Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCD, TFT, en CRT

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LCD, TFT, en CRT

    Hallo freaks

    Eens een vraagje: kan mij iemand eens het verschil tussen deze schermen uitleggen? Waar moet je op letten bij de aankoop van een scherm indien je dit wil ebruiken voor fotobewerking?
    En wat prijsverschil zit er tussen deze 3 schermen?


    Greetz, RonnyE

  • #2
    Re: LCD, TFT, en CRT

    Verschil tussen TFT en LCD: TFT staat voor (Thin Film Technology), deze benaming vind u vaak terug in de computerwereld. Ook maakt men wel gebruik van de term LCD (Liquid Crystal Display), u treft deze vaker aan in de mediawereld. Bij deze termen heeft men het over dezelfde techniek, tft en lcd schermen zijn dus aan elkaar gelijk.

    Verschil TFT en CRT: Een belangrijk verschil tussen CRT monitoren en TFT schermen is dat de lichtuitstraling van een TFT scherm constant is en die van een CRT niet. In feite knippert een CRT scherm heel snel en dat is vermoeiend voor je ogen. Een moderne CRT monitor gaat zo'n 85 a 100 keer per seconde uit, terwijl oudere schremen knipperen met een snelheid van soms maar 60 keer per seconde. Dat kan erg vermoeiend zijn voor de ogen. De subpixels in een TFT scherm geven constant dezelfde hoeveelheid licht door totdat ze door de transistor van kleur (intensiteit) veranderd worden. Dat is een stuk rustiger voor de ogen.

    Meer info over TFT schermen: http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/tft_schermen.php
    DeezJee Photography

    Comment


    • #3
      Re: LCD, TFT, en CRT

      CRT zijn de 'oude generatie' schermen: groot, diep, zwaar en kan belastend zijn voor de ogen. Men kan zelf resolutie kiezen zonder "verhoudings-" problemen. Ze zijn perfect om te gamen (geen ghosting) en zullen u volle kleuren weergeven en een prachtig beeld .... indien men een GOED scherm koopt (hier vb: Iiyama 454 19inch)






      TFT/LCD (niet hetzelfde, maar termen worden door elkaar gebruikt) zijn de 'nieuwe platte' generatie: plat, neemt minder plaats in, mooier, beter voor de ogen, verbruikt minder. Er is 1 native resolutie dewelke je best gebruikt (wijk je ervan af, zal het beeld niet altijd correct worden weergegeven). Goedkopere modellen hebben een beperkt kleurenpalet (8bit ipv. 10bit dacht ik) en zullen (vooral bij films/games) last hebben van ghosting (beeld kan niet snel genoeg switchen waardoor het vorige beeld nog zichtbaar is ... lijkt idd op een wazig spook ...
      Vooral goed uitkijken naar de backpanel ... kan die 8bit of 10bit kleuren aan en welke resolutie heeft hij native.
      Speel je games of kijk je films: kijk dan zeker naar de snelheid (<16ms getest! dus niet afgaan op wat de fabrikant zelf zegt)




      Een goede 19inch CRT kost al snel €400 - €600
      Een goede 17inch TFT kost al snel hetzelfde ...

      Comment


      • #4
        Re: LCD, TFT, en CRT

        Dank u wel voor de toelichting

        Als ik nu fotobewerking wil doen en een zo goed mogelijke kleurweergave wil krijgen en mijn ogen ook nog wil sparen kies ik dus best voor een LCD-scherm?

        Bij Lacie bijvoorbeeld zie ik voor professionele schermen zowel LCD als CRT schermen ...


        Greetz, RonnyE

        Comment


        • #5
          Re: LCD, TFT, en CRT

          Zoek op google wat achter reviews van LCD's.
          Vooral op gebied van kleuren hangt het nogal van de backpanel af wat voor kwaliteit je krijgt.

          Het is ook best als je een zo groot mogelijke resolutie hebt:
          17inch LCD met 1280x1024
          19inch LCD met 1600x1280

          Koop beter een 17inch op 1280*1024 dan een 19inch op 1280*1024. De 17inch zal dan een beter beeld hebben ... sinds de pixels (of de plaats tussen de pixels) groter zullen zijn op een 19inch en dus minder kwaliteit zal tonen.

          Koop ook zeker een LCD scherm met DVI aansluiting (vereist een DVI capable videokaart), daar de kwaliteit beter is dan een analoge ...
          Ik moet u ook niet vertellen dat een goede videokaart ook belangrijk is. Trekt die op niks, dan mag de monitor nog zo mooi zijn ... het zal er dan ook niet uitkomen

          Comment


          • #6
            Re: LCD, TFT, en CRT

            Lees ook het grote TFT-verslag van mic
            Boordevol info !!
            Testverslag Mic

            Yvan
            Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

            Comment

            Working...
            X