Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

avondschool gent: ervaring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • avondschool gent: ervaring

    ik twijfel eraan me in te schrijven in sint lucas dan wel hogeschool gent, hun sites zijn echter karig met informatie, en op google noch hier vond ik veel uitleg. dus, mensen die het volgen/ gaan volgen/ naar de opendeurdag geweest zijn (nee, daar ben ik niet geraakt), aan wat kan ik me verwachten in die vier jaar? hoe werkt het? wat zijn de benodigdheden (analoge reflex?) ......

  • #2
    Re: avondschool gent: ervaring

    interesseert me ook wel

    Comment


    • #3
      Re: avondschool gent: ervaring

      kleine tip:

      misschien ook www.kisp.be overwegen (verschillende locatities!)
      hier heb je ook een analoge reflex nodig!

      Comment


      • #4
        Re: avondschool gent: ervaring

        'fotokunst' lijkt me beter te liggen dan 'fotografie'.
        bij deze de thread nog even naar boven halen, tot er verdorie iemand iets over zeggen kan. het kan toch niet zijn dat er op een forum vol fotografen niet eentje es een van die opleidingen gevolgd/ geïnformeerd heeft. of zelf iemand kent die ...
        de stedelijke academie in leuven heeft een vrij duidelijke informatieve site, maar da's me wat te ver. hogeschool gent geeft een beetje info, sint lucas dan weer totaal niet. en de emailadressen reageren ook al niet. en ik die dacht dat je met internet alles bereiken kon

        Comment


        • #5
          Re: avondschool gent: ervaring

          het is schoolvakantie he, je zal dus weinig/geen reactie krijgen als je naar een school emailt, want die zijn dicht. Logisch niet?

          Meestal starten inschrijvingen rond eind augustus, en dat is het moment bij uitstek om de nodige info in te winnen! Ik ga 90% kans ook een opleiding volgen in avonschool, maar ook ik moet wachten tot 3 september voor een opendeurdag in die school vooraleer ik met zekerheid kan zeggen of ik de opleiding volg of niet.

          Je bent dus niet de enige die moet wachten op info!

          Comment


          • #6
            Re: avondschool gent: ervaring

            onderts keurig ingeschreven en de introductieles gevolgd in sint lucas

            omwille van geïnteresseerden en 't nageslacht, een eerste indruk

            de opleiding heet fotokunst, maw leer je niet enkel technisch perfecte foto's schieten, daarnaast leer je ook 'kunstig' foto's nemen (ben benieuwd ). je begint analoog, je eindigt eventueel digitaal, als je dat nog wil (indoctrinatie denk dat het ook beetje samenhangt met de leraar)

            eerste jaar begin je met aantal kleurendiafilms, daarna rest van 't jaar in zwartwit; gericht met kleur werken volgt pas in latere jaren. er zijn geloof ik 5 jaaropdrachten, waaronder een fotodagboek, een reportage, een vrije opdracht ... (allemaal zwart wit). lessen zijn driemaalweeks, dinsdag-donderdag, ts ongeveer 18 & 21 savonds. di & wo 'praktijk' (ontwikkelen), do 'theorie' (gemeenschappelijke evaluatie van resultaten lln, bespreken fotografen), de foto's zelf nemen doe je rest van de week

            overheen de vier jaar zou je alles moeten weten mbt je reflextoestel, lenzen, je instrument dus, en mbt compositie, en mbt ontwikkeling, = analoog in doka, laatste 2 jaar ook photoshop (incl digitale body wie dat kan/wil)

            ik denk wel dat het een goede opleiding wordt, weliswaar met zijn eigenaardigheden (vandaag was er vooral discussie ts een 'leerling' die al jaren met een reflex schoot, en de laatste jaren overtuigd was geraakt van digitaal, met als gevolg blijvende discussies met de leerkracht die zwoer (?) bij analoog zolang kwaliteit van digitaal achterbleef) (dat belooft voor de komende maanden, die twee samen ) - zijn eigenaardigheden dus, maar ik sta er volkomen open voor en ben eigenlijk wel benieuwd naar die doka etcet.

            als er nog iets interessants te melden valt doe ik het hier wel. mensen die overigens andere opleidingen volgen knn mss ook wat ervaringen neerschrijven (in zoverre dat nog niet gebeurt uiteraard) dat komt BD alleen maar ten goede niet?

            Comment


            • #7
              Re: avondschool gent: ervaring

              interessant om weten: digitale reflex (denk zelf prosumer) mag je gebruiken, op voorwaarde dat je met dezelfde 'gebreken' als mensen met een analoge camera werkt, en de bestanden professioneel op fotopapier weet te krijgen (= middels een zwartwitplotter)

              Comment


              • #8
                Re: avondschool gent: ervaring

                Oorspronkelijk geplaatst door arnoudt
                (= middels een zwartwitplotter)
                zaken die je dus best op voorhand weet ...

                Comment


                • #9
                  Re: avondschool gent: ervaring

                  Ik wou deze topic nog eens naar boven brengen, aangezien ik zelf aan het uitzoeken ben welke voor mij de beste avondschool fotografie opleiding in Gent zou zijn: Sint-Lucas, Academie voor Beeldende Kunst of KISP.
                  Bij Sint-Lucas zie ik op tegen de nadruk op het analoge - inclusief DoKa, KISP lijkt mij dan weer eerder technisch en minder creatief-conceptueel... Iemand ervaring met de opleiding 'fotokunst' aan de Academie voor Beeldende Kunst ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: avondschool gent: ervaring

                    dimed,

                    tegenwoordig op StLucas helemaal geen nadruk meer op analoog.
                    ben net begonnen aan 2de jaar en heb (behalve op 't eind om enkele
                    medestudenten te helpen) amper in de doka geweest.

                    sintlucas en academie zijn beide opleidingen "kunstfotografie"
                    terwijl kisp (en syntra) eerder "technische" opleidingen zijn.
                    bij het tweede haal je wel een serieus "diploma"

                    mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door DiMed Bekijk bericht
                    Bij Sint-Lucas zie ik op tegen de nadruk op het analoge - inclusief DoKa, KISP lijkt mij dan weer eerder technisch en minder creatief-conceptueel... Iemand ervaring met de opleiding 'fotokunst' aan de Academie voor Beeldende Kunst ?
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: avondschool gent: ervaring

                      Bedankt voor de feedback. Mijn idee over de nadruk op analoog klopt dus blijkbaar niet. Ik had die indruk gekregen na een gesprek met een docent op de opendeurdag: hij vertelde mij dat ze het 1ste jaar hoofdzakelijk analoog werken, omdat ze vonden dat de klassieke analoge manier nog altijd de beste manier is om begrippen zoals belichting en contrast te leren vatten... Misschien vertolkte die man eerder een persoonlijke visie en niet het beleid van de opleiding ?
                      Ik heb mij ondertussen al ingeschreven op de academie: ik had - buiten dit forum - positieve feedback gekregen van enkele studenten daar. Vanavond de 1ste les, ik ben benieuwd !

                      Comment

                      Working...
                      X