Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

    Hallo BDR's,


    straks examens bedrijfsbeheer (haalbaarheidsstudie). De vraag die ik me zo stel: zijn er hier BDR's die in bijberoep gestart zijn en dus nog een hoofdactiviteit uitoefenen? Hebben jullie een goede start gekend of is het toch wel een papperassenwerk?

    Ik kan straks mijn haalbaarheidsstudie verdedigen en wil eens peilen hoeveel er in bijberoep starten.

    Greetz, RonnyE

  • #2
    Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

    aangezien je nog altijd een diploma als fotograaf moet hebben zullen er nie veel zijn denk ik
    some toys 4 big boys
    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

    Comment


    • #3
      Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

      Oorspronkelijk geplaatst door Huggy
      aangezien je nog altijd een diploma als fotograaf moet hebben zullen er nie veel zijn denk ik
      Even zeggen dat het diploma daar totaal niets mee te maken heeft. Dat is namelijk het misverstand dat velen hebben. Inderdaad na de zomer bestaat de kans dat de vestigingswet afgeschafd wordt, maar dat wil dan niet zeggen dat je zomaar in bijberoep kan starten.
      Er komt vanalles bij kijken (haalbaarheidsstudie, boekhouding, ondernemingsnummer enz. dat je allemaal kan laten doen voor u, oké).

      Maar mijn vraag is gewoon, wie is er gestart in 'bijberoep'? Of de vestigingswet moet of niet heeft hier niets mee te maken.

      Greetz, RonnyE

      Comment


      • #4
        Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

        Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
        Even zeggen dat het diploma daar totaal niets mee te maken heeft. Dat is namelijk het misverstand dat velen hebben. Inderdaad na de zomer bestaat de kans dat de vestigingswet afgeschafd wordt, maar dat wil dan niet zeggen dat je zomaar in bijberoep kan starten.
        Er komt vanalles bij kijken (haalbaarheidsstudie, boekhouding, ondernemingsnummer enz. dat je allemaal kan laten doen voor u, oké).

        Maar mijn vraag is gewoon, wie is er gestart in 'bijberoep'? Of de vestigingswet moet of niet heeft hier niets mee te maken.

        Greetz, RonnyE
        volgens die met zijnen glazen bol bestaat de kans inderdaad dat na de zomer de vestigingswet wordt afgeschaft ja... maar 2010 is ook na de zomer hè

        en zelfs al heb je een haalbaarheidsstudie, boekhouding, ondernemingsnummer... zonder dat diploma MAG je nu niet "starten".... dus dat diploma heeft er heel veel mee te maken...als je dat niet hebt heeft al de rest geen zin
        some toys 4 big boys
        http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

        Comment


        • #5
          Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

          inderdaad je mag niet starten zonder diploma. Maar ik wil even weten wie er al gestart is en dit in bijberoep. Hoe is dit te combineren met een hoofdberoep?

          Greetz, RonnyE

          Comment


          • #6
            Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

            Bijberoep opstarten is niet zoveel werk hoor.
            Best gewoon eens langsgaan bij UNIZO, nummer aanvragen, boekhouder zoeken (kost niet zoveel), statuten kiezen, ... Met wat geluk kan je alles op enkele dagen rondkrijgen (vooral wachten op papieren) en zal het niet zoveel kosten.

            Gewoon zien dat ge de correcte statuten kiest. En "fotograaf" mag inderdaad niet, maar ik neem aan dat er andere statuten zijn die er dicht tegenaan leunen en niet beschermd zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

              Oorspronkelijk geplaatst door TomB

              Gewoon zien dat ge de correcte statuten kiest. En "fotograaf" mag inderdaad niet, maar ik neem aan dat er andere statuten zijn die er dicht tegenaan leunen en niet beschermd zijn.
              Wat bedoel je hiermee? Ik ga starten als fotograaf ...

              Greetz, RonnyE

              Comment


              • #8
                Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

                Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                Wat bedoel je hiermee? Ik ga starten als fotograaf ...

