Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gezocht:Canon 20D eigenaar die goed met macrolens kan werken!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gezocht:Canon 20D eigenaar die goed met macrolens kan werken!

    Ik woon te De Panne en zou zeer graag eens op stap gaan met iemand die ook een Canon 20 D toestel heeft en goeie macro's kan nemen, ik heb de Canon 100mm lens en zie er overal prachtige resultaten van, zelf lukt het mij niet!
    Ik heb mijn toestel sinds mei en heb al 2000 foto's genomen.
    Canon EOS-1D Mark III, D 20 en Canon lenzen van 17 tot 500mm.
    Altijd welkom:http://martine.launoy.be

  • #2
    Re: gezocht:Canon 20D eigenaar die goed met macrolens kan werken!

    Ik heb een 20D en maak geregeld macrofoto's met de Sigma 150mm, maar een echte expert ben ik niet. En het grootste probleem is dat ik in Rijkevorsel woon, dat is ongeveer 180km van De Panne.

    Binnenkort (in mijn verlof) kom ik wel een dag naar Oostduinkerke (mijn moeder woont daar) maar ik vrees dat ik dan niet veel tijd ga hebben om alles goed uit te leggen.

    Met welke instellingen maak je die macrofoto's, want de meest gemaakte fout is dat het diafragma niet ver genoeg dichtgezet wordt om voldoende scherptediepte te krijgen. Als je heel dicht bij het onderwerp komt moet je meestal het diafragma op f11-16 zetten, afhankelijk van het onderwerp en de hoek ten opzichte van het onderwerp. En als je dan het diafragma vrij ver dichtzet, moet je ook nog de sluitertijd kort genoeg houden om geen bewegingsonscherpte te krijgen. Daarom moet je meestal de iso verhogen (de meeste macro' maak ik op iso 400).
    Stel de camera ook in op "One Shot" AF, laat je camera scherpstellen en hou de ontspanknop half ingedrukt. Dan beweeg je met de camera lichtjes voor of achteruit tot je de scherpte op het juiste punt krijgt, en druk dan af. Je kan ook de lens op MF zetten en zelf scherpstellen, soms gaat dat zelfs sneller voor macro's, zeker als je erg dicht bij het onderwerp zit.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: gezocht:Canon 20D eigenaar die goed met macrolens kan werken!

      In ieder geval reeds bedankt voor de nuttige tips , mijn eerste fout is dat ik idd een te klein diagfragma neem, misschien ook te dicht van de lens en een te lange sluitertijd! Hier aan de zee is er nog dikwijls wind en dan is het zeker nog bewogen!
      Gebruik jij een tussenring?
      Ik zou je zeer graag eens ontmoeten om nog wat praktische tips en ev even uitproberen, er rest je misschien nog wat tijd als je naar Oostduinkerke komt.
      Spijtig dat je anders zo ver woont maar we zien wel!
      Wij zijn in verlof van 18 tot 24 juli, hopelijks kom je dan juist niet! Ik volg ook fotografielessen bij Gerrit Rekers te Vierhouten waar ik reeds veel leerde maar nog veel moet bijleren! Vooraleer de Canon fotografeerde ik met Nikon coolpix 990, 4500 en 87OO, daarmee heb ik al prachtige foto's gemaakt.
      Canon EOS-1D Mark III, D 20 en Canon lenzen van 17 tot 500mm.
      Altijd welkom:http://martine.launoy.be

      Comment


      • #4
        Re: gezocht:Canon 20D eigenaar die goed met macrolens kan werken!

        Oorspronkelijk geplaatst door Martine Launoy
        In ieder geval reeds bedankt voor de nuttige tips , mijn eerste fout is dat ik idd een te klein diagfragma neem, misschien ook te dicht van de lens en een te lange sluitertijd! Hier aan de zee is er nog dikwijls wind en dan is het zeker nog bewogen!
        Gebruik jij een tussenring?
        Ik zou je zeer graag eens ontmoeten om nog wat praktische tips en ev even uitproberen, er rest je misschien nog wat tijd als je naar Oostduinkerke komt.
        Spijtig dat je anders zo ver woont maar we zien wel!
        Wij zijn in verlof van 18 tot 24 juli, hopelijks kom je dan juist niet! Ik volg ook fotografielessen bij Gerrit Rekers te Vierhouten waar ik reeds veel leerde maar nog veel moet bijleren! Vooraleer de Canon fotografeerde ik met Nikon coolpix 990, 4500 en 87OO, daarmee heb ik al prachtige foto's gemaakt.

        De drie camera's die je had voor je 20 D werkten allemaal met een kleine sensor wat voor macropnames een voordeel is om je een grotere scherptediepte hebt. Optisch gezien ga je echter veel beter zijn met de macrolens van Canon op je 20D, en in het algemeen ben je beel beter met je DSLR dan met je vorige toestellen. Alleen moet je nu de camera en de optiek beter leren kennen, macrofotografie is ook niet van de gemakkelijkste takken van de fotografie.

        Voorname punten voor macro die je niet mag vergeten:

        - Werk steeds vanop statief
        - Diafragma moet dicht F16 en F22 zijn eerder regel dan uitzondering
        - Voor Macro stel je scherp manueel, niet met de autofocus, let hierbij ook zeer goed dat je dioptriecorrectie van de camera juist staat.
        - Maak gebruik van de mogeljkheid van de 20D om je dieptescherpte te controleren door de zoeker en voor de opname.
        - Inflitsen en plaatsing van de flitser(s) los van de camera is een optie die het overwegen waard is .

        In het algemeen kan ik je nog aanraden van steeds in RAW te werken en de kunst van de postprocessing met een goede RAW converter (C1) en goede bewerkingssoftware zoals Photoshop CS2 trachten meester te worden.


        MVG, Jeff
        Last edited by Digipics357; 30 juni 2005, 06:49.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: gezocht:Canon 20D eigenaar die goed met macrolens kan werken!

          Bedankt, ben al weer gerust dat het met wat studie in orde komt! Is wat demotiverend daar met de vorige camera's direkt mooi resultaat behaalde!
          Ik werk altijd op statief of met rijstzak voor heel lage dingen, heb nu hoekzoeker van Canon besteld omdat ik anders de hele tijd op de grond moet liggen, een remote controller om niet meer te hoeven drukken en geen beweging te veroorzaken, nu gebruik ik dikwijls mijn timer maar voor insekten gaat dat niet goed omdat het 10 sec duurt.
          Mijn diagfragma zette ik wel dikwijls te laag, dus goeie tip!
          Al mijn foto's neem ik in Raw daar je die achteraf idd veel beter kunt bijwerken, dit doe ik met Canon professional en photoshop CS.
          Ik heb ook de speedlight 580 externe flash met omni bounce maar heb die buiten nog niet gebruikt, misschien ook even uitproberen
          Zal nog veel oefenen en veel lezen in fotomagazines en op Belgiumdigital, uit andere problemen kan ik ook veel leren.
          Misschien lukt het me toch nog!
          Canon EOS-1D Mark III, D 20 en Canon lenzen van 17 tot 500mm.
          Altijd welkom:http://martine.launoy.be

          Comment


          • #6
            Re: gezocht:Canon 20D eigenaar die goed met macrolens kan werken!

            Als engels geen probleem vormt kun je op deze pagina: http://www.fredmiranda.com/forum/board/45 onder de link "Macro World Resource" (linksboven) een schta aan info vinden over macro.

            Hoop dat je er iets aan hebt.
            Groeten,

            Albert Jan

            Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

            Comment

            Working...
            X