Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe poll: challenge van december ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe poll: challenge van december ...

    Hallo allemaal,

    Met nog een dikke 10 dagen te gaan in november is het tijd voor een poll ivm het onderwerp van de challenge van december ...
    Aan jullie weer de keuze voor dat onderwerp.
    Je vindt de "poll" knop - zoals steeds - op de homepage van de site.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Hmm, ikzelf heb kleur+kleurloos gekozen. Tot hiertoe kiezen de meesten echter voor "koud" of "kerstmis".

    Ik weet niet of dat enkel bij mij zo is, maar de onderwerpen lijken mij soms "een maandje te vroeg". Zo kwam "herfst" te vroeg, want ik heb pas mooie herfstfotos kunnen nemen deze maand (november). Mijn "regenboog panorama" had bvb. best kunnen meedingen, maar... te laat!

    "Koud" wordt het pas echt in januari/februari. Vele mensen trekken dan pas naar de sneeuw, wat natuurlijk steevast de mooie plaatjes oplevert. Ook in de Ardennen is er kans dat het dan "wit ziet". Ook "kerstmis" is eigenlijk te vroeg. Als je een mooie foto van kerstavond zelf neemt, heb je niet veel tijd over om hem van je camera te halen, evt. aan te passen en te posten...

    Vraag mij af wat anderen hiervan denken...

    Jaja, dit is zeker geen verwijt hoor! Ik vind de challenge reuzetof en heb minstens evenveel plezier om naar de inzendingen te kijken dan er zelf een te posten. Ik besef best dat het kiezen van challenge onderwerpen, alsook het opvolgen en leiden van de hele challenge-operatie (thanks Sven!) veel werk is en niet altijd makkelijk is... ik wil eigenlijk gewoon zeggen dat er misschien nog méér en betere fotos zouden worden ingestuurd mochten deze onderwerpen later worden ingepland.

    Ciao,

    J.


    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      Hallo Jochen,

      We beschouwen dit zeker niet als een verwijt .
      Vandaar dat er ook meerdere keuzemogelijkheden zijn voor de challenge ...
      Kerst kunnen we toch moeilijk in januari zetten, neen?
      En de keuze "kou(d)" ... :het moet dus niet echt vriezen hoor.
      Het kan dus ook bv. een perfecte illustratie zijn van de overgang zomer/winter en de daaraangekoppelde minder aangename gewaarwordingen ...

      Maar zoals je zelf al aangeeft, het kiezen van een onderwerp voor de challenge is niet zo eenvoudig. Maar we doen ons best ...

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Ben het wel met jaja eens. Kou(d) kan kan ook slaan op de inhoud van je koelkast, of een ver(koud)heid. En de kerstblues begint bij mij al in november Maar kleuren/kleurloos vind ik ook best. Je moet het ruim zien denk ik. Zo is mijn inzending voor -Herft- een foto geweest genomen in de lente......
        Groeten,
        Ronald
        http://fotografie.jouwweb.nl/

        Comment


        • #5
          Ik heb zojuist op "Kerstmis" gestemd...Kan ik mooie bollen voor m'n lens halen...

          Comment


          • #6
            Ik zal m'n ballen eens tonen .

            Originally posted by mic
            Ik heb zojuist op "Kerstmis" gestemd...Kan ik mooie bollen voor m'n lens halen...
            Groeten,
            Ronald
            http://fotografie.jouwweb.nl/

            Comment


            • #7
              Ik vind, en dat had ik al eens aan jaja gemeld, de onderwerpen altijd zo vaag. Kerstmis, koud, snelheid, ... waarom moet het altijd zo (moeilijk) maar vooral breed interpreteerbaar zijn?
              Maak er van kerstbal, of ijsblokje en dan ben ik wel eens benieuwd hoe de verschillende deelnemers deze objecten in beeld brengen.
              Zijn er nog mensen van dezelfde mening?

              Christian D.

              Comment


              • #8
                Christian, enerzijds heb je gelijk met je opmerking ivm de vaagheid van de onderwerpen... ik zou het soms ook liever wat concreter zien... maar anderzijds sta ik elke maand weer te kijken hoe de meesten erin slagen om rond hetzelfde onderwerp TOTAAL verschillende - maar daarom niet minder knappe - foto's te posten... en dat op zich is natuurlijk ook al een challenge...
                Jan
                www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

                Comment


                • #9
                  Dag Christian,

                  Ik denk niet dat de opdrachten altijd vaag zijn, en eigenlijk vind ik persoonlijk de opdrachten misschien nog niet eens vaag (lees: ruim) genoeg. Meestal wordt er trouwens toch in de poll een vrij 'concrete' uitgekozen. Mijn persoonlijke mening is overigens dat er niet eens een poll met opdrachten zou hoeven zijn. De challenge is een uitdaging, een opdracht waarbij het er juist om gaat hoe je iets laat zien, en misschien belangrijker nog, wàt je laat zien.

