Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag Probleem???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag Probleem???

    Ik hoop dat ik dat hier juist post.

    Op volgende foto zie je rond de lamp zo van die bolletjes nu dat verschijnsel zie ik ook als het bijv regent op een videocamera maar dat was hier niet het geval zou het stof kunnen zijn of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken.



    Exif:

    Camera Model: Nikon D50
    Lens: 18-55 MM
    Sluitertijd: 20 SEC
    Diafragma: F/22
    ISO:200
    Belichtingscompensatie:0
    Coolpix 4600/Nikon D70s + Nikkor 18-70 + Nikkor 70-300 + Sigma 24 MM Ultra Wide II + SB-800 Flitser

  • #2
    Re: Vraag Probleem???

    Ziet er uit als lensflare. Een zonnekap dient normaalgesproken om dit te voorkomen. In deze foto had een zonnekap denk ik echter niets uitgemaakt.

    Hoe en waarom lensflare optreed is mij onbekend. (zoveel last heb ik er ook niet van) Ikzelf heb overigens ook een dergelijke foto. Zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=79934 Die heeft links ook redelijk last van dit verschijnsel. Ik stoor me er echter niet aan. Ik heb hem dan ook inmiddels redelijk groot aan de muur hangen.

    Comment


    • #3
      Re: Vraag Probleem???

      Naar mijn bescheiden mening zijn dit geen stofdeeltjes maar interne reflecties van een sterke lichtbron (zon, of in dit geval de staatlamp) in de lens. Onder de noemer lensflare beter bekend in fotografiemiddens.

      Groothoeklenzen en goedkoper glaswerk hebben hier sneller last van dan telelenzen en hoogwaardig glas.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: Vraag Probleem???

        ok als ik maar zeker ben dat het niet aan mijn cam ligt dan is het goed bedankt voor de uitleg


        MVG Den Bere
        Coolpix 4600/Nikon D70s + Nikkor 18-70 + Nikkor 70-300 + Sigma 24 MM Ultra Wide II + SB-800 Flitser

        Comment

        Working...
        X