Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem automatisch scherpstellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem automatisch scherpstellen

    hallo allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en zal dus nog mijn weg nog wat moeten zoeken.

    Toch had ik al 1 vraagje over mijn camera (panasonic lumix dmc-fz5 (5 mpix, 12x opt.zoom)) :
    Als ik bij het fotograferen van kleine objecten, zoals insecten en kleine kikkertjes (in een terrarium), de camera laat scherpstellen, lukt dat bijna nooit.
    Omdat ik heel weinig ervaring heb met digitale fotografie, maak ik waarschijnlijk een beginnersfout maar ik weet niet welke...
    Is het omdat ik te kort bij het onderwerp wil komen? Of is het omdat ik de camera op de verkeerde opnamestand zet? Of nog wat anders?
    Of is deze camera niet geschikt voor dit soort opnamen?

    Graag had ik van jullie gehoord wat ik fout doe.

  • #2
    Re: Probleem automatisch scherpstellen

    Kun je met de FZ5 niet manueel focussen (via menu opties)?

    Comment


    • #3
      Re: Probleem automatisch scherpstellen

      Volgens mij niet.
      Net daarom twijfel ik of ik de juiste keuze heb gemaakt met deze camera.
      Als er hier mensen zijn met dezelfde camera mogen ze me altijd wat proberen "op gang" te helpen ermee.

      Comment


      • #4
        Re: Probleem automatisch scherpstellen

        Nope, geen manual focus...
        -=- Light is the key...

        Comment


        • #5
          Re: Probleem automatisch scherpstellen

          in normal mode moet je minstens 50cm van object zitten om focus te krijgen en in macro modus kan je tot 5cm bij object komen...
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #6
            Re: Probleem automatisch scherpstellen

            Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
            Nope, geen manual focus...
            Geen enkele? Ik weet dat de FZ20 een manuele focusring heeft en de FZ5 niet, maar geen enkele manuele focus lijkt mij vreemd.

            Ik weet dat ik bij mijn compactje moet "prutsen" in menu's en maar enkele mogelijkheden heb, maar ik heb de manual focus toch al moeten gebruiken. (Zelfs teveel naar mijn zin.)

            Alain

            Comment


            • #7
              Re: Probleem automatisch scherpstellen

              Oorspronkelijk geplaatst door Pumigert
              hallo allemaal,

              Ik ben nieuw op dit forum en zal dus nog mijn weg nog wat moeten zoeken.

              Toch had ik al 1 vraagje over mijn camera (panasonic lumix dmc-fz5 (5 mpix, 12x opt.zoom)) :
              Als ik bij het fotograferen van kleine objecten, zoals insecten en kleine kikkertjes (in een terrarium), de camera laat scherpstellen, lukt dat bijna nooit.
              Omdat ik heel weinig ervaring heb met digitale fotografie, maak ik waarschijnlijk een beginnersfout maar ik weet niet welke...
              Is het omdat ik te kort bij het onderwerp wil komen? Of is het omdat ik de camera op de verkeerde opnamestand zet? Of nog wat anders?
              Of is deze camera niet geschikt voor dit soort opnamen?

              Graag had ik van jullie gehoord wat ik fout doe.

              Ik ken je toestel niet, maar als het glas van het terrarium niet al te helder is, bestaat de kans dat de camera daarop gaat scherpstellen (afhankelijk van het scherpstelmechanisme). En op die korte afstanden maken een paar cm direct veel verschil.

              Kijk ook eens even naar de kortste instelafstand die in de handleiding wordt opgegeven.
              Fullator
              Fotostudio Candela Zone
              website: http://www.chronax.be
              website: http://www.marquisemodels.eu

              Comment


              • #8
                Re: Probleem automatisch scherpstellen

                Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                Kijk ook eens even naar de kortste instelafstand die in de handleiding wordt opgegeven.
                in normal mode moet je minstens 50cm van object zitten om focus te krijgen en in macro modus kan je tot 5cm bij object komen...
                -=- Light is the key...