                  Daarom zou ik juist ook liever nog een veel ruimere omschrijving van de challenge-opdrachten zien. Het gaat er dan immers om dat je niet alleen je camera met de juiste instellingen op een van de concrete (bv de door jou genoemde) objecten richt, maar dat je eerst moet nadenken en kijken waar je de camera eigenlijk op richt. En vervolgens dan liefst weer met geschikte instellingen . Ik denk dat een belangrijke taak voor een fotograaf juist is om een keuze te maken in wat je laat zien. En dat is denk ik juist de uitdaging in de challenge.

                  Ik ben wel het met je eens dat het best interessant kan zijn om te vergelijken hoe verschillende mensen één bepaald object in beeld brengen, maar voor mij is het juist interessant om te zien wat ze voor een challenge (liefst met een niet al te directe opdracht dus) in beeld gaan brengen

                  Erik

                  Comment


                  • #10
                    Erik, wordt het dan niet extreem moeilijk om de foto's te gaan beoordelen ? Nu kan je daar toch nog een beetje een lijn in trekken en foto's 'naast' elkaar gaan zetten om te beoordelen... maar in het andere geval...
                    Jan
                    www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jaja

                      Kerst kunnen we toch moeilijk in januari zetten, neen?
                      ik weet niet.
                      kerst valt toch op 25 december dus voor 25 december kan je geen kerstfeestjes etc fotograferen. toch?
                      www.vildaphoto.net

                      Comment


                      • #12
                        Erik, wordt het dan niet extreem moeilijk om de foto's te gaan beoordelen ?
                        Ik denk het niet Jan, maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening. Ik kijk zelf bij een vergelijking van challengefoto's ook meer naar 'originele benadering van het onderwerp' dan 'juiste techniek'. Ik vind dat juist ook het interessante van de challenge. Als je een bepaald specifiek object naar prachtig hebt gefotografeerd, zou ik dat in het forum Demo's posten (of als je er nog vragen bij zou hebben in Beoordeel mijn).

                        Bij de Challenge krijg je juist een specifieke opdracht (en het is ook de bedoeling om die echt te gaan uitvoeren, niet om bv in je foto-archief te duiken en een mooie foto boven te halen die aan het onderwerp raakt; ik dacht dat dit ook specifiek in de Challenge-omschrijving staat?). Let wel, het is natuurlijk alleen maar toe te juichen als mensen uit hun archief mooie foto's halen en op deze site tonen, maar naar mijn idee is daar bv het genoemde forum Demo's voor bedoeld, niet de Challenge. Voor de Challenge lijkt de opdracht meer 'Hier heb je een opdracht, ga maar op pad en aan de slag... Laat maar zien waar je mee thuiskomt'

                        Misschien te ambitieus mijnerzijds? Weet niet, ik zie dat mensen hier op het 'technische' vlak veel bijleren in de verschillende forums, waarom dan ook niet op het gebied van 'wat en hoe in beeld brengen' ipv een directe onderlinge vergelijking van één zeer concreet onderwerp

                        Comment


                        • #13
                          Ben het eens met Erik. Ook ik hecht bij de beoordeling meer belang aan 'wat en hoe' iemand iets in beeld brengt. Maar nu komt ie: ben je de technische aspecten van fotografie niet voldoende meester, dan laat zich dat duidelijk voelen in 'wat en hoe' je iets fotografeert. De twee manieren van fotograferen/beoordelen zijn als een siamese tweeling met elkaar verbonden.

                          Een woordje over de huidige challenge. Het huidige thema vind ik niet echt inspirerend. En dat zie je wel aan de inzendingen, meen ik. Vandaar dat ik er ook niet toe kom een zinnige foto van een badge te maken. Steeds als ik er aan denk, laat het me koud. Let wel, ik vind het idee van een badge zeer leuk. (Ook zeer leuk dat ik de badge in Chicago mocht ontvangen. Bedankt Jan. Een BD badge in Chicago! Gelukkig in het Engels. Stel je voor zeg: 'Belgie Digitaal', of beter nog 'Digitaal Belgisch'. Slaat op geen bal, en niemand die het hier begrijpen zal.) Wat je er ook van vindt, het initiatief van de badge moeten we zeker steunen. Maar een badge fotograferen? Ik zie het nut of plezier daar niet echt van in. Ik begrijp ook wel dat je met de BD-badge als challenge uitstekende reclame maakt voor de badge zelf. Enfin, ik ben aan het zeuren.

                          Veel succes aan alle deelnemers!

                          Comment


                          • #14
                            Kvolg mic Kga deze maand voor de 1ste maal meedoen en 'kleur en kleurloos' lijkt me toch iets moeilijker als 'kerstmis' of 'kou(d)'. Kben zelf dan ook meer te vinden voor sfeer-fotografie. Ik wacht dus vol spanning af...

                            Ook succes aan de deelnemers!
                            Tiggy - Nikon Coolpix 4300

                            Comment


                            • #15
                              Ik volg Eriks stelling. Op een ander forum deden ze dit vroeger ook zo, de opdracht was dan bv. reflecties, maar dat kon dan evengoed reflecties naar het eigen verleden zijn zowel als reflecties op water, op auto's of gebouwen..

                              Nuja, dit is voor mij geen must, maar wil wel Eriks idee ondersteunen.
                              ToM.___ //Fuji s602.
                              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                              It goes to 11 you know? 1 louder.

                              Comment

                              Working...
                              X