Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Resultaten web-enquête Photoshop-generatie!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Resultaten web-enquête Photoshop-generatie!

    Ik heb voor de geïnteresseerden een samenvatting van de resultaten van de enquête online gezet.
    Het gaat over de enquête waarvoor ik een tijdje terug hier een oproep had geplaats en die veel BD'ers hebben ingevuld.

    Dus voor de geïnteresseerden: klik hier.

  • #2
    Re: Resultaten web-enquête Photoshop-generatie!

    Bedankt Viraq. Ik ga dat straks even op mijn gemak doorlezen

    Comment


    • #3
      Re: Resultaten web-enquête Photoshop-generatie!

      Mooi, vond spijtig dat aan blz 4 geen blz 5 ... te vinden is
      Bevestigd alleen maar wat ik dacht te weten
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Resultaten web-enquête Photoshop-generatie!

        @purlut: Inderdaad, de resultaten hebben ook min of meer mijn verwachtingen bevestigd. En met wat ik nu weet zou ik mijn onderzoek ook veel grondiger hebben gedaan door het gebruik van schalen om efficiënter attitudes te kunnen meten om met minder voor de hand liggende bevindingen naar voren te kunnen komen.
        Achteraf gezien had ik ook meer (en andere) vragen moeten stellen...
        Ik zie deze resultaten dan ook als een aanzet voor verder onderzoek.

        Comment


        • #5
          Re: Resultaten web-enquête Photoshop-generatie!

          Oorspronkelijk geplaatst door Viraq
          Ik heb voor de geïnteresseerden een samenvatting van de resultaten van de enquête online gezet.
          Het gaat over de enquête waarvoor ik een tijdje terug hier een oproep had geplaats en die veel BD'ers hebben ingevuld.

          Dus voor de geïnteresseerden: klik hier.
          Dag Bart,

          Jouw verslag ga ik eens "kritisch" bekijken en ook lezen

          Doe de groeten aan mijn dierbaar broer, je vindt hem op het rectoraat

          Vriendelijke groeten,
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Resultaten web-enquête Photoshop-generatie!

            Bedankt om je resultaten mee te geven. Interessante lectuur toch.
            Als je er later nog dieper op ingaat, hoor ik het graag.
            Bert Stephani

            http://www.bertstephani.com

            Comment


            • #7
              Re: Resultaten web-enquête Photoshop-generatie!

              Was er vooraf een definitie van "manipulatie"?
              Ikzelf beschouw bijwerken van contrast en helderheid, en kleuraanpassingen ook als een manipulatie, alhoewel dit niet verschillend is van wat vroeger in een doka gebeurde. Bijsnijden is nog eentje van die categorie.

              Huid retoucheren, elementen verwijderen of toevoegen waren vermoedelijk echter eerder wat er bedoeld was met manipulatie...

              Ik vroeg me dit gewoon af, omdat dit eventueel wel invloed kan hebben op de resultaten van het onderzoek.

              Als ik een beetje kritisch door het document kijk, mis ik alleszins een overzicht... al die verwijzingen naar eerste en tweede populatie, BD, andere groep verhoudingen dan eens in procenten een andere keer in woorden (drie vierden, .... ) vragen mij om enorm wakker te zijn als ik dit lees... En dat ben ik nu nog net niet
              Het resultaat leest voor mij persoonlijk niet consistent.

              Hieronder volgt mijn mening over de conclusie, ik wil hiermee geen afbreuk doen aan geleverd werk, ik heb zelf ook meerdere malen dergelijke dingen moeten doen, en weet goed genoeg hoe moeilijk het is....

              Het eindresultaat lijkt mij ook niet echt verrassend.
              Het is gewoon het onderscheid tussen een groep die actief met beeldbewerking bezig is voor het beeld zelf, en een groep die een foto ziet als een herinnering aan gebeurtenis. Die herinnering veranderd niet als de foto anders gekadreerd is of dan wel of niet perfect is van kleur....

              Ik voel ook dat er niet moet gesproken worden over een photoshop generatie, maar of over een photoshop groep. En die photoshop groep, vroeger was dit de airbrush generatie, de Durst generatie.... De technologie zelf gaat een generatie mee, om dan ingelopen te worden door een andere technologie. Het fenomeen zelf is volgens mij dus niet gebonden aan de generatie, het is de technologie.

              Blijkbaar heb ik de enquete zelf over het hoofd gezien, had graag meegedaan.

              Comment


              • #8
                Re: Resultaten web-enquête Photoshop-generatie!

                Boeiend onderwerp... stof genoeg voor een doctoraatsverhandeling zelfs. Want wat is eigenlijk het probleem? Niet zozeer de vraag of een beeld nou al dan niet "bewerkt" of "gemanipuleerd" is (want welk beeld is dat niet?)... maar wel het feit dat het beeld in kwestie pretendeert een weergave van de werkelijkheid (of beter nog: "de waarheid" [wiens waarheid trouwens?]) te zijn.

                Hoe gaan mensen om met beelden? Hoe deden ze dat in het verleden? (cf. de schilder- en beeldhouwkunst van de rotstekeningen in Lascaux tot heden) Wat heeft de fotografie en audiovisuele technologie hierin teweeggebracht? Hoe beïnvloedt die technologie ons wereldbeeld? Ons zelfbeeld?

                Ceci n'est pas une pipe... stelde Magritte immers.


                M.a.w. dit is een verhaal dat je vanuit tal van perspectieven kan uitdiepen. Leuke literatuur alleszins. Stof voor discussie, dus als er nog eens een boompje wordt opgezet, dan staat mijn spade alvast klaar...
                Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                Comment


                • #9
                  Re: Resultaten web-enquête Photoshop-generatie!

                  toch leuk dat we er nog wat van horen.bedankt daar voor.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment

                  Working...
                  X