Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nest van Hoornaar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nest van Hoornaar

    Gisteren kreeg ik de melding dat er in het Enamebos een nest was gevonden van de Hoornaar in een holte van een beuk. Een niet alledaags nestje dus.

    Men heeft me verteld dat het aangeraden is niet in de aanvliegroute naar het nest toe te begeven. Een aanval is dan niet ver weg ! Er zijn leukere dingen te doen in het bos dan aangevallen te worden door een nestje Hoornaars.
    Dit zijn trouwens onze grootste soort wesp die men kan aantreffen in België.

    Een foto van de biotoop.



    en dan ietjes dichterbij gefotografeerd.




    groeten,
    Gunther
    Canon 7D
    Sigma APO Macro F/2.8 150mm
    Canon F/4 17-40mm

  • #2
    Re: nest van Hoornaar

    mooi weergegeven
    ik wist niet dat het er zo uitzag
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

    Comment


    • #3
      Re: nest van Hoornaar

      Knappe foto's en vooral de tweede heel goed En ... geen jeukende en pijnlijke bobels overgehouden aan deze foto's
      Groetjes Vicky

      Comment


      • #4
        Re: nest van Hoornaar

        Prachtig nest. Een Hoornaar is trouwens minder agressief dan een gewone wesp maar bij zijn nest is dat iets anders natuurlijk. Nuttige beesten trouwens, ze verkopen daar zelfs nestkasten voor.

        Comment


        • #5
          Re: nest van Hoornaar

          Mooie constructie, dat nest! Tweede is goed weergegeven!

          Grtz,Fabke
          Toeteren in de file is als duwen tegen een berg.
          BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
          The name of the game is to fill the frame!
          http://Fabke.fotopic.net

          Comment


          • #6
            Re: nest van Hoornaar

            Oorspronkelijk geplaatst door vicky
            Knappe foto's en vooral de tweede heel goed En ... geen jeukende en pijnlijke bobels overgehouden aan deze foto's
            eigenlijk wel in de nabijheid stonden nog veel brandnetels en die prikte zo door mijn katoenen broek .
            Maar het was wel de moeite waard.

            Gunther
            Canon 7D
            Sigma APO Macro F/2.8 150mm
            Canon F/4 17-40mm

            Comment


            • #7
              Re: nest van Hoornaar

              de tweede opname geeft het mooist weer, hoe zo,n nest in elkaar steekt.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: nest van Hoornaar

                Hier in de buurt vliegen die beestjes ook rond. Nuttig, daar twijfel ik toch aan.

                Op de een of andere manier zullen ze hun nut wel bewijzen.

                Van de zomer heb ik ze ook veel zien vliegen bij mijn vlinderveldje en als je dan zo een hoornaar aan het volgen was liet die zich opeens gelijk ne baksteen vallen tussen de distels om na een tijdje weer terug te vliegen.
                Ik heb me toen dikwijls afgevraagd wat hier de bedoeling van was en ben die mannen dan echt beginnen te volgen. Na een tijdje had ik het gezien, die vangen in de vlucht honingbijen, en alleen die bijen die vol gevreten zitten, en laten hun dan vallen tussen de distels of gras. Na een paar seconden bijten ze de kop van die bij af en beginnen ze die bij leeg te zuigen, want na een tijdje laten ze het karkas vallen en beginnen ze weer te jagen. Ik heb van dit gebeuren een aantal foto's getrokken maar omdat ze tussen het gras lag zijn ze eigenlijk niet voor publicatie geschikt wegens de zeer drukke achtergrond(grassprieten) Een van mijn volgende werkjes zal zijn om zo een aanval te fotograferen op een nette ondergrond( zand of een andere egale ondergrond) Ik weet niet of ze alleen maar bijen vangen om te eten, maar ik heb ze nog niks anders zien eten.

                Oooops, ik was de foto's bijna vergeten.

                Mooi om zo eens te zien waar die mannen hun thuishaven hebben, ik dacht dat die in de grond zaten, omdat bij de eerste vrieskou ze allemaal dood gaan op de koningin na, niet dus.

                Groetjes

                JO
                Groetjes
                ----JO

                Comment


                • #9
                  Re: nest van Hoornaar

                  Oorspronkelijk geplaatst door jo99841
                  Hier in de buurt vliegen die beestjes ook rond. Nuttig, daar twijfel ik toch aan.
                  De Hoornaar heeft sterk te lijden van vooroordelen. Hun steek is niet gevaarlijker dan van een andere wesp, alleen wat pijnlijker. Ze is echter wel heel wat minder agressief dan de meeste wespensoorten. Uiteraard zullen ze hun nest verdedigen maar ze zullen vb nooit mensen lastigvallen op terrassen.

                  Het voedsel van Hoornaars bestaat vooral uit vliegen, soms echter ook wespen en honingbijen. Ook allerlei rupsen en andere 'schadelijke' insecten staan op hun menu, waarmee ze ons een grote dienst bewijzen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nest van Hoornaar

                    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                    De Hoornaar heeft sterk te lijden van vooroordelen. Hun steek is niet gevaarlijker dan van een andere wesp, alleen wat pijnlijker. Ze is echter wel heel wat minder agressief dan de meeste wespensoorten. Uiteraard zullen ze hun nest verdedigen maar ze zullen vb nooit mensen lastigvallen op terrassen.

                    Het voedsel van Hoornaars bestaat vooral uit vliegen, soms echter ook wespen en honingbijen. Ook allerlei rupsen en andere 'schadelijke' insecten staan op hun menu, waarmee ze ons een grote dienst bewijzen.
                    Bedankt Hans voor de verder info.
                    Zo leer ik ook nog wat bij over deze rover.
                    Gunther
                    Canon 7D
                    Sigma APO Macro F/2.8 150mm
                    Canon F/4 17-40mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: nest van Hoornaar

                      Op NGC is er een tijdje geleden een zeer mooie docu over deze insecten geweest. Maar hier kwamen ze toch uit tevoorschijn als bloeddorstige rovers.

                      Met een stuk of vijf hoornaars moorden ze binnen een half uur een volledige nest (honderden) honingbijen uit om aan de honing te kunnen. Binnen een paar seconden hebben ze tientallen bijen gedood. Onder aan het nest was een waar slagveld.

                      Deze docu is de moeite waard om te zien. Dat ze ook schadelijke insecten eten zal wel juist zijn, dat kan ik niet staven.

                      Daarom Hans, merci voor de verdere informatie

                      Groetjes

                      JO
                      Groetjes
                      ----JO

                      Comment


                      • #12
                        Re: nest van Hoornaar

                        Mooie foto's. Tweede voor mij, is ook sterker dan een eerste en geeft het mooie detail weer.
                        "Capturing the moment" - Huibke's gallerie

                        Comment

                        Working...
                        X