Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat kan ik vragen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat kan ik vragen?

    Ik heb voor een kunsthandel foto's gemaakt van schilderijen en kleine kunstwerkjes, 77 foto's in totaal. Hier ben ik 2 uur mee bezig geweest, reistijd 30 min. Ik heb de foto's bewerkt. Daar ben ik ook 2 uur mee bezig geweest. De foto's heb ik op cd-rom gezet en zo lever ik ze aan. Ze willen de foto's gebruiken voor op de website.

    Mijn vader werkt bij deze kunsthandel en had mij aanbevolen, daar ik een goede camera bezit en ook een eigen amateur studiootje heb (voor kinderfotografie). Anders had hij waarschijnlijk een 'professionele' fotograaf ingeschakeld.

    Ik vind het moeilijk te bedenken wat ik hiervoor moet vragen (zit te denken aan €150,-). Is dit een redelijke prijs?

    Groetjes
    life is short, enjoy it
    __________________________________________________ __
    Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

  • #2
    Re: Wat kan ik vragen?

    nope geen geld vragen, niet als je geen echte fotograaf bent of anders moet je ze verkopen als kunstwerken.

    ik zou gewoon een cdrommetje verkopen voor een afgesproken prijs.
    man-uren kan je moeilijk verekenen hee, je foto's moeten goed zijn!
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Wat kan ik vragen?

      Beetje stom eigenlijk om niet vooraf een prijs te bepalen, maar zo'n 100 à 150 euro zou je wel kunnen vragen.

      Comment


      • #4
        Re: Wat kan ik vragen?

        Op jou website staan toch al tarieven ?
        Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

        Comment


        • #5
          Re: Wat kan ik vragen?

          zeker geld vragen waarom zoude da nie mogen?

          waarom doe je dan iets vr iemand ( voor niks gaat de zon op )

          ge moet alleen nie overdrijven zoals ne prof

          Comment


          • #6
            Re: Wat kan ik vragen?

            Het is inderdaad een beetje stom om geen prijs van te voren af te spreken, maar het was ook allemaal heel snel gegaan. De goede man gaf zelf al aan dat hij wel zou horen hoeveel het zou gaan kosten...

            De prijzen op mijn website, hihi, die kan ik toch niet aan hem rekenen. Dat is heel wat anders. En ik kan hem toch geen 77 foto's doorrekenen wanneer hij ze niet eens op fotopapier krijgt, maar op een cd-rom. Daarom vond ik het juist zo moeilijk, wat ik ervoor moet vragen. Maar goed, ik denk dat het dan wel ergens tussen 100 en 150 euro gaat worden. Het lijkt mij eigenlijk wel zo dat je arbeidsuren mag doorberekenen, toch?
            life is short, enjoy it
            __________________________________________________ __
            Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

            Comment


            • #7
              Re: Wat kan ik vragen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Lonika
              Het is inderdaad een beetje stom om geen prijs van te voren af te spreken, maar het was ook allemaal heel snel gegaan. De goede man gaf zelf al aan dat hij wel zou horen hoeveel het zou gaan kosten...

              De prijzen op mijn website, hihi, die kan ik toch niet aan hem rekenen. Dat is heel wat anders. En ik kan hem toch geen 77 foto's doorrekenen wanneer hij ze niet eens op fotopapier krijgt, maar op een cd-rom. Daarom vond ik het juist zo moeilijk, wat ik ervoor moet vragen. Maar goed, ik denk dat het dan wel ergens tussen 100 en 150 euro gaat worden. Het lijkt mij eigenlijk wel zo dat je arbeidsuren mag doorberekenen, toch?
              ik zou 125 vragen. das dan nog ne hele goede deal vind ik.

              Comment


              • #8
                Re: Wat kan ik vragen?

                En niet vergeten de BTW in rekening te brengen....

                Toe nou, zelfs als zwartwerkende beunhaas kun je het toch niet maken om nog geen 2 euro per foto te berekenen. Een beetje meer zelfvertrouwen aub! In die kunsthandel worden kunstwerken toch ook niet weggegeven tegen kostprijs of tegen een vriendenprijs? Als beginnend zelfstandige moet je minstens 45 euro per uur vragen. 300 euro voor 77 foto's is dan niks teveel (als de kwaliteit tenminste vergelijkbaar is met wat je op je website laat zien).

                Groeten, Miriam

                Comment


                • #9
                  Re: Wat kan ik vragen?