                Greetz, RonnyE

                moet je vooral op't net gooien als je geen diploma hebt
                some toys 4 big boys
                http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                Comment


                • #9
                  Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Huggy
                  moet je vooral op't net gooien als je geen diploma hebt
                  Meneer Huggy,

                  ik denk dat u nogal snel besluiten trekt ... Lees eens goed mijn eerste posting hierboven. Ik studeer in juli dit jaar af (inderdaad binnen een maand) en dan heb ik een diploma en voldoe ik aan alle voorwaarden om als fotograaf te starten!

                  Dus waar is er een probleem? Ik wil gewoon eens reacties horen van mensen die naast hun fulltime job ook nog gestart zijn in bijberoep. Wat is daar verkeerd aan?

                  Greetz, RonnyE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

                    Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                    Meneer Huggy,

                    ik denk dat u nogal snel besluiten trekt ... Lees eens goed mijn eerste posting hierboven. Ik studeer in juli dit jaar af (inderdaad binnen een maand) en dan heb ik een diploma en voldoe ik aan alle voorwaarden om als fotograaf te starten!

                    Dus waar is er een probleem? Ik wil gewoon eens reacties horen van mensen die naast hun fulltime job ook nog gestart zijn in bijberoep. Wat is daar verkeerd aan?

                    Greetz, RonnyE
                    awel...dan is't toch heel simpel...gewoon lid worden van de beroepsfederatie en zij leggen u alles van naadje tot draadje uit
                    some toys 4 big boys
                    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

                      Goed lezen wat er eerder in een draadje geschreven staat, is en blijft een probleem op BD

                      Omdat ik de oorspronkelijke vraag interessant vind, neem ik de vrijheid het eerste bericht uit deze draad nog eens te herhalen:

                      Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                      Hallo BDR's,
                      straks examens bedrijfsbeheer (haalbaarheidsstudie). De vraag die ik me zo stel: zijn er hier BDR's die in bijberoep gestart zijn en dus nog een hoofdactiviteit uitoefenen? Hebben jullie een goede start gekend of is het toch wel een papperassenwerk?

                      Ik kan straks mijn haalbaarheidsstudie verdedigen en wil eens peilen hoeveel er in bijberoep starten.

                      Greetz, RonnyE
                      Ben benieuwd of er nog zinvolle antwoorden komen...

                      Groeten, Miriam

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

                        Ik ben zelf fotograaf in hoofdberoep, vanaf het moment dat je je inschrijft in hoofd- of in bijberoep kan je starten.
                        Deze link kan je misschien wat verder helpen (prijzen enzo):
                        http://www.bizondernemingsloket.be/s...nl/biz/biz.asp

                        Kan misschien dom zijn om te vermelden maar je hebt wel eerst een hoofdberoep nodig. Je kan in bijberoep starten wanneer je 50% werkt.
                        Opgelet in het onderwijs is dit 60%.

                        Bijberoep is interessant omdat je minder (of geen) sociale lasten moet betalen. Maar pas op indien je over een bepaalde grens gaat, dan betaal je weer de volle pot.

                        Hopelijk ben je hier iets mee.

                        Ps Ben eens op je site gaan kijken, portret ligt je wel.
                        Last edited by Steven Crabbé; 14 juni 2005, 16:47.
                        Steven

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

                          Ik werk als bouwkundig ingenieur dus ik voldoe aan de hoofdactiviteit (meer dan 200 dagen).
                          In verband met die sociale bijdragen: Ik ben als ik start in bijberoep verplicht om binnen de 90 dagen aan te sluiten bij een sociale verzekeringskas. Maar heb ik dan ook alle rechten als ik bijdrage betaal? Hoe zit dit met je hoofdberoep dan? RSZ-bijdrage hoofdberoep?

