Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aan de anciens....

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aan de anciens....

    Ik heb gisteren wat liggen neuzen in het archief van BD en het zit zo dat je dan via links nogal van de ene thread naar een andere surft, wat natuurlijk heel informatief is ...

    Wat me nogal opviel is dat er blijkbaar tss de periode juni - juli - augustus van 2004 nogal veel anciens het forum verlaten hebben omdat BD naar een bedenkelijk niveau zou gezakt zijn...

    Hier een paar voorbeelden :
    "Bye Bye bd"
    "Wat is hier aan de hand"

    Ik ben pas lid sinds april 2005, dus (naar de anciens toe) vraag ik me af :

    -Was het hier vroeger dan werkelijk zoveel leuker, informatiever, eerlijker ?
    -Zoja, waarom ?
    -Waren de "verlaters" te bekrompen van geest ? (uit de threads blijkt dat ze toch een serieuze bijdrage vormden voor het forum)
    -Bestaat er geen manier om deze mensen te overtuigen om terug te komen ?
    -Wat denken jullie over het "niveau" van BD vandaag ?
    -Hoeveel "anciens" blijven er eigenlijk de dag van vandaag nog over ?

    @ mods:
    Het is hier niet de bedoeling om nen enormen "Flame-thread" te starten en begrijp me niet verkeerd, persoonlijk ik vind dit forum verreweg uitstekend (op een paar foutjes na, maar een 100% perfect forum is praktisch onhaalbaar), en apprecieer ten zeerste de 'blood, sweat & tears" jullie er allemaal insteken...
    Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dit vroeger nog zoveel béter was, en vraag me dan ook af in welke vorm dit vroeger het geval was.

  • #2
    Re: Aan de anciens....

    Goh, dit kan hier weer gevaarlijk gaan worden, dus als iedereen oppast met hoe ie het schrijft en wat ie schrijft, kan dit een leerrijk topic voor anderen worden, wat ook de bedoeling is.

    Hoeveel 'anciens' er nu nog zijn: ik denk niet dat men daar cijfers van heeft, of gemakkelijk aan kan geraken. Gewoon kijken naar de posters hun 'join date', en je ziet het zelf zo'n beetje...T-B, Kevlar, Jo, uiteraard de crew, ...


    De verlaters, sommigen althans, waren allerminst bekrompen van geest. Wat hier de bedoeling is, zeker in fotodiscussie, is bijleren. Sommigen gaven zeer veel commentaar op elke foto, maar terecht, en men leerde daar veel van bij. Maar die negatieve commentaar werd niet altijd in dank aangenomen, en de 'ancien' werd veel verweten, hoewel hij eigenlijk goed deed. Dan komt er een punt dat hij of wordt weggestuurd, of zelf weggaat...Jammer, maar helaas. Zelf ben ik ook al anoniem gevraagd op te hoepelen, hoewel ik slechts één keer negatieve commentaar heb gegeven of zo (en dan altijd nog genuanceerd). 't Is maar om het duidelijk te maken...

    Waarom kunnen mensen niet tegen commentaar? De volgende quote zegt het mooi denk ik
    Oorspronkelijk geplaatst door Aragorn
    Dit is eigenlijk niet meer dan een typisch fenomeen dat ik al op meerdere fora ben tegengekomen.

    De meeste fora beginnen als een klein project met een beperkt aantal "leden". Deze leden zijn dan meestal zeer gedreven mensen die de nodige kennis hebben en gepassioneerd met hun hobby bezig zijn. Toen BD enkele jaren geleden geboren werd neem ik aan dat dit niet anders was. Bovendien waren de aankoopprijzen van digitale camera's toen nog stukken hoger en buiten het bereik van iedereen die niet gepassioneerd was, wie zou er anders zoveel geld aan uitgeven?

    Nu merk je dat de prijzen steeds lager worden, het aanbod steeds groter, en de populariteit blijft groeien. Ook meer en meer mensen hebben thuis een internet verbinding beschikbaar, iets wat enkele jaren geleden ook veel minder was.

