Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

The Sky @ Night

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • The Sky @ Night

    Ben eens benieuwd wat jullie hiervan denken. ( m'n vorige posts kregen niet veel reactie )
    Opname gemaakt met 350d en 90-300 @ 90mm, diafragma 5.6 en ISO 1600.
    Er werd 103s belicht op een heldere maanloze nacht.
    Voor de kenners onder jullie, dit is het sterrenbeeld Lyra.
    Indien interesse zal ik de werkwijze toelichten.




    Heb net m'n 50mm 1.8 MKI aangekregen. Ga binnenkort nog eens een keertje in de kou staan en Orion vastleggen. of
    eos 350d + kitlens - 50mm 1.8 I - canon 28-105 - sigma 70-300 DG Apo Macro Super II

  • #2
    Re: The Sky @ Night

    Goed geslaagde opname en zeker niet makkelijk vast te leggen. Ontwaar ik daar buiten Alpha Lyr ook M56 niet.
    Gebruik gemaakt van een plankje met wormschroef of met een parallactische montering gewerkt? In ieder geval, bravo , maar ge moet het weten te waarderen natuurlijk.

    Comment


    • #3
      Re: The Sky @ Night

      is wel mooie foto!

      da wil ik wel eens zien hoe ge zoeiets doet.

      103seconden?
      ik dacht dat mijne maar tot 30s ging...
      Fotogallery
      My Pictureblog

      Comment


      • #4
        Re: The Sky @ Night

        Waarschijnlijk op BULB gehad.
        http://www.fotohans.eu

        Comment


        • #5
          Re: The Sky @ Night

          Inderdaad Marco, heb zelf zo'n volgplankje (scotch mount) ineengefrutseld om de draaiing van de hemelpool mee te volgen. Een paar uurtjes knutselen en veel goedkoper dan een parallactische montering. Voor de niet-kenners hier een link: http://www.astunit.com/tonkinsastro/...cts/scotch.htm
          Inderdaad de ringnevel (M56) is als een klein stipje te zien.
          eos 350d + kitlens - 50mm 1.8 I - canon 28-105 - sigma 70-300 DG Apo Macro Super II

          Comment


          • #6
            Re: The Sky @ Night

            hmm, knap!

            maar 103s?
            Hoe doe je dat?

            Koen
            You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
            www.koendd.be

            FZ50

            Comment


            • #7
              Re: The Sky @ Night

              werkwijze:

              - Camera half uurtje in ijskast leggen (zo weinig mogelijk ruis)
              - je constructie zo perfect mogelijk afstellen op de noordelijke hemelpool (vlakbij de poolster) door een zoeker met kruisdraad evenwijdig te monteren met het scharnier dat de 2 plankjes verbindt.
              - Spiegel opklappen activeren bij de instellingen van je camera om geen trillingen te verkrijgen.
              - Camera op Bulb-stand en remote cord gebruiken.
              Daarna draaien aan het scharniertje met de snelheid van een secondenwijzer.
              (best neem je een klok mee naar buiten die je hoort tikken en om de 15s doe je een kwartslag)
              Klinkt allemaal redelijk omslachtig, maar als je het goed onder de knie hebt kan je prachtige melkwegfoto's maken met belichtingen van 10min en meer.
              Je moet hier wel voor te vinden zijn natuurlijk.
              eos 350d + kitlens - 50mm 1.8 I - canon 28-105 - sigma 70-300 DG Apo Macro Super II

              Comment


              • #8
                Re: The Sky @ Night

                Hmm...
                Mij is nog niet volledig duidelijk over hoe je de constructie afsteld op het noorden. ( ben niet van de rapste )

                Moet de as ( staafje/pinnetje ) die in je scharnier zit dan mooi naar het noorden wijzen ?
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                Comment


                • #9
                  Re: The Sky @ Night

                  Naar het noorden ja en meerbepaald perfect naar het verlengde van de aardas. Die bevindt zich een klein beetje onder de poolster. Je moet zo perfect mogelijk afstellen om zo lang mogelijke opnamen te maken en je constructie moet tot op de mm juist ineen steken, anders worden je sterren streepjes ipv puntjes. Hierbij een kaartje met de exacte positie waarop je moet afstellen: (met alfa op de kaart wordt de poolster bedoeld )



                  Voor de geïnteresseerden hier nog een site met nederlandse info: http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel...otch/index.htm
                  eos 350d + kitlens - 50mm 1.8 I - canon 28-105 - sigma 70-300 DG Apo Macro Super II

                  Comment


                  • #10
                    Re: The Sky @ Night

                    Ben hier echt van onder de indruk, zowel van de foto (knap hoor ), de creativiteit als het geduld .

                    Proficiat !
                    Groeten,
                    Ludo

                    Comment


                    • #11
                      Re: The Sky @ Night

                      Ik vind het technisch erg knap. Sta ik van te kijken dat er zoveel voor nodig is om zo'n plaatje te krijgen. Het eindresultaat zegt mij iets minder, maar dat zal met interesse te maken hebben. Maar technische
                      Joop Snijder - http://www.joopsnijder.com
                      Ook foto's verkopen? Kijk eens op Dreamstime, IStockPhoto of ShutterStock
                      Bekijk mijn tips & tutorials op mijn blog

                      Comment


                      • #12
                        Re: The Sky @ Night

                        Zoveel sterren aan de hemel.
                        Groeten Leon
                        http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                        Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: The Sky @ Night

                          schitterend,zowel de creativiteit als de foto die eruit voortkomt!!
                          ik zou al blazen als ik alleen nog maar m'n statief op moet zetten!
                          grts; M

                          Comment


                          • #14
                            Re: The Sky @ Night

                            Hmm...
                            Als ik eens wat tijd heb ga ik mij dat ook eens in elkaar steken
                            Tot nu toe bleef ik bij foto's waarop de sterren te zien waren als lange strepen ( belichting van 10 a 30 min ).

                            Waar ik al een tijdje van droom is om eens een beeldvullende foto te maken van de M51 ( draaikolknevel ) Maar dat zal bij dromen blijven vrees ik
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: The Sky @ Night

                              Bedankt allemaal voor de positieve reacties. Blijkbaar is dit dan méér mijn ding. Ga me hier zeker verder in verdiepen en hopelijk nog in verbeteren. ( alhoewel met die lucht - en lichtvervuiling hier).

                              Groetjes,

                              sven
                              eos 350d + kitlens - 50mm 1.8 I - canon 28-105 - sigma 70-300 DG Apo Macro Super II

                              Comment

                              Working...
                              X