Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's niet echt scherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's niet echt scherp

    Beste forum'ers,

    ben terug van Lissabon, een heleboel foto's genomen met mijn Canon 10D. Hetgeen me nu wel is opgevallen is dat de meeste foto's niet echt scherp zijn. De lens die ik gebruik is de Canon 28-135. en de foto's zijn allemaal gemaakt in de P modus. Als ik de foto's zie uit de Canon A520 die mijn dochter bij had sta ik versteld hoe scherp deze wel zijn,zelf een pak beter dan die uit mij 10D. Wat kan hiervan de oorzaak zijn.

    groetjes
    Mac Patrick
    Groetjes Mac Patrick
    Sometimes you can't make it on your own
    Make Poverty History www.one.org
    They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

    Canon dinges
    BDxxxBE

  • #2
    Re: foto's niet echt scherp

    Zet eens een paar hires beelden online zo kunnen we direct het probleem zien.
    http://www.deinzeonline.be/ - http://www.poeke.net/ - https://www.instagram.com/dverleysen/

    Comment


    • #3
      Re: foto's niet echt scherp

      Heb je wel een goede postprocessing gedaan ?

      Beelden uit een DSLr hebben meer nabewerking nodig dan vanuit een compactje !

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: foto's niet echt scherp

        Beste forum'ers,

        Ik denk dat ik het al weet, de foto's met de 10 D zijn hier gemaakt met ISO 1600 ( grrr )Ik zal moeten leren met een vaste ISOwaarde te werken voor voor buiten van 100 of 200. De 1600 komt van de automatische modus van mijn toestel denk ik.

        Hier zijn de 2 foto's:

        foto uit de 10D


        foto uit de A520


        Nabewerken doe ik altijd maar toch is mijn bedoeling foto's te kunnen maken met zo min mogelijk nabewerking.
        Last edited by Mac Patrick; 25 juli 2005, 20:40.
        Groetjes Mac Patrick
        Sometimes you can't make it on your own
        Make Poverty History www.one.org
        They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

        Canon dinges
        BDxxxBE

        Comment


        • #5
          Re: foto's niet echt scherp

          Bekijk nog eens even die links, Patrick. Geen van beide is correct.

          Voor zover m'n geheugen me niet parten speelt, heeft de 10D géén automatische ISO instelling. Je zal deze onbewust een andere instelling gegeven hebben vrees ik. Toch moet de sluitertijd/diafragma verhouding ergens een belletje doen rinkelen hebben, als fotograaf zou je die toch regelmatig moeten controleren.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: foto's niet echt scherp

            Die iso 1600 moet je wel zelf ingesteld hebben, want volgens mij zit er geen automatische iso in het "P" programma.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: foto's niet echt scherp

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
              Bekijk nog eens even die links, Patrick. Geen van beide is correct.

              Voor zover m'n geheugen me niet parten speelt, heeft de 10D géén automatische ISO instelling. Je zal deze onbewust een andere instelling gegeven hebben vrees ik. Toch moet de sluitertijd/diafragma verhouding ergens een belletje doen rinkelen hebben, als fotograaf zou je die toch regelmatig moeten controleren.
              krijg de foto's er niet op, heb reeds vanalles geprobeerd, waar kan ik dit nakijken hoe ik ze er kan opzetten, heb reeds gekeken naar een vorige post van mij maar het wil niet lukken.

              ik ga nog wat verder zoeken

              groetjes
              Groetjes Mac Patrick
              Sometimes you can't make it on your own
              Make Poverty History www.one.org
              They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

              Canon dinges
              BDxxxBE

              Comment


              • #8
                Re: foto's niet echt scherp

                Oorspronkelijk geplaatst door Mac Patrick
                krijg de foto's er niet op, heb reeds vanalles geprobeerd, waar kan ik dit nakijken hoe ik ze er kan opzetten, heb reeds gekeken naar een vorige post van mij maar het wil niet lukken.

                ik ga nog wat verder zoeken

                groetjes
                gelukt

                groetjes
                Mac Patrick
                Groetjes Mac Patrick
                Sometimes you can't make it on your own
                Make Poverty History www.one.org
                They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

                Canon dinges
                BDxxxBE

                Comment


                • #9
                  Re: foto's niet echt scherp

                  je kan ook de graad van verscherpen vatsleggen in de settings van je camera... nogal wat 10D gebruikers hebben die sowieso op +2 staan.
                  Mac

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's niet echt scherp

                    Door die iso 1600 heeft je camera het diafragma tot f22 (1/1000 sec) moeten dichtzetten, en dan zijn de meeste lenzen niet meer zo scherp. Dat is waarschijnlijk ook één van de redenen dat de foto niet echt heel scherp is.

                    Vooralleer je foto's maakt, moet je de instellingen nazien.
                    ISO, AF-mode, Witbalans......
                    Dat doe ik elke keer want dat kan altijd verrassen. En als je dan alle vakantiefoto's op iso 1600 maakt, dan krijg je dus zo'n problemen .


                    Maar als je camera op iso 1600 staat, dan zou het toch moeten opvallen dat er iets niet juist is? Je ziet dan toch dat het diafragma en sluitertijd helemaal anders ingesteld zijn dan wat je normaal zou verwachten .
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's niet echt scherp

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                      Door die iso 1600 heeft je camera het diafragma tot f22 (1/1000 sec) moeten dichtzetten, en dan zijn de meeste lenzen niet meer zo scherp. Dat is waarschijnlijk ook één van de redenen dat de foto niet echt heel scherp is.

                      Vooralleer je foto's maakt, moet je de instellingen nazien.
                      ISO, AF-mode, Witbalans......
                      Dat doe ik elke keer want dat kan altijd verrassen. En als je dan alle vakantiefoto's op iso 1600 maakt, dan krijg je dus zo'n problemen .


                      Maar als je camera op iso 1600 staat, dan zou het toch moeten opvallen dat er iets niet juist is? Je ziet dan toch dat het diafragma en sluitertijd helemaal anders ingesteld zijn dan wat je normaal zou verwachten .
                      Heb ergens binnen foto's gemaakt waar het heel donker was en we niet mochten flitsen, mijn toestel manueel gezet maar daar ik geen statief bij had moest ik ook letten dat de sluitertijd niet te lang was en toen had ik mijn toestel op sluitertijd 90 gezet met ISO1600 en diafragma op 4, nadien heb ik het terug op P gezet met steeds het idee dat ook de ISO waarde automatisch ging. In de toekomst zal ik eens naar die cijfers kijken in de zoeker en meer de info gebruiken op mijn toestel. Positief is dan weer dat ik hier heel wat geleerd heb.

                      De meeste foto's zijn na wat PS nog redelijk goed gekomen.
                      Last edited by Mac Patrick; 25 juli 2005, 22:26.
                      Groetjes Mac Patrick
                      Sometimes you can't make it on your own
                      Make Poverty History www.one.org
                      They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

                      Canon dinges
                      BDxxxBE

                      Comment

                      Working...
                      X