    Een logisch gevolg van deze factoren is dat steeds meer mensen hun weg vinden naar fora die voor hen "intressant" kunnen zijn om een eerste stap in de richting van een nieuwe hobby te zetten. Of het hier nu om fotografie, PC's, radio geleide toestellen e.d. gaat maakt eigen weinig uit.
    Bijgevolg groeien de fora uit van een kleine groep gedreven mensen die elkaar bijna op persoonlijk niveau kennen uit tot een grote groep waarin iedereen in de anonimiteit verdwijnt.
    Vele "newbies" doen dan bovendien niet de moeite om om de search functie van een forum te gebruiken, en posten er maar op los, niet beseffend dat hun vraag reeds de honderste vraag over hetzelfde onderwerp is. Voor de "anciens" komt dit dan vaak storend over om dag op dag met dezelfde vragen geconfronteerd te worden. Dat is nu eenmaal de keerzijde van de medaille!
    Vele newbies die gewoon fotootjes trekken, en zulke commentaren niet nodig hebben. Fotografie is gepopulariseerd en de 'ouderen' moeten dat inzien. Ze doen dat wel, vinden het ook niet erg, bewijze hun vele terechte commentaren, maar ja die newbies hebben een andere zienswijze en kunnen er niet mee om.


    Het niveau is dus min of meer al aangehaald. Enkele recente topics en vragen wijzen toch op een bepaald niveau, dat niet bepaald hoog is. Daar erger ik me aan, maar zeg er niets van. Ik denk dat mensen die dan nog eens écht vollen bak met fotografie bezig zijn, zich daar nog sterker aan ergeren. Remember dat laatste forum over het bedenkelijk lage niveau van BD...nadien wel zo'n beetje de woorden ingetrokken door de poster...
    Sterk gemodereer kan ook terug het forum beter de goede banen insturen. De scheidingslijn 'showcase' en 'fotodiscussie' is nu te vaag. Als je ziet wat soms in 'showcase' komt, en dan nog eens de bijhorende vragen, dan denk je toch dat mensen niet kunnen lezen...En meer en meer merk je dat mensen niet kunnen lezen, en de ene ergert zich daar sterker aan dan de andere. Zoals daar is de searchfunctie, de sticky's, etc.
    Over dat gemodereer: wij doen alles vrijwillig. Het mag ook niet al onze privé tijd gaan opslorpen he. Dus geen verwijt he modjes...Ik merk als redacteur zelf ook wel dat het moeilijk is!!


    Als laatste even melden, om negatieve reacties op mij te besparen: ik voel me niet verheven, voel me niet écht fotograaf, dus denk niet dat ik een prof ben of zo denk. Ik maak dus ook wel foutjes; mijn foto's zijn niet altijd je van het, ...
    Last edited by ajuin; 6 augustus 2005, 11:06.

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


    Comment


    • #3
      Re: Aan de anciens....

      Ik zit op dit forum vanaf januari 2003. Dat is inmiddels best een tijd. Mijn postcount is niet bepaald hoog te noemen. Ik lees hier echter enorm veel en heb zodoende ook een hoop geleerd.

      In de periode die jij aangeeft hebben inderdaad een aantal 'anciens' het forum verlaten. Dat is jammer, ze maakten schitterende foto's die men hier kon bewonderen.

      Hoe kan het dat dit soort dingen gebeuren: simpel, het is een forum... Dit forum groeit enorm snel. Uiteraard krijgt men meningsverschillen, newbies die foute opmerkingen plaatsen, mensen die zich er mateloos aan irriteren etc. Dit soort verhalen vind je denk ik op alle grote fora wel terug.

      Waar men simpelweg voor moet waken: laat die 'slechte' post/opmerkingen niet de overhand krijgen. Schenk ze niet teveel aandacht en voel je zeker nooit persoonlijk aangevallen en het allerbelangrijkste, val nooit iemand persoonlijk aan. Kortom, besef je dat dit een forum is...

      Over het niveau: Dit werkt 2 kanten op. De nieuwe forumindeling heeft daar mijn inziens ook goed rekening mee gehouden. Ik denk niet dat je echt van een niveauverschuiving kan praten. De groep die BD bereikt wordt echter met de dag groter en er vinden discussies plaats op alle niveau's. En dat is prettig vind ik.

      Edit: Ajuin was me voor en wist de dingen wellicht een stuk beter te verwoorden: goed werk ajuin
      Last edited by Stefan16384; 6 augustus 2005, 11:11.

      Comment


      • #4
        Re: Aan de anciens....

        @ Ajuin: Idd jouw post + die quote van Aragorn verduidelijkt veel
        @ Stefan: "...discussies op alle niveau's..." = helemaal mee eens !

        Comment


        • #5
          Re: Aan de anciens....

          over die post van mij is er daar toen (is dat geen jaar geleden?) genoeg gezegd.
          zoals ik toen aangehaald heb zijn er manieren genoeg om onderlinge twisten kalm en beschaafd op te lossen. velen hebben hier hun e-mail adres vrijgegeven alsook hun echte naam. voor de andere gevallen bestaat er nog een pm.
          ik heb hier ondertussen toch geen stormen gezien hoor. mss heerste er toen een tijdelijke BD-depressie

          het niveau naar beneden? ik denk eerder dat het uitgebreider geworden is.
          een voorbeeld:
          je moet de posts van 'huisvrouw' eens opzoeken. ze is net nieuw in fotografie en ze komt hier info en uitleg vragen. nog even en ze heeft de basis onder de knie.. de wereld ligt eigenlijk al open.
          langs de andere kant heb je dan bevoorbeeld frans die schitterende macro's neemt met aangepaste hoogtechnologische snufjes.

          moeten we alle newbies eruit pieren? de gewone gebruikers ook? de middelklasse ook?
          met een pro forum bereik je in mijn ogen veel minder als hoe het nu is!

          trouwens, nu hebben we een HoF om de egos te strelen
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Aan de anciens....

            Oorspronkelijk geplaatst door scalll
            @ Ajuin: Idd jouw post + die quote van Aragorn verduidelijkt veel
            @ Stefan: "...discussies op alle niveau's..." = helemaal mee eens !
            Volledig me eens.Yep
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

            Comment


            • #7
              Re: Aan de anciens....

              het niveau naar beneden? ik denk eerder dat het uitgebreider geworden is.
              een voorbeeld:
              je moet de posts van 'huisvrouw' eens opzoeken. ze is net nieuw in fotografie en ze komt hier info en uitleg vragen. nog even en ze heeft de basis onder de knie.. de wereld ligt eigenlijk al open.
              langs de andere kant heb je dan bevoorbeeld frans die schitterende macro's neemt met aangepaste hoogtechnologische snufjes.

              moeten we alle newbies eruit pieren? de gewone gebruikers ook? de middelklasse ook?
              met een pro forum bereik je in mijn ogen veel minder als hoe het nu is!

              trouwens, nu hebben we een HoF om de egos te strelen
              Volledig akkoord,

              Persoonlijk heb ik hier al eea bijgeleerd

              Heb al geweldig mooie foto's gezien en ook heel wat mindere, maar je ziet de kwaliteit van de mindere foto's snel verbeteren

              Wat betreft negatieve commentaar, zolang ze opbouwend zijn bedoeld en ik denk wel dat de meeste dat zijn, is dit enkel positief te bekijken.

              Je wil toch iets leren niet??
              Last edited by lut; 6 augustus 2005, 11:37. Reden: quote in orde gebracht

              Comment


              • #8
                Re: Aan de anciens....

                Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                ik heb hier ondertussen toch geen stormen gezien hoor. mss heerste er toen een tijdelijke BD-depressie
                Ik denk dat er toen idd een negatieve sfeer hing. Die is naar dat ik nu meen te zien wel opgelost.
                Het versterkt elkaar ook wel denk ik. Iemand reageert geïrriteerd, de volgende is nog meer geïrriteerd en zo verder... Dat is een neerwaartse spiraal.

                Maar dat is verleden tijd. Dus als de Anciens nog meelezen (en dat denk ik wel van sommigen) dan zijn ze natuurlijk altijd terug welkom!

                Langs de andere kant wordt er dikwijls ook zeer onverdraagzaam gereageerd, tenminste zo lijkt het. Iedereen heeft zijn eigen manier van reageren, posten, vragen stellen,enz...
                Als je dan nieuw bent op het forum dan kan het moeilijk zijn om sommige reacties van anderen in te schatten. En dat loopt dan wel eens mis.

                Maar problemen zijn er om op te lossen niet waar?

                Groetjes Geert

                Comment


                • #9
                  Re: Aan de anciens....