                          Greetz, RonnyE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

                            Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                            Ik werk als bouwkundig ingenieur dus ik voldoe aan de hoofdactiviteit (meer dan 200 dagen).
                            In verband met die sociale bijdragen: Ik ben als ik start in bijberoep verplicht om binnen de 90 dagen aan te sluiten bij een sociale verzekeringskas. Maar heb ik dan ook alle rechten als ik bijdrage betaal? Hoe zit dit met je hoofdberoep dan? RSZ-bijdrage hoofdberoep?

                            Greetz, RonnyE
                            Nee, je zal apart RSZ moeten betalen voor je bijberoep. Je kan daar starten met de minimumbijdragen (elk kwartaal), na drie jaar zullen je bijberoep inkomsten geëvalueerd worden en dan krijg een definitieve afrekening.
                            Een deeltijds zelfstandige heeft evenveel paperassen dan een volledige zelfstandige, de uitoefening vaneen zelfstandig beroep is hetzelfde ongeacht hoeveel tijd je daarin steekt! (verhoudingsgewijs is het dus zelfs meer)

                            Dit zijn essestiële zaken voor een zelfstandige, als je daar niet vertrouwd mee bent zou ik je absoluut aanraden om een "starters sessie" te volgen bij UNIZO - deze geven je meer inzicht in het "ondernemen" zodat je weet waaraan je begint en niet voor nare verassingen komt staan.
                            Ondanks het feit dat ik meer dan 12 jaar zelfstandig ben, vond mijn afgestudeerde zoon (die toch met de "zelfstandige praktijk" is opgegroeid) het toch heel zinvol om deze starters sessie te volgen.

                            Jammer hiervoor ben je net te laat - was net wat je zocht-: http://www.startersservice.be/viewobj.jsp?id=94620
                            Maar deze kan je nog wel halen: http://www.startersservice.be/viewobj.jsp?id=95100
                            Last edited by Carola; 15 juni 2005, 08:22.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie is gestart in bijberoep als fotograaf?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Carola
                              Nee, je zal apart RSZ moeten betalen voor je bijberoep. Je kan daar starten met de minimumbijdragen (elk kwartaal), na drie jaar zullen je bijberoep inkomsten geëvalueerd worden en dan krijg een definitieve afrekening.
                              Een deeltijds zelfstandige heeft evenveel paperassen dan een volledige zelfstandige, de uitoefening vaneen zelfstandig beroep is hetzelfde ongeacht hoeveel tijd je daarin steekt! (verhoudingsgewijs is het dus zelfs meer)

                              Dit zijn essestiële zaken voor een zelfstandige, als je daar niet vertrouwd mee bent zou ik je absoluut aanraden om een "starters sessie" te volgen bij UNIZO - deze geven je meer inzicht in het "ondernemen" zodat je weet waaraan je begint en niet voor nare verassingen komt staan.
                              Ondanks het feit dat ik meer dan 12 jaar zelfstandig ben, vond mijn afgestudeerde zoon (die toch met de "zelfstandige praktijk" is opgegroeid) het toch heel zinvol om deze starters sessie te volgen.


                              Jammer hiervoor ben je net te laat - was net wat je zocht-: http://www.startersservice.be/viewobj.jsp?id=94620
                              Maar deze kan je nog wel halen: http://www.startersservice.be/viewobj.jsp?id=95100

                              Dag Carola,

                              deze sessie heb ik in Hasselt gevolgd Ik weet dat jouw bijdrage berekend wordt op het netto belastbaar inkomen van 3 jaar terug (het zogenaamde refertejaar) en dat je als zelfstandige starter voorlopige bijdrage betaald die naderhand herzien worden omdat je nog geen drie jaar geleden kunt terugkijken.

                              Dus ik betaal in mijn bijberoep gewoon de sociale bijdrage aan de hand van 'mijn te verwachten belastbaar inkomen' (beter denk ik dan de minimale) en dus heb ik alle rechten op sociale bijdrage ...

                              Greetz, RonnyE

                              Comment

                              Working...
                              X