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem automatisch scherpstellen

                  Bedankt alvast voor jullie reacties.
                  Aan "fullator" : als ik de dieren fotografeer neem ik wel het glas weg van het terrarium. Daar ligt het probleem niet.
                  Aan "de.lesse.be" : hoe weet je zo zeker dat het toestel geen manuele focus heeft. Heb je deze info ergens op het net gevonden? Probleem is ook dat de handleiding wel in het nederlands is maar het menu (op de camera) is in het engels. Niet dat ik geen engels kan maar het maakt het toch iets moeilijker.
                  In de handleiding vind ik ook geen tips of zo over wat de ideale instelafstand is bij een bepaald soort opname.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem automatisch scherpstellen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pumigert
                    hoe weet je zo zeker dat het toestel geen manuele focus heeft. Heb je deze info ergens op het net gevonden?
                    Hier kan je o.a. een review van jouw toestel vinden (ook Engels)
                    En volgende 2 punten staan bij de negatieve:
                    No manual focus
                    Focus at extreme telephoto sometimes hunts, sometimes misses
                    Dus geen manuele focus, en de focus durft er wel eens naast zitten als je stevig inzoomt!
                    Maar de eindconclusie in bovenvermelde bespreking is dat die FZ5 toch een zeer degelijk toestel zou moeten zijn in z'n prijsklasse, dus misschien moet je je toestel nog beter gewoon worden, of in't slechtste geval is er wat mis met jouw exemplaar. Voel je vrij om hier enkele voorbeelden te posten, kan ons eventueel helpen om een beter oordeel te vellen!?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pumigert
                    In de handleiding vind ik ook geen tips of zo over wat de ideale instelafstand is bij een bepaald soort opname.
                    Euh, ben nog nooit een handleiding tegengekomen waarin vermeldt staat: een kikker moet je fotograferen vanop 30cm, een koe vanop 2m
                    Daar zijn gewoon geen vaste regels voor, hangt van te veel aspecten af...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem automatisch scherpstellen

                      Euh, ben nog nooit een handleiding tegengekomen waarin vermeldt staat: een kikker moet je fotograferen vanop 30cm, een koe vanop 2m
                      Daar zijn gewoon geen vaste regels voor, hangt van te veel aspecten af...
                      Zo had ik het ook wel begrepen Tony

                      Stel dat ik inzoom en de kikker of het insect net heb zoals ik het wil fotograferen, ik laat de camera focussen en de foto wordt niet scherp.
                      Wat doe ik dan? Moet ik dan minder gaan zoomen? Meer afstand van het onderwerp nemen? Of de foto minder ingezoomd nemen en achteraf de foto gaan "knippen" en vergroten zoals ik hem wil?
                      Je ziet het, echt een beginnervraag waarschijnlijk...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem automatisch scherpstellen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pumigert
                        Wat doe ik dan? Moet ik dan minder gaan zoomen? Meer afstand van het onderwerp nemen?
                        Je kan het toch gewoon uitproberen!? Wat houdt je tegen, je werkt digitaal dus het kost je geen bal extra

                        In ieder geval, je toestel heeft contrast nodig om te kunnen scherpstellen, stel je bvb scherp op de huid van een egaal gekleurde kikker dan gaat dat misschien moeilijker zijn voor je cam?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem automatisch scherpstellen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                          Hier kan je o.a. een review van jouw toestel vinden (ook Engels)
                          En volgende 2 punten staan bij de negatieve:
                          No manual focus
                          Focus at extreme telephoto sometimes hunts, sometimes misses
                          Dus geen manuele focus, en de focus durft er wel eens naast zitten als je stevig inzoomt!
                          ...
                          Ik heb de review ook gelezen, maar vermits de FZ20 een manuele focusring heeft, kan het daar ook op slaan ;-) Ik vind het in ieder geval vreemd als er geen enkele manuele focus (aka in menu's) zou zijn, software kost daarvan lijkt mij klein.

                          Alain

                          Comment

                          Working...
                          X