                  Interessante (en onvermijdelijke) voorgeschiedenis, waar ik als volbloed newbie (ik ken bd 1 maand) wat aan toevoegen wil, onder voorzichtige voorwaardelijke wijs uiteraard.
                  Met de pioniers/ anciens moet toch heel wat kennis uit het analoge tijdperk verdwenen zijn, wat het niveau onvermijdelijk naar beneden haalt dit is overkomelijk wanneer er voldoende anciens blijven, maar dat lijkt me aan het aantal namen te zien niet het geval - zeker niet wanneer er alsmaar meer newbies onbedacht binnenvallen. Zelf vind ik het verlaten (de reactie) van de anciens nogal bekrompen. Één van de vele voordelen aan een forum tov de werkelijkheid is het feit dat wat je niet aanstaat zonder enige moeite kan negeren. Wanneer na een onpersoonlijke kritiek iemand persoonlijk aangevallen wordt kunnen de mods ingrijpen, desnoods schorsen/ bannen.
                  De 'mission statement' van BD, voor zover ik weet (?) de slagzin 'uw thuishaven voor digitale fotografie en alles wat ermee te maken heeft', is nogal ruim. Die brengt iedereen die er van verre of dicht mee te maken heeft op het forum dat dan weer verzuipt onder duizend-en-een dezelfde en zodoende snelvervelende ergerlijke vragen/ reacties. Mss moet het doel van de vzw wat duidelijker/ enger gemaakt (en aangebracht) worden. Wanneer er totaal geen vereiste mag gesteld worden aan het publiek zou ik het forum zelf wat minder centraal stellen, een resem beginnerspagina's toevoegen onder het knopje 'beginner', en/ of een aantal sticky's op het forum plaatsen, met faqs, links naar reviewsites ...
                  Tot slot: wie echt werk wil maken van z'n passie volgt niet alleen bd, volgt ook les, is actief in een vereniging, .... - wat uiteraard niets afdoet aan bd zelf (als thuishaven ), iedereen die de boel hier draaiende houdt tws chapeau, ik ben eigenlijk best tevreden over dit stukje web

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aan de anciens....

                    Zit hier al van November 2001 (en nog altijd geen senior member LOL). Zoals gezegd was er even een depressie maar dat is volgens mij al lang verleden tijd. BD is heel hard gegroeid en ik denk dat sommigen er moeilijk mee om konden dat er ineens heel veel foto's gepost werden, ook van absolute beginners enz...
                    De nieuwe forumindeling heeft in ieder geval geholpen, alles is overzichtelijker nu.
                    Gallery: http://www.fotogallerij.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aan de anciens....

                      Ik ben op BD sinds 1 juni 2001, dus volle 4 jaar.
                      En dat is zowat alles dat ik erover kwijt wil, zeker op het forum.

                      MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aan de anciens....

                        Beste vrienden,

                        Ik hang hier rond sinds juli 2003 en val waarschijnlijk niet in de categorie anciens. Er zijn momenten geweest dat BD een echte verslaving was en er zijn momenten geweest dat ik hier ben weggebleven.
                        Hoewel ik het persoonlijk geen goed idee vond om showcase op te delen moet ik nu toegeven dat het een goeie zet is geweest. Op die manier zien de minder getalenteerde of populaire elementen (zoals ik dus ) hun inzending niet na 2 uur naar pagina 3 verdwijnen.
                        BD is serieus gegroeid en het is geen gemakkelijke opdracht voor de moderators om alles in goeie banen te leiden. Hoewel ik persoonlijk vind dat die mannen daar goed in slagen.
                        Met een beetje verdraagzaamheid van de verschillende groepen (pro, semi-pro, amateurs, zij-die-hard-hun-best-doen-maar-het lukt-nog-niet-zo-goed) zouden we hier nog jaren aangename momenten kunnen beleven.
                        Ik denk dat we hier allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben ? Ons uitleven in onze hobby, bijleren, fotootje posten ...

                        Groetjes,

                        Dany.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aan de anciens....

                          Oorspronkelijk geplaatst door rept
                          Zit hier al van November 2001 (en nog altijd geen senior member LOL). Zoals gezegd was er even een depressie maar dat is volgens mij al lang verleden tijd. BD is heel hard gegroeid en ik denk dat sommigen er moeilijk mee om konden dat er ineens heel veel foto's gepost werden, ook van absolute beginners enz...
                          De nieuwe forumindeling heeft in ieder geval geholpen, alles is overzichtelijker nu.
                          Ik zit hier van oktober 2002 en wel al senior member en ik sluit mij volledig aan bij de commentaar van rept.

