdens de uitoefening van hun 'professionele' activiteiten en worden niet gepubliceerd met commerciële doeleinden).

Er bestaat nog een tweede uitzondering op het principe: op of in een openbare plaats genomen foto's. Voorwaarde is dan wel dat de foto niet wordt gebruikt in een andere context. En of BDLive openbaar is? Openbare plaast betekent in de verkeerswetgeving iets anders dan in het KB op het rookverbod. In dat laatste is zelfs sprake van "een plaats waarvan de toegang niet beperkt is tot de gezinssfeer".
    In dit geval is er een beperkend onderscheid door het vragen van inkomgeld, maar BDLive heeft zelf geen regels opgesteld bij mijn weten die onderschreven geacht worden door het kopen van een ticket. Bovendien geeft het model door het poseren voor de fotograaf an sich eigenlijk toestemming voor de foto.

In gewone gang van zaken: gebruik die foto's in hun context op je site, niet commercieel. En als er dan toch een model over valt, probeer overeen te komen of haal de foto('s) desgevallend weg. Plain and simple.
    How, ik probeerde enkel maar te verduidelijken hoe de wet in de praktijk wordt geïnterpreteerd, de tekst is ook te vinden op het net, ik heb dit niet uitgevonden.

Zoals jij het stelt lijkt het wel logisch maar in feite lap je de regelgeving gewoon aan je laars.
    Net zoals zeggen tegen een automobilist: Rijdt maar zo hard je wil en als je gepakt wordt betaal je gewoon je boete, plain en simpel, maar zo werkt het niet.

Btw: In het verkeer spreekt men over de 'openbare weg' en dat is totaal iets anders dan een openbare plaats.
    Een openbare plaats moet je kunnen betreden zonder dat je verantwoording moet geven waarom, ik denk dat men op bd live raar zou opgekeken hebbn als ik probeerde binnen te komen zonder ticket.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Den Bekijk bericht
    How, ik probeerde enkel maar te verduidelijken hoe de wet in de praktijk wordt geïnterpreteerd, de tekst is ook te vinden op het net, ik heb dit niet uitgevonden.

Zoals jij het stelt lijkt het wel logisch maar in feite lap je de regelgeving gewoon aan je laars.
    Net zoals zeggen tegen een automobilist: Rijdt maar zo hard je wil en als je gepakt wordt betaal je gewoon je boete, plain en simpel, maar zo werkt het niet.

Btw: In het verkeer spreekt men over de 'openbare weg' en dat is totaal iets anders dan een openbare plaats.
    Een openbare plaats moet je kunnen betreden zonder dat je verantwoording moet geven waarom, ik denk dat men op bd live raar zou opgekeken hebbn als ik probeerde binnen te komen zonder ticket.
    Naar mijn beste weten is een openbare plaats .....daar waar iedereen gebruik van kan maken.
    Een bioscoop, een museum, ....een discotheek (hier willen ze nog wel een discrimineren door te zeggen dat het alleen voor LEDEN is ) zijn voor iedereen toegankelijk en zijn hierdoor openbare gelegenheden. Gebouwen waar alleen Leden(werknemers) naar binnen mogen zijn dit niet. Omdat BDLive niet alleen toegankelijk was voor mensen die lid zijn van BD is het dus voor iedereen die betaald toegankelijk ....en dus wel degelijk openbaar.
    Motto: Altijd blijven lachen :) kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. ;)
    Canon eos 7D Mijn site

Portretrecht in België is ook van toepassing op foto's genomen in openbare plaatsen
    Discussiemanager

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960 Bekijk bericht
    Naar mijn beste weten is een openbare plaats .....daar waar iedereen gebruik van kan maken.....
    ....zonder er een verantwoording voor te moeten afleggen waarom je van die plaats gebruik maakt!

Dit is nog wel een klein detail dat je moet toevoegen, anders zijn er wel véél openbare plaatsen, hé.
    Een ticket kopen vooraleer je de plaats mag betreden is verantwoording afleggen.

Voor alle veiligheid toch maar een bordje aan mijn voordeur hangen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Den Bekijk bericht
    ....zonder er een verantwoording voor te moeten afleggen waarom je van die plaats gebruik maakt!

Dit is nog wel een klein detail dat je moet toevoegen, anders zijn er wel véél openbare plaatsen, hé.
    Een ticket kopen vooraleer je de plaats mag betreden is verantwoording afleggen.

Voor alle veiligheid toch maar een bordje aan mijn voordeur hangen.
    ok daarin heb je gelijk

@zunoel. Dat wist ik niet van de Belgen
    Motto: Altijd blijven lachen :) kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. ;)
    Canon eos 7D Mijn site

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    Modellen hebben een individueel contract met BD voor het poseren en catwalk op BDlive.
    Uit deze verbintenis vloeit de verwachting voort dat foto's hiervan ook op BD verschijnen.
    Voor andere doeleinde en publicaties is echter een gepersonaliseerde modelrelease nodig tussen fotograaf en model.
    Indien men op BDlive foto's gemaakt heeft met andere doeleinden dan het tonen op Bd en deelname aan de BDLive fotowedstrijd moet men toestemming verkrijgen van het model.
    Naar deze info was ik op zoek. Bedankt !

Ook de anderen bedankt voor hun interessante input !

Ik ben geen modellenfotograaf, maar ik was er ook en even mijn gedacht.

De meisjes waren allemaal nogal dik aangekleed , dus ik denk niet dat er shoots gemaakt werden waar ze later spijt van zullen krijgen.

Iets anders : stel je maakt foto's van een rockband op een optreden (accreditatie via een website of bv een gratis festival waar ze niet moeilijk doen). Dan heeft de artiest toch ook geen controle meer over zijn foto's ?
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht

"Art 10 van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten: "De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden."
    En stond op jullie tickets dat het portretrecht onverkort bleef gelden?
    Geniet van foto's maken

het mag dus niet, wat logisch is.

stel: ik ben verkoper van een beautyproduct en gebruik de modelfoto als reclamebord... 't model zal niet blij zijn dat met haar schoonheid iemand geld verdient

iets dichter nu: ik doe een fotowedstrijd mee (niet bd) en gebruik die foto. ik win 1000 euro en het model komt dit te weten...

laat maar even bezinken
    nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
    http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Misschien handig om weten.

Een vroegere uitspraak van de privacycommissie over portretrecht.
    Ging over het maken van portretten en posten op BD.

http://www.nos.be/public/CBPL_Privecy_Wet.pdf
    Discussiemanager

Citaat:
    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht

Dan hebben we toch een probleem ......ik moet mijn foto al op een externe site (die door iedereen te bezichtigen is ) zetten om hem hier te kunnen laten zien......maar toestemming heb ik niet ??
    Canon eos 7D Mijn site

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten