Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterschei -ervaringen eerstejaars modellen shooters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waterschei -ervaringen eerstejaars modellen shooters

    Aangezien wij over het grootste deel van het werk lijken heen te zijn, dacht ik dat het nuttig zou kunnen zijn dat de EMS (eerstejaars modellen shooters) hun ervaringen betreffende Waterschei met de anderen zouden delen.
    Ook de anderen zijn natuurlijk zeer welkom.
    Het interessert mij bvb welke settings gebruikt werden A, S, M, ....
    of de onderbelichting op de belichtingsmeter gecompenseerd werd via het opkrikken van de flitsintensiteit of het aanpassen van de sluitertijd
    of de flits full auto of manueel gebruikt werd
    of er gebounced werd of gebruik werd gemaakt van een bouncekapje
    slave functie?
    reflectiescherm?
    had je last van rode oogjes
    welke lenzen gebruikte je? content?


    om de spits af te bijten

    ikzelf maakte gebruik van de D70 met sb600 met zelfgemaakte bouncekop(de bom), rechtstreeks gericht en de 70-210 4-5.6 lens van Nikon op het einde overgeschakeld naar een man. 100 mm 2.O en later de 50mm 1.8

    ben tevreden over het resultaat inzake scherpte maar heb mij te dikwijls bezondigd aan klik - klik zonder tijdig de belichting te controleren hetgeen resulteerde in soms onderbelichte foto's

    op de 470 foto's hebben er ongeveer een 15tal last van rode oogjes

    de 50 mm 1.8 is het scherpste

    heb het meest gewerkt op A mode opening 5.6 tot 8
    flitsintensiteit manueel aangepast.

    hopelijk zijn jullie bereid jullie ervaringen neer te schrijven zodat de EMS van elkaar kunnen leren

    grtz
    jp
    D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
    Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
    en ewa flitsspeelgoed

  • #2
    Re: Waterschei -ervaringen eerstejaars modellen shooters

    Het is moeilijk om hier eigenlijk ook maar iets zinnigs over te zeggen. Ik gebruikte voornamelijk diafragmavoorkeuze, doorgaans op F1/8, vaak ook kleiner want flash sync is maximaal 1/200sec. Flits gebruikte ik, doch niet altijd. Wel gebruikte ik regelmatig de Flash Exposure Compensation en de 'gewone' exposure compensation. Verder ook goed opletten wanneer je spotmeting wil, wanneer niet. De ISO varieerde tussen de 200 en de 800. Ik ben vrij veel verschillende situaties tegengekomen en op elke situatie moet je weer anders reageren.

    Verder heb ik er goed op gelet geen overbelichte foto's te krijgen. Liever iets onderbelicht als overbelicht, onderbelichting kan je redelijk goed corrigeren.

    Ik gebruikte een Canon 300D met vrijwel altijd de 28-105 3,5-4,5 II USM erop.

    Het voornaamste wat ik geleerd heb is dat ik een externe flitser mis. Je kan gewoon bijna niet zonder. Die interne flits van een camera heb je weinig aan.

    Dit is echter de technische kant van het verhaal. Wat op zo'n dag denk ik veel belangrijker is, is dat je de modellen leert sturen. (of juist laat gaan) En dan vervolgens de juiste compositie vinden. Da's veel belangrijker. Dat technische stuk is een kwestie van je camera goed leren kennen.

    Comment


    • #3
      Re: Waterschei -ervaringen eerstejaars modellen shooters

      Exif info van mijn foto's staat in de kader van de fotos die in mijn albummetje kunt vinden.
      Meestal prioriteit diafragma, centerweighted metering, automatische witbalans, die ik achteraf meestal wat warmer corrigeer.
      Flits stond op 2e gordijn (rear) en slow en -1Ev. (aleen indien er SB-800 in de exif info in de kader staat, anders zonder flits, zelfde instellingen

      De foto's zijn getrokken in raw, omgezet met PS met de adobe plugin, verscherpt voor en na het verkleinen naar BD formaat met focal blade plugin.

      Jo.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Waterschei -ervaringen eerstejaars modellen shooters

        Mijn ervaring zijn eerder van een minder technische aard. De instellingen die ik gebruikt heb kan je terugvinden in de exif info bij mijn (nog in de maak zijnde...) album. Ik werk meestal in de P mode, corrigeer daar indien nodig het diafragma, flits met de SB600 met omnibounce.
        Wat ik vooral geleerd heb is het overwinnen van de drempel om te spreken tegen de modellen. Ik weet nu (ik heb het niet gedaan) dat je je beter even voorstelt. ("Mijn naam is Nat") en daarna naar haar/zijn naam vraagt. Dat maakt de communicatie tijdens de shoot gemakkelijker ipv steeds maar "juffrouw" of "meisje" te moeten zeggen. Vervolgens ook de naam opschrijven, want nog steeds staat hier een model of 5 zonder naam. Hoe heten bijvoorbeeld die 3 aziatische dames die aanwezig waren ?
        Ook wat betreft de kadrering heb ik heel wat gezien en geleerd. Ook de albums die hier allemaal online komen laten mij interessante kadreringen zien.
        Ook moet ik wat kaartjes met mijn naam en email adres op zak hebben. Dat is heel snel uitgedeeld en mensen kunnen dan altijd terug contact met je opnemen...
        Maw : een dag waarop ik veel geleerd heb, en waar ik ook achteraf nog heel veel uit haal....Bedankt aan de organizatie en de modellen !!
        natwork.be

        Comment


        • #5
          Re: Waterschei -ervaringen eerstejaars modellen shooters

          Mijn belangrijkste ervaringen :

          *goed flitsen is nie makkelijk, 't is moeilijk
          *mijn cadrage, en da's een punt dat ik op voorhand wist en toch weer véél tegen gezondigd (op enkele uitschieters na )
          *om sneller te reageren is een 2e body wel ehhhhh tof

          Maar wat een BANGELIJK decor, ik kan het maar niet vergeten, man oh man toch...
          Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

          Comment


          • #6
            Re: Waterschei -ervaringen eerstejaars modellen shooters

            Wat mij ook heel positief is bevallen is dat men elkaar niet hindert. Ik heb nooit iemand gehad die voor mijn lens sprong. Ik heb elders al andere dingen meegemaakt, waar ge moet vechten om ook uw foto gemaakt te krijgen...
            De BDers zijn mensen met respect, dat is het enige wat ik daaruit kan besluiten. De groentjes onder de fotografen krijgen ook hun kans.
            natwork.be

            Comment


            • #7
              Re: Waterschei -ervaringen eerstejaars modellen shooters

              Mijn foto's zijn zowat allemaal mislukt. Ik heb er enkele die eruit schieten, maar die zijn qua niveau nog niet alles.

              Die oude lens die ik meegenomen had wou ergens bij het begin van de "tour" niet meer mounten, waardoor ik de meeste foto's genomen had met de 18-55 ktlens en enkele met de 70-300. Ik heb ook even mijn statief geprobeerd, maar dat is nogal sleuren.

              Een echte flits had ik niet, de ingebouwde was ofwel niet krachtig genoeg ofwel te dicht bij de lens zodat er alles nogal bleekjes overkwam. Ik werkte in het begin vooral in de P stand, omdat ik nog niet zo ervaren ben met modellen dat ik al wist hoe ik ging trekken. Dat resulteerde meestal in onscherpe foto's, want in donkere situaties kiest mijn 350D eerder voor dieptezicht dan voor bewegingsvrijheid (lees: 7.1 op 1/15 met de losse hand is om problemen vragen).

              Ik stond er meestal ook maar bij omdat ik niet gewend ben mijn onderwerp instructies te geven. Het was dan ook mijn eerste modellenshoot. Als ik er in Ronse bij kan zijn, dan ga ik vooral mijn oren en ogen opentrekken met echte schooters. Ik denk dat ik dat die bewuste zondag nog iets te weinig heb gedaan.

              In ieder geval heb ik leut gehad. Ik zal zoals beloofd de foto's die iet of wat gelukt zijn (+- 60?) doorsturen, en er ook een paar netjes verscherpen en bijwerken, maar een online album komt er waarschijnlijk niet.

              Groetjes,
              Dave
              pixelpusher

              Comment

              Working...
              X