Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 26 t/m 27 van 27

Standaard Re: Hoe zit dat nu met de auteurs/portretrechten ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960 Bekijk bericht
    ... Dan hebben we toch een probleem ......ik moet mijn foto al op een externe site (die door iedereen te bezichtigen is ) zetten om hem hier te kunnen laten zien......maar toestemming heb ik niet ??
    Jij kan een foto op het internet parkeren zonder dat die voor andere mensen zichtbaar is. Niks aan de hand, want 't is een straffe die deze foto kan vinden zonder het adres te kennen.
    Vanaf het moment dat jij via software die foto zichtbaar maakt (= publicatie; bijvoorbeeld op je eigen website) of andere mensen toegang verschaft tot die foto (bijvoorbeeld via een koppeling) gelden de wetten van de privacy.

Zo zie ik het.
    Vriendelijke groet,

Jos

Standaard Re: Hoe zit dat nu met de auteurs/portretrechten ?

Toestemming om iemand te fotograferen:
    Als je als fotomodel fungeert op een modeldag lijkt het me nogal logisch dat dit in de publieke sfeer ligt en dat je er geen bezwaar tegen hebt dat je dan ook gefotografeerd wordt. De stelling uit de wettekst: "Publieke persoonlijkheid mag zonder toestemming gefotografeerd worden in de uitoefening van zijn publieke hoedanigheid."

Publicatierecht:
    Als je echter de gemaakte foto openbaar wenst te maken zal er in principe een nieuwe toestemming nodig zijn. Dit openbaar maken kan zowel fysiek (tentoonstelling, publicatie in gedrukte media, TV....etc) als in digitale vorm op een (eigen) blog, een forum of een website. Er zijn een paar uitzonderingen mogelijk door beëdigde journalisten-fotografen in dienst van een persbureau en voor zover de foto gebruikt wordt in een redactionele tekst.

Ik vermoed dat de aanwezige modellen 'normaal gezien' geen bezwaar zullen hebben tegen het publiceren van de gemaakte opnamen. Zonder de 'model release' (publicatierecht) kunnen ze echter ten allen tijde terugvallen op die fameuze wet 'Recht op de eigen beeltenis' en een eventuele publicatie aanvechten/verbieden/ongedaan laten maken.

In een uitzichtloze discours zal het uiteindelijk de rechter zijn die een oordeel zal vellen. Dit kan zowel in het voor- als nadeel zijn van de fotograaf of het model. Hangt van vele factoren af, vooral van de advokaten van beide partijen.

Wat betreft de BDlife: ik ga er vanuit dat op z'n minst de organisatie beschikt over een sluitende overeenkomst met de figurende modellen en dat zij eventueel als tussenpersoon kan/mag/zal/moet optreden tussen individuele fotografen en modellen indien een 'model release' nodig mocht blijken.

Als modelfotograaf heb ik echter op de dag zelf reeds de nodige afspraken gemaakt met die modellen waarvan ik de foto('s) wens te publiceren. Op m'n eigen workshops was een modelrelease standaard voorzien bij de inschrijving door de fotografen. Daarin stond netjes wat kon en niet kon met de gemaakte opnamen.

Dit voorkomt ook een draad zoals deze. ^_^

Mijn 0.01€ bijdrage.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Regels voor berichten