                          Het moderator-systeem heeft, tot spijt van wie het benijdt (en misschien gebanned werd ), toch voor een relatieve rust op het forum gezorgd

                          Het opkomen van photoblogs heeft er m.i. ook wel voor gezorgd dat er verschillende "anciens" (stilletjes) het forum verlaten hebben om hun eigen blog op te starten en zo hun werk voor te stellen ... en sommigen hebben gewoon zo veel succes met hun werk dat ze geen tijd meer hebben om hier te vertoeven ...
                          Mijn fotowebsite : www.filover.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aan de anciens....

                            Naaa, vroeger was 't nie beter of slechter... Da's gewoon den tijd of de evolutie.
                            Alles verandert ook BD...
                            Er waren toen wat BDers die 't er moeilijk mee hadden idd.
                            Er zijn vroeger wel eens mensen geweest die hier enkel kwamen om te stoken, ruzie te maken en tweedracht te zaaien... en zo gebeurde het soms dat er lichtgevoellige BDers op de tenen getrapt werden en wegbleven. Zulke stokers heb je overal, in iedere club, op ieder forum.
                            Idd de komst van moderators heeft hier gezorgd dat deze ruziemakers niet meer welkom waren.
                            Spijtig is dan natuurlijk dat die Bders die op hun tenen getrapt zijn, weg gebleven zijn... Zaten toffe gasten tussen.
                            Ikzelf heb ookal mensen op hun tenen getrapt... Maar heb me dan direct verontschuldigd en het terug goed gemaakt.
                            Schrijven is moeilijker als gewoon praten. Soms worden je woorden verkeerd begrepen. Ik ben nogal een zwanzer en flapuit en soms kan dit in 't verkeerde keelgat schieten. Maar ik probeer 't altijd goed te maken als ik m'n fouten inzie.
                            Sommigen hebben het moeilijk om zich te excuseren en willen keikoppig zijn... Tja, daar hebben de mods hun handen aan vol.
                            Ik ben ookal verschillende malen op de vingers getikt door de mods, soms terecht en soms onterecht. Maar ik probeer 't altijd uit te praten op een fatsoenlijke manier.
                            Slecht éénmaal vond ik 't niet kunnen, toen ik een onbeleefde mail van de mod Challenge kreeg. Ik had een fout gemaakt, een foto uit m'n archief gepost. Natuurlijk zag de mod dit aan 't exif. Maar hij kan dit op een beleefde manier zeggen dat ik fout was. ik stond echt verstomd toen ik deze mail las. Helemaal BD onwaardig. Tja, zulke mods zijn er ook, spijtig genoeg... Ik heb dit toen naar de BD crew doorgestuurd en nooit meer het forum challenge bezocht of aan deze challenge meegedaan. Oplgelost dus.
                            Maar daarvoor blijf ik hier toch niet voor weg? Dus mods moeten zich ook houden aan de regels van beleefdheid.
                            En als iedereen zich aan deze regels houd, is het hier plezant vertoeven... Die vriendschap kan je heel goed merken op de Shooting days. Daar merk je pas de kracht van dit forum, de behulpzaamheid en vriendelijkheid van mensen die je van pluim nog haar kent enkel van dit forum...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aan de anciens....

                              Wel ............ , ik ben ook nog maar aangemeld sinds April 2005 . Volledig ( groentje) dus .
                              De hoofdreden dat ik me hier aangemeld heb is mijn intresse voor fotografie en het feit dat ik m'n camera beter wou leren kennen . Ik moet zeggen : heb hier al veel bijgeleerd . Af en toe stel ik ook nog wel eens een domme vraag , maar het meeste vind ik wel terug via de zoekfunctie . Natuurlijk zijn er op forums zoals dit altijd wel mensen die dit of dat niet leuk vinden ( mensen verschillen nu eenmaal hé ). Wat betreft commentaren : ikzelf heb hier nog maar enkele foto's gepost en uit de commentaren die ik daar op kreeg heb ik weeral wat bijgeleerd . Dat is toch de bedoeling van een forum denk ik . Niet iedereen kan evengoed zijn of evengoed materiaal hebben ( nog maar te zwijgen over de tijd om te fotograferen ).
                              Enfin , kan dus enkel maar zeggen dat ik geen enkel probleem heb met dit forum en dat ik hier graag nog lang zou blijven en veel bijleren ( zodoende kan ik dus binnenkort misschien ook zulke prachtige foto's posten )

                              Just my 2 eurocents
                              Canon EOS ...D + enkele "L" glaasjes ( zo van die snelle ) + een goe bliksembakske ( 580 ) + een stevig statiefke met deftig kopke

                              Comment

                              Working...
                              X