                  Ik heb vorige week een 50 tal schoenen in beeld moeten brengen. In totaal ongeveer even lang aan bezig geweest: 2u foto's + 2 uur bewerken, en toch heb ik slechts €60 gevraagd. Ik weet dat dit misschien weinig is, maar als die winkel dan nog eens foto's nodig heeft, dan zullen ze wel weten naar waar ze moeten gaan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat kan ik vragen?

                    Amai ze zouden hier toch eens mogen controleren op zwartwerk hoor.
                    Allee da's mijn visie he als "hardwerkende kleine zelfstandige fotograaf die soms potentiele klanten kwijtgeraakt door hobby-fotografen die voor een appel en een ei een opdracht doen"
                    Met het nieuw KB gaat het er voor ons niet beter op worden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat kan ik vragen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door iori
                      Amai ze zouden hier toch eens mogen controleren op zwartwerk hoor.
                      Allee da's mijn visie he als "hardwerkende kleine zelfstandige fotograaf die soms potentiele klanten kwijtgeraakt door hobby-fotografen die voor een appel en een ei een opdracht doen"
                      Met het nieuw KB gaat het er voor ons niet beter op worden.


                      Gho, en met iedereen die tegenwoordig een digitale camera heeft, en de software die er dag na dag eenvoudiger op wordt, en meer en meer foto printers die voor geen geld perfecte foto afdrukken geven...... 't gaat er inderdaad niet gemakkelijker op worden, als fotograaf...... Maar langs de andere kant, de creativiteit zal er op vooruit gaan, 't kan niet anders.... Iedereen kan tegenwoordig een goeie foto maken, en een echte fotograaf zal zich ergens moeten onderscheiden .....
                      To make your dreams come true, wake up

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat kan ik vragen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door iori
                        Amai ze zouden hier toch eens mogen controleren op zwartwerk hoor.
                        Allee da's mijn visie he als "hardwerkende kleine zelfstandige fotograaf die soms potentiele klanten kwijtgeraakt door hobby-fotografen die voor een appel en een ei een opdracht doen"
                        Met het nieuw KB gaat het er voor ons niet beter op worden.
                        Zwartwerk, zwartwerk

                        je dit zien als gratis vriendendienst met terugbetaling van de gemaakte onkosten.

                        Stukje van de afschrijving voor het gebruik van foto en computermateriaal, licenties van programma's, enz.
                        Blanco CD.
                        Reiskosten (€ 0.2841 per km dacht ik)
                        verbruikte electriciteit (pc, opladen batterij fototoestel).
                        enz...
                        Last edited by zunoel; 29 december 2005, 08:06.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat kan ik vragen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door iori
                          Amai ze zouden hier toch eens mogen controleren op zwartwerk hoor.
                          Allee da's mijn visie he als "hardwerkende kleine zelfstandige fotograaf die soms potentiele klanten kwijtgeraakt door hobby-fotografen die voor een appel en een ei een opdracht doen"
                          Met het nieuw KB gaat het er voor ons niet beter op worden.
                          sjah, dat mes snijdt langs twee kanten. als ze controleren voor zwartwerk dan kan je al beter als hobby GRATIS foto's maken (voor je plezier) en ze weg geven aan die die ze nodig heeft
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat kan ik vragen?

                            zunoel en parakiet ... inderdaad zoals ik zeg ZWARTWERK.
                            Als je hobbyist bent dan mag je gelijk hoe je het ook draait of keert GEEN geld vragen voor uw foto's. Vanzodra je ook maar 1 euro vraagt dan is dat een inkomste voor uw geleverde dienst. En dat is juist wat je als hobbyist niet mag doen want dat is al jaar en dag (en dat zal zo blijven) ZWARTWERK.
                            Als ik nog slim genoeg ben dan weet ik dat wanneer je op een on-officiele manier werkt dan is dat nog altijd zwartwerk. OOK al is dat als zogezegde vriendendienst bedoelt...dan mag je nog steeds GEEN geld vragen.
                            Is dat ZO MOEILIJK om te begrijpen ? Of willen sommigen onder jullie hun geweten een beetje proberen witwassen?
                            Anyway...zolang je niet geregistreerd bent als zelfstandige (iets wat spijtiggenoeg heel makkelijk gaat worden door dat nieuw KB) is geldvragen voor uw foto's of zogezegde onkosten nog steeds onwettelijk en blijft nog steeds zwartwerk. Punt uit.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat kan ik vragen?

                              je kan die inkomsten toch invullen op je belastingsbrief bij "eenmalige inkomsten"...
                              dan is het niet meer ZWARTWERK
                              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                              Comment

                              Working